Visar inlägg med etikett sexism. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sexism. Visa alla inlägg

måndag 1 juni 2015

Kan män utsattas för sexism?

Kan män utsättas för sexism?
Först måste man förstå vad sexism är för något och det gör man enkelt att googla. Men en kort version är när man blir diskriminerad och dömd på grund utav sitt kön och ännu kortare version: rasism är som sexism fast det gäller kön istället för hudfärg och etnicitet.

När jag googlar om män kan utsättas för sexism så får jag upp artiklar som bestämt säger ja, men när jag läser artiklarna så är det inte sexism mot män utan mot kvinnor som jag läser. Någonting som man måste förstå är att tex vårdnadstvister inte är sexism mot MÄN utan mot KVINNOR. I vårdnadstvister så behandlas män sämre och de får ofta mindre vårdnad än kvinnorna - varför? Eftersom sexism säger att kvinnor är bättre på att ta hand om barn eftersom att vi är kvinnor. Det stämmer inte. Bara för att man är kvinna så är man inte givet en bra mamma eller en bättre förälder.
Artiklarna tar också upp när mannen måste betala underhåll till en kvinna han inte längre än gift med. Det är också sexism mot kvinnor och inte män. Samhället tror att en kvinna inte kan klara sig själv utan måste fortsätta få hjälp från sin man även efter deras äktenskap är slut.
Det nämns även om när män blir misshandlade i förhållanden utav kvinnor, att det inte tas på allvar på samma sätt om det vore tvärtom. Det är också sexism mot kvinnor. Enligt samhället är kvinnor så svaga både fysiskt och psykiskt att misshandeln som de kan åstadkomma inte är lika dålig som den män kan åstadkomma.

Men... bara för att det betyder att det är sexism mot kvinnor så betyder det inte att dessa problemen som män måste utstå inte tas på allvar. Det tas absolut på allvar, iallafall från feminister. Sexism mot kvinnor skadar män mer än vad man kan tro som i exemplen ovan. Dessa problemen kan lösas med feminism,

Dessa problemen jag har tagit upp ovan är väldigt populära inom MRA-kretsar (Men's right activists) och att det är kvinnorna som gjort samhället sådär - och inte andra män. Det som MRA aldrig förstår eller aldrig kollar upp är att majoriteten utav dessa problemen är skapade utav män. Män skadar andra män lika mycket, eller mer, än vad de skadar kvinnor. Det är ingenting som vi feminister förnekar överhuvudtaget och det ingår i våran kamp. När MRA tar upp "fler män blir våldtagna än kvinnor" (amerikanska fängelser tillexempel) så struntar de i att ta upp att det är MÄN som våldtar andra män. Sexism handlar om makt, precis som våldtäkt inom fängelser handlar om makt. Män kan alltså utsättas för sexism utav andra män. Dessa problem har inte kommit från kvinnor eller för att feminismen nu har börjat bre ut sig utan de kommer ifrån patriarkatet, samma patriarkat som skadar kvinnor, samma patriarkat som feminister vill krossa.

Varför kan inte män utsättas för sexism utav kvinnor? Eftersom, som jag skrev och skriver, att det handlar om makt. Kvinnor har ingen makt inom samhället och den makten som de har kommer från sexism och objektifiering - och feminister stöttar inte detta.

Objektifiering och sexism är inte samma sak, även om det misstolkas vara så. Sexism har ingenting med sex att göra utan heter bara så efter sex = kön på engelska. (Våldtäkt som diskuteras gällande sexism handlar inte om sex utan om makt. Våldtäkt är makt, inte sex.) Objektifiering däremot kan ha med sex att göra. Sexuell objektifiering är otroligt vanlig inom tillexempel media - då riktat mot kvinnor. Googla olika tidningar och jämför hur bilderna på kvinnorna ser ut jämfört med de på män. Rätt stor skillnad.... Kvinnor är halvnakna/nakna medan män är klädda i kostym.
Kan män utsättas för objektifiering då? Ja absolut. Men också då - av andra män. Det är andra män som säger att män ska vara vältränade och starka exempelvis - inte kvinnor.
Vissa, speciellt MRA säger också att kvinnor som utnyttjar sin "sexuella makt" för att komma till högre positioner inom jobb tillexempel objektifierar män. Kvinnor som gör detta - och de är väldigt få - försöker bara vända på sexismen och objektifiering mot de själva till sin fördel. Och jag skrev till sin fördel - är det en fördel de valt själva, egentligen? Ofta finns det inget annat val än att använda sin "sexuella makt" än sin hjärna för att klättra högre inom arbete. Om en kvinna nekar inviter, flirt och sex från sin manliga chef så kanske den högre positionen går till någon annan. MRA antar också att i princip alla kvinnor som klättrat högre inom jobb har gjort det på grund utav sex och inte hjärna och tycker att kvinnan borde klandras för detta - men det är ju männen och patriarkatet som inte gett henne något annat val? Även detta ska ju inte behövas.

Läs mer:
http://www.theatlantic.com/sexes/archive/2013/05/when-men-experience-sexism/276355/
http://www.retorikiska.se/harskarteknikskolan-del-6-objektifiering/

torsdag 8 januari 2015

Feminismen räddade mitt liv.

Igår när jag inte kunde sova låg jag och tänkte ut flera helt fantastiska inlägg till min blogg men... det verkar som om sömnen har gjort att jag glömt bort nästan totalt hur jag ska formulera mig. Typiskt... det blir alltid så...

För det första vill jag börja med att skriva att det är många som precis lärt känna mig som kanske inte har någon som helst aning om hur jag brukade vara, eller hur jag brukade visa mig själv. Ända fram till slutet av 2012 var jag oerhört osäker, rädd och förvirrad gällande vem jag var, hur jag ville att andra skulle se mig, hur andra såg mig och jag ville bli omtyckt och älskad utav alla. Jag försökte på alla möjliga sätt jag kunde för att få folk att älska mig. Jag kan nämna - för er som kommer ihåg - mina gamla bilder på mig själv. Har man sett dom gamla bilderna så vet man vad jag pratar om. Ni som inte vet så kan jag bara säga att det är ett perfekt exempel på en osäker och olycklig kvinnas bilder där hon visar alldeles för mycket - inte för att hon själv känner sig trygg med det - utan för att hon vill att andra ska se henne eftersom hon inte ser sig själv. Det var ofta folk (män alltså) som kommenterade mina bilder och kallade mig vacker, underbar, snygg och skrev till mig i chatten och ville bli mina vänner och gillade mina bilder. Jag blev så himla glad - för att jag blev objektifierad. Jag trodde att det var det värdet jag behövde - dvs ingenting alls egentligen.
Det slutade med att jag förnedrade mig själv på alla möjliga sätt för att få uppmärksamhet och bekräftelse vilket slutade i totalt kaos för mig och mitt liv. Jag hamnade i en utav de värsta depressioner jag har haft och var inte långt ifrån min egen undergång.

Det var då som jag fann feminismen. Det kan låta rätt otroligt men jag hade faktiskt ingen aning om att jag kunde ha ett värde tidigare, inte på det sättet som jag känner att jag har nu. Feminismen räddade mig från det misär jag befann mig i och för det kommer jag aldrig att be om ursäkt. 
Män, och kvinnor, vill gärna klanka ner på mig för att jag är öppen feminist och verkar tro att jag är mindre värd bara för att jag är feminist. Jag var mindre värd när jag inte var feminist och jag är mindre värd när jag är feminist. När ska jag blir värd någonting egentligen?! Det handlar inte om att vara feminist eller inte - det handlar om att jag är kvinna och i vissa ögon kommer kvinnor aldrig ha något värde.
Jag är livrädd för det här. Jag är livrädd för att bli negativt dömd i förväg för att jag är öppen feminist. Jag är rädd att mina vänner, Daniels vänner och mina vänners vänner ska se ner på mig och ha en förutfattad mening om mig bara för detta. Jag är inte en dålig människa, jag är inte någon som kommer säga åt dig att "du är en äcklig man och borde dö" första gången vi träffas. Jag kommer inte att trycka ner dig bara för att du är man. Det finns ett uttryck som säger "du är en idiot tills du bevisat motsatsen" men jag tillhör den sortens människor som tänker precis tvärtom. "Du är en kär vän till mig tills du har bevisat motsatsen." Det gäller alla kön!

Varför ska jag få skit kastad på mig för att jag äntligen ser mitt eget värde?
Varför ska jag få skit kastad på mig för att jag ser andra kvinnors värde och äntligen vågar säga vad jag tycker och tänker?
Varför ska jag få skit kastad på mig för att jag är kvinna?
Varför ska jag få skit kastad på mig för att jag är feminist?
Varför ska jag få skit kastad på mig?!
Det finns inget vettigt svar på "varför."


För er som inte vet det så handlar inte feminismen om att hata män och utrota män.
Det handlar inte egentligen om att ta makt ifrån männen utan det handlar om att GE makt till kvinnorna.
Det handlar inte om att trycka ner männen och ta fram kvinnorna utan det handlar om att TA FRAM kvinnorna.
Det handlar inte om att kvinnorna ska stå över männen utan det handlar om att kvinnorna ska stå LIKA HÖGT SOM MÄNNEN.

Jag önskar att jag skulle kunna skriva "om du inte tycker om att jag är feminist så dra åt helvete" men jag kan inte det. Jag kan inte sluta bry mig om vad andra människor tycker om mig, för jag är så osäker i mig själv. Men jag kan säga såhär; om du inte tycker om att jag är feminist så kommer det ändå inte att ändra på mina åsikter. 


Slutkläm; Det som folk heller inte tycks förstå är att man kan komma överens trots att man inte har samma åsikter. Jag har inga andra politiska åsikter mer än att jag är feminist och jag sitter inte och pratar om mina feministiska åsikter till alla - inte ens med särskilt många omkring mig. Jag skriver bara det här på min blogg eller på min facebook. Jag pratar gärna om andra saker så som film, musik, nyheter och humoristiska saker än något så allvarligt som feminism. Du måste inte vara feminist för att jag ska tycka om dig, du måste inte vara feminist för att komma överens med mig och du måste inte vara feminist för att vara min vän. Jag dömer inte dig för att du inte är feminist och jag vill gärna ha samma tillbaka - döm mig inte. Pls.

Följ min blogg med Bloglovin