Visar inlägg med etikett jämställdhet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett jämställdhet. Visa alla inlägg

torsdag 23 juli 2015

Fuck you för fan asså.

Nu såg jag den där videon igen... "Girl destroys feminism in 3 minutes"... eller ja... jag såg inte hela, vill inte utsätta mig själv för sån psykisk misshandel. Det började med att jag kommenterade en killkompis som delade filmen och sen kopierade jag min kommentar på de andra vännerna (4 stycken!) som delade videon. Dock vet jag att fantastiska Atalia bara delade för att kunna se den senare, jag vet att hon inte stöttar videon. 

Såhär löd kommentaren;


"MEN GÄÄÄÄÄÄÄÄSPPPPPPPP. Hur kan folk fortfarande ta upp dom här argumenten? xD Feminism ÄR equal rights! 

1. män blir våldtagna i fängelsen av andra MÄN. det är ett problem som många feminister sätter i ljuset eftersom det bevisar att män faktiskt inte våldtar pga sexuell lust utan för att det handlar om makt. 

2. anledningen till att män inte får hjälp när de utsätts för våld i hemmet är för att patriarkatet och andra män inte tycker att det är ett problem. män är ju macho och om en man grinar för han blir slagen av sin fru blir han utfryst av patriarkatet och "suck it up" "grow some balls" etc vilket är jättehemskt och ett problem som jättemånga feminister sätter i ljuset. Vi har blivit lärda att kvinnor är svaga och män är starka och därför inte kan misshandla män vilket inte stämmer. Feminister vill krossa den bilden. 

3. män tar livet av sig mer eftersom det anses fult att visa känslor och visa sig svag enligt samhället. att vara känslig är kvinnlig och allt som är kvinnlig är dåligt. män dödar hellre sig själva än visar känslor vilket är helt sjukt och ett problem som måste åtgärdas och som feminister sätter i ljuset. 

4. män mördar andra män än vad de mördar kvinnor. varför håller män på med såna hemskheter? inte för att de är män utan för att patriarkatet har gjort dom såna. feminister vill krossa patriarkatet. 

5. kvinnor är inte lika accepterade i yrken som är farliga som t.ex. brandman eftersom de anses svaga. samma gäller med armén och därför dör fler män i arbetsolyckor och i krig - för att det är mansdominerande yrken. 

6. bara för att män har privilegier i samhället betyder inte att de inte har problem eller inte är utsatta för orättvisor. anledningen till att en kvinna vinner custody-battles är för att samhället säger att kvinnor är mer lämpliga att uppfostra barn vilket är en förvriden syn av kvinnan. en pappa kan vara lika bra förälder som en mamma. det är också något som feminister vill krossa, bilden av kvinnan som någon som bara ska ta hand om barn. 

7. ännu en gång handlar det om patriarkatet som ser på kvinnan som svag. kivnnor är inte svaga och män inte starka - de är båda svaga OCH starka. det borde inte få finnas någon särbehandling av könen ALLS och det är en utav feministernas viktigaste frågor. 

Nu orkar jag inte titta mer men jag antar att jag fått fram my point of this. Allt hon tar upp är problem som kan lösas med feminism. Feminism forever."

När ska folk förstå vad feminism egentligen är? När ska folk börja lyssna? För det är inte så svårt att förstå och information finns överallt. Internet är FULLT av information om feminism, varför vill folk inte googla? Varför är folk så jävla anti LIKA RÄTTIGHETER?

Min syster säger alltid till mig "bara skit i dom, Jonna" och ja... det är egentligen det bästa MEN jag vill inte skita i människor som är outbildade inom feminism. Jag känner mig som en sån galen präst som försöker få andra till kristendomen, jag vill frälsa antifeminister!!!!!

Aaaaaaaaaaaaaaaaargh är så arg just nu så jag bara vill skrika. 

onsdag 18 februari 2015

5 saker du inte bör glömma när du älskar en kvinna som är feminist.

5 saker du inte bör glömma när du älskar en kvinna som är feminist:

1. Du kommer inte undan med något.
Feminister tar inte din bullshit. De ser igenom dina manliga tårar och dina bortförklaringar, så det är bara att "göra om, göra rätt" när du gör fel. Och du gör fel, rätt ofta.
2. Hon menar inte alla män, och hon menar inte dig.
Som om det inte var rätt uppenbart redan men eftersom alla glömmer bort det... nej hon menar inte alla män, och hon menar inte dig.
3. När ni båda bestämmer så är det inte "bara hon som bestämmer." 
Ni kompromissar men eftersom du är van vid att alltid ha privilegie i livet så blir du förvirrad när hon faktiskt är med och bestämmer OCKSÅ vilket gör dig förvirrad. Ni båda bestämmer, men för dig kan det kännas som om det bara är hon, för du är inte van vid jämställdhet.
4. Vad dina manliga vänner tycker spelar ingen roll.
Om dina manliga vänner eller kollegor gör narr utav dig och din flickvän för att hon är öppen feminist - det spelar ingen roll. De är bara outbildade om vad feminism innebär. Skratta åt dom, tillsammans med din flickvän och sen låt henne skriva ett argt blogginlägg om det.
5. Att vara en "gentleman" är inte att vara ojämställd.
Bara för att ni har ett jämställt förhållande och bara för att hon vill ha ett jämställt samhälle betyder det inte att du behöver sluta vara snäll och visa henne uppskattning. Feminister hatar inte presenter, de hatar inte att bli betalda för sig och de hatar inte att bli älskade - men det ska inte handla om maktspel. När du är en "gentleman" mot henne så betyder det inte att du har ett slags frikort sen för att behandla henne som skit sen. Du kan faktiskt vara snäll utan en "hidden agenda."

torsdag 8 januari 2015

Feminismen räddade mitt liv.

Igår när jag inte kunde sova låg jag och tänkte ut flera helt fantastiska inlägg till min blogg men... det verkar som om sömnen har gjort att jag glömt bort nästan totalt hur jag ska formulera mig. Typiskt... det blir alltid så...

För det första vill jag börja med att skriva att det är många som precis lärt känna mig som kanske inte har någon som helst aning om hur jag brukade vara, eller hur jag brukade visa mig själv. Ända fram till slutet av 2012 var jag oerhört osäker, rädd och förvirrad gällande vem jag var, hur jag ville att andra skulle se mig, hur andra såg mig och jag ville bli omtyckt och älskad utav alla. Jag försökte på alla möjliga sätt jag kunde för att få folk att älska mig. Jag kan nämna - för er som kommer ihåg - mina gamla bilder på mig själv. Har man sett dom gamla bilderna så vet man vad jag pratar om. Ni som inte vet så kan jag bara säga att det är ett perfekt exempel på en osäker och olycklig kvinnas bilder där hon visar alldeles för mycket - inte för att hon själv känner sig trygg med det - utan för att hon vill att andra ska se henne eftersom hon inte ser sig själv. Det var ofta folk (män alltså) som kommenterade mina bilder och kallade mig vacker, underbar, snygg och skrev till mig i chatten och ville bli mina vänner och gillade mina bilder. Jag blev så himla glad - för att jag blev objektifierad. Jag trodde att det var det värdet jag behövde - dvs ingenting alls egentligen.
Det slutade med att jag förnedrade mig själv på alla möjliga sätt för att få uppmärksamhet och bekräftelse vilket slutade i totalt kaos för mig och mitt liv. Jag hamnade i en utav de värsta depressioner jag har haft och var inte långt ifrån min egen undergång.

Det var då som jag fann feminismen. Det kan låta rätt otroligt men jag hade faktiskt ingen aning om att jag kunde ha ett värde tidigare, inte på det sättet som jag känner att jag har nu. Feminismen räddade mig från det misär jag befann mig i och för det kommer jag aldrig att be om ursäkt. 
Män, och kvinnor, vill gärna klanka ner på mig för att jag är öppen feminist och verkar tro att jag är mindre värd bara för att jag är feminist. Jag var mindre värd när jag inte var feminist och jag är mindre värd när jag är feminist. När ska jag blir värd någonting egentligen?! Det handlar inte om att vara feminist eller inte - det handlar om att jag är kvinna och i vissa ögon kommer kvinnor aldrig ha något värde.
Jag är livrädd för det här. Jag är livrädd för att bli negativt dömd i förväg för att jag är öppen feminist. Jag är rädd att mina vänner, Daniels vänner och mina vänners vänner ska se ner på mig och ha en förutfattad mening om mig bara för detta. Jag är inte en dålig människa, jag är inte någon som kommer säga åt dig att "du är en äcklig man och borde dö" första gången vi träffas. Jag kommer inte att trycka ner dig bara för att du är man. Det finns ett uttryck som säger "du är en idiot tills du bevisat motsatsen" men jag tillhör den sortens människor som tänker precis tvärtom. "Du är en kär vän till mig tills du har bevisat motsatsen." Det gäller alla kön!

Varför ska jag få skit kastad på mig för att jag äntligen ser mitt eget värde?
Varför ska jag få skit kastad på mig för att jag ser andra kvinnors värde och äntligen vågar säga vad jag tycker och tänker?
Varför ska jag få skit kastad på mig för att jag är kvinna?
Varför ska jag få skit kastad på mig för att jag är feminist?
Varför ska jag få skit kastad på mig?!
Det finns inget vettigt svar på "varför."


För er som inte vet det så handlar inte feminismen om att hata män och utrota män.
Det handlar inte egentligen om att ta makt ifrån männen utan det handlar om att GE makt till kvinnorna.
Det handlar inte om att trycka ner männen och ta fram kvinnorna utan det handlar om att TA FRAM kvinnorna.
Det handlar inte om att kvinnorna ska stå över männen utan det handlar om att kvinnorna ska stå LIKA HÖGT SOM MÄNNEN.

Jag önskar att jag skulle kunna skriva "om du inte tycker om att jag är feminist så dra åt helvete" men jag kan inte det. Jag kan inte sluta bry mig om vad andra människor tycker om mig, för jag är så osäker i mig själv. Men jag kan säga såhär; om du inte tycker om att jag är feminist så kommer det ändå inte att ändra på mina åsikter. 


Slutkläm; Det som folk heller inte tycks förstå är att man kan komma överens trots att man inte har samma åsikter. Jag har inga andra politiska åsikter mer än att jag är feminist och jag sitter inte och pratar om mina feministiska åsikter till alla - inte ens med särskilt många omkring mig. Jag skriver bara det här på min blogg eller på min facebook. Jag pratar gärna om andra saker så som film, musik, nyheter och humoristiska saker än något så allvarligt som feminism. Du måste inte vara feminist för att jag ska tycka om dig, du måste inte vara feminist för att komma överens med mig och du måste inte vara feminist för att vara min vän. Jag dömer inte dig för att du inte är feminist och jag vill gärna ha samma tillbaka - döm mig inte. Pls.

onsdag 7 januari 2015

Rättar till ett gammalt inlägg om män.

Oh god... Skäms över mina gamla inlägg. Hade tydligen skrivit ett inlägg om att "det är synd om männen också" och det var helt sjukt dåligt formulerat och jag vill bara dö skämsdöden... Herre gud vad jag måste ha varit hjärntvättad. Jag måste ha varit arg på någon eller något och skrivit det bara för att irritera. Är ju tur att man lär sig vad som är rätt någon gång... (feminist forever)


Fast ändå... det jag hade skrivit är ändå någonting jag fortfarande kan hålla med om, bara att jag vill formulera det bättre. Jag hade skrivit;
"Det cirkulerar bilder på "heta killar" utan tröja med tvättbräda och feta biceps men det pågår knappt diskussioner om hur män blir "sexifierade" i media och liknande. David Beckham's H&M reklam sätter ett ideal på hur killar ska se ut för att vara extra snygga. Det pågår knappt diskussioner om hur ansträngande det faktiskt är att bygga upp dessa muskler och klara av en stadig diet för detta. Det pågår knappt diskussioner om ätstörningar bland män. Det pågår inte alls några "big is beautiful" kampanjer för män. Är verkligen utseende-hysterin bara en kvinnlig grej? Nej det är det inte. Killar kämpar precis likadant med att passa in och se bra ut som tjejer. Vilka killar ser ut som David Beckham, Johnny Depp, Orlando Bloom eller Brad Pitt idag?" 
Och det ju helt sant. Nästan alla individer bryr sig om sitt utseende. Det som jag inte tog upp i det gamla inlägget är att det är mer accepterat för en man att vara småtjock än vad det är för en tjej. Det anses idag vara "manligt" att ha lite kulmage eller kött på benen. Anledningen till att det inte finns några "big is beautiful" kampanjer för män är för att det inte behövs. Killar döms inte på deras utseende lika mycket som kvinnor gör utan de bedöms för hur de agerar och vad de presterar. Du kan själv gå in i en affär som t.ex. Pressbyrån och läsa artiklar från magasin för kvinnor och män. Typiska rubriker för magasin för kvinnor; hur du får din drömkille/hur du får drömkroppen, bli hetast på dejten med dessa x steg, flörtknep, hur du får drömhåret, hur du tolkar hans signaler etc... Typiska rubriker för magasin för män handlar om att festa och hur man blir en businessman och där fokuserar man istället på hur man blir framgångsrik istället för hur man blir snygg. Männen som pryder omslagen är där för att de är framgångsrika - inte för att de är snygga. Kvinnorna som pryder omslagen är där för att de är snygga - inte för att de är framgångsrika.

Hysterin kring utseende är i grunden formad utav MÄN och det är MÄN som säger till andra män hur de ska se ut och det är män som säger till kvinnor hur de ska se ut (och när det är kvinnor som säger till andra kvinnor är det för att de vill säga till andra kvinnor hur de ska behaga män) så allt grundar sig i vad män tycker och vad män vill ha. Shit vad det där måste låtit flummigt och osammanhängande på något sätt men jag är trött. 

Hade också skrivit som slutkläm; "Till slut vill jag bara säga till alla män där ute; Hur man än ser ut så är man vacker, det finns alltid någon som älskar ju din kroppstyp och ditt utseende precis som de finns folk som kanske inte gör det. Det är okej att inte passa in i normen på hur en man ska vara och det kommer komma någon som älskar alla dina egenskaper + ditt utseende någon dag. Man behöver inte vara muskulös för att vara snygg, eller smal, eller problemfri hy, eller ha stor kuk, eller en fast liten rumpa och breda axlar..."
Där hade jag fokuserat på mäns utseende men egentligen hade jag skrivit helt fel. Låt oss tänka lite på det jag hade skrivit, exempelvis "problemfri hy." Det är MER accepterat för en man att ha problemhy än vad det är för en kvinna. Jag behöver ju inte direkt visa er hur mycket smink det finns ute på marknaden - smink som är för KVINNOR för att de ska dölja sina skavanker och framförallt deras problemhy. Män behöver inte smink för de blir accepterade ändå.

Zara Larssons kondom-bild får svar från PH-Calle.



Sånt här gör mig så jävla trött... för det är så typiskt. Det spelar ingen roll vad en feminist lägger ut - det kommer alltid någon jävla snubbe som ska ge "svar på tal" och missar HELT poängen.
De flesta män, eller ja killar, vill inte använda kondom med argumenten "det gör ont"/"jag har för stor", "den bara går sönder" och "det känns ingenting."
Zara Larsson visar med sin bild att de argumenten inte alltid håller. Självklart kan det göra ont på vissa med kondom, självklart finns det dem som inte tycker att det känns lika mycket med kondom som utan men de argumenten används så ofta att det inte kan stämma på ALLA. Zaras bild var inte lika mycket en pik till män som den var till kvinnor - att inte lita på mäns argument när det gäller att inte använda kondom. 

Könssjukdomar är ett stort problem för ungdomar idag och oönskad graviditet är också ett problem för ungdomar idag för just den här anledningen - killar vill inte använda kondom. Vad väger egentligen mest? 
Klamydia - skönare sex.
Herpes - skönare sex.
AIDS - skönare sex.
Kondylom (könsvårtor) - skönare sex.
Abort - skönare sex.
En oplanerad/oönskad dotter eller son - skönare sex.
Om man väljer att det är viktigare att ha skönare sex än att skydda sig mot könssjukdomar eller en oönskad graviditet så är man inte mogen nog att ha samlag. Att skydda sig är att ta ansvar - ha inte sex med någon som är oansvarig...

Följ min blogg med Bloglovin