Visar inlägg med etikett Utanför sjukdomen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Utanför sjukdomen. Visa alla inlägg

torsdag 18 oktober 2018

Nineteen, Twenty-one.

Den här koreanska mangan publicerades från augusti 2010 till december 2010. Det är en kort manga med bara 22 kapitel och kapitlen är på 20-30 sidor. Varje kapitel har namnet efter en blomma. En minimalistisk manga med lite text men atmosfären ger väldigt mycket ändå. Den är också vackert tecknad med färger som ser ut som akvarell. Väldigt estetiskt tilltalande manga. 

Den är listan som både Shoujo och Josei. Shoujo är manga med målgruppen 10-18 år medan Josei är manga med målgruppen 18-40. Så den är mogen samtidigt som den är barnsligt charmig. 

En 21-årig tjej (Yun-Lee) har förlorat 2 år efter en traumatisk bilolycka. Nu slåss hon mellan att vara "barnslig" och "vuxen." Hennes passion är katter och på sin fritid matar hon hemlösa katter. Det gör även en annan person, en pojke på 19 år. De blir vänner genom sin delade passioner för hemlösa katter och bestämmer sig för att hjälpa katterna på något sätt och göra livet lättare för dem. Och hur kan den 19-åriga Ju-Dong Hui hjälpa Yun-Lee att släppa taget om pressen på att bli en ansvarsfull vuxen, trots sina förlorade år där den utvecklingen skulle ha skett?


Jag gillar verkligen att den är djup på det sättet att det handlar om att växa upp och bli vuxen. Det finns väldigt många föreställningar om hur man ska vara, vad man ska tycka om och hur man ska bete sig som vuxen. Går det att ha en passion för katter och är drömmen att hjälpa alla dessa hemlösa katter en barnslig och omöjlig dröm? Samtidigt gillade jag den hint of romance som fanns med men den tog inte över storyn utan var bara en väldigt söt sidogrej.

Det bästa med mangan är det estetiska. Jag hade önskat att den var lite längre och att vi hade fått lite mer information om Yun-Lee´s olycka och hur det påverkade henne. Det är ett frågetecken som kanske är menat att vara där men jag blir nyfiken och känner mig inte riktigt "färdig" efter att ha läst den här mangan ändå. Hade uppskattat en uppföljare också! (Det kanske finns?) Men den är väldigt söt, charmig och fin och feel-good. Så jag skulle tipsa den till den som känner att föreställningar om hur en vuxen "ska vara" är tunga och svåra att leva upp till. Och såklart: den som älskar katter älskar den här mangan!

8/10!

måndag 15 oktober 2018

Mars.

Mangan Mars publicerades först i januari 1996 och fortsatte till november 2000. 15 volymer med långa kapitel, ca 150+ sidor på varje. Romantik, slice of life... ja den är en riktig tonårsdröm. Oerhört lik Twilight och andra klassiska historier om kärlek som är lite förbjuden men "ack så rätt." Den är mycket bättre än väntat. Den har inslag av psykologi och tar upp tunga och viktiga ämnen som psykisk ohälsa, våld, sexuellt våld och tvång. Och i mitten av all dramatik finns Rei och Kira; kärleksparet som vägrar släppa sin kärlek oavsett hinder. 

Först: Underskatta inte den här mangan. Storyn kan låta väldigt basic ja men den är mycket mer mogen och intressant än vad jag trodde att den skulle vara. Jag ville läsa något riktigt cheesy romantiskt och jag blev inte besviken direkt. Den ÄR cheesy, den ÄR stereotypisk men den ÄR också väldigt väldigt bra.

Storyn: Rei och Kira går i samma gymnasie. Kira är konstnär och introvert, det finns något med henne som bara skriker att hon inte vill ha med någon att göra, speciellt inte killar. Rei är tvärtom. Han är en casanova, är med i motorcykel-races och såklart; galet snygg. De möts oväntat när Rei ska fråga om vägen och på baksidan av pappret som Kira ger honom med vägbeskrivning ser han en teckning hon ritat. Han blir intresserad av henne och hennes konst och hon målar av honom som guden Mars. Tavlan blir väldigt uppskattad och ställs ut på ett galleri och deras vänskap utvecklas till kärlek. Rei har ett trauma, ett mörkt förflutet men vad kan det vara? Kira verkar inte heller ha ett helt felfritt förflutet och även hon har fått utstå trauma... och genom mangans gång får man reda på mer och mer om Rei och Kira.

Jag är helt kär i den här mangan. Den var rätt "meh" i början om jag ska vara ärlig men jag var på rätt humör för att fortsätta läsa ändå. Sen kunde jag inte sluta läsa. Kapitlen är långa med lite text, mycket bilder och därför mycket känslouttryck i teckningen vilket jag verkligen gillar. Mycket romantik och mycket drama. Men den är också väldigt igenkännande för mig med psykisk ohälsa och trauma. Trots att dramatiken är stundvis överdriven så blir det aldrig för mycket. Rei och Kiras förflutna känns inte helt overkligt och jag levde mig verkligen in i storyn och i karaktärerna. Det finns så mycket vackert med den här mangan och det är inte bara rent estetiskt utan även i storyn. Jag kommer vara besatt av den här mangan en lång tid framöver och I'm already getting my weeb on... haha!

Jag skulle verkligen tipsa den här mangan till de som läst Nana eller tycker om romantiska slice of life med a little bit of tragedy i sig.

10/10 <3

söndag 14 oktober 2018

Elfen Lied.

Elfen Lied var den första animen jag såg. Jag tror att det var 2008, på hösten. Jag minns att jag brukade vakna tidigare än vanligt för att kunna kolla ett avsnitt innan skolan började. 13 avsnitt varav det första släpptes 25 juli 2004. Det var bland det bästa jag någonsin sett och strax därefter färgade jag håret i samma färg som Lucy och klippte lugg. Tyvärr passade inte jag lika bra i det som hon gjorde, but weeb-me tried. Vad som gör Elfen Lied SÅ bra som den är; atmosfären av hela animen så som musiken, animeringen, skådespelarna, kontrasten mellan humor och drama. Soundtracket är verkligen A+ och jag brukade ofta lyssna på det, fortfarande. Melodin är så vacker och samtidigt så sorgsen vilket passar bra in på storyn. Den hade förmodligen inte haft samma känslomässiga effekt på mig om det inte vore för soundtracket.  

Mangan kom ut i juni 2002 och är totalt i 12 volymer med 110 kapitel. Det tog ett tag för mig att förstå och orka kryssa i att jag är gammal nog att kunna läsa den här mangan men igår började jag och idag avslutade jag den. Trots att den har över 100 kapitel är den relativt lätt att läsa eftersom jag kan hela animen utantill. Kapitlen är också rätt korta, ca 20 sidor och det finns ett snabbare tempo i och med detta. Det finns en del skillnader och jag är inte riktigt förtjust i skillnaderna. Mangan klassas lite som "ecchi" vilket betyder typ "lekfullt pornografisk" och ja, animen är likadan.

Storyn: Det finns ett omänskligt släkte, en mutation, kallas diklonius som har horn och långa armar som är rakbladsvassa. Dessa finns på en hemlig instution och den första diklonius'en rymmer ifrån den. Hennes enda syfte är att utplåna mänskligheten. Hon utvecklar en annan personlighet, en ljus och en mörk sida av henne, och hon är period Nyu som är som ett 3-årigt barn och periodvis Lucy som är en ond diklonius. Hon hittas av kusinerna Kouta och Yuka som tar med henne hem och tar hand om henne.

Jag gillar de mörka inslagen bättre än de ljusa och kontrasten mellan dessa märks mer i animen än mangan. Jag tror att jag borde ha läst mangan först men samtidigt tror jag inte att jag hade uppskattat mangan om jag inte hade sett animen. Ger den därför inte så högt betyg men helt klart läsvärd!

6/10!

tisdag 9 oktober 2018

3 bästa animes!

Jag har en stor passion för anime, inte en helt ny passion men den brukade inte vara så stor som den är nu. Redan 2008 kollade jag på anime men då höll jag mig till ett par få som jag tittade om och hade svårt att fastna för nya. Nu har jag utvecklat mitt intresse och det är en utav de viktigaste delarna i mitt liv just nu. 

Mina 3 bästa animes just nu:

3. Devilman Crybaby
Akira Fudo har en bästa vän sen barndomen; Ryo Asuka. Efter ett par år isär kommer Ryo tillbaka och informerar Akira om demoners existens. De planerar att ta över världen och Ryo planerar att stoppa detta, med Akiras hjälp. För att kunna göra detta måste man låta en demon besätta en och få dess krafter. Akira blir lurad att bli besatt av den store demonen Amon och blir Devilman; krafter av en demon men själen av en människa.

Intressant och annorlunda animering, fantastiskt soundtrack och episk twist på slutet. Mycket känslor.

10/10!

2. Attack on Titan
Människoätande och stora varelser som kallas titaner har nästan utrotat hela mänskligheten. De människor som finns kvar lever i inmurade städer, omöjliga för titanerna att ta sig in till. Plötsligt dyker en 60 meter hög titan upp och slår hål i muren vilket gör att städerna invaderas av titaner. Eren, hans adoptivsyster Mikasa och deras bästa vän Armin överlever attacken och bestämmer sig för att gå med i gränsmilitären; de som dödar titaner utanför muren. 

Bra karaktärer, intressanta twister och story. Någorlunda seg emellanåt men over all en riktigt jävla bra anime. Ganska svår att sammanfatta kort eftersom storyn är så himla stor.

10/10!



1. Nana
På ett tåg till Tokyo träffas två unga tjejer av en ren slump. De upptäcker att de har samma namn; Nana. Några veckor senare träffas de igen, också då av en slump, under en lägenhetsvisning och bestämmer sig för att flytta in i den tillsammans. Nana Osaku är en tuff punkrock-musiker och Nana Komatsu är en sprudlande killgalen student. 

Otroligt vacker anime. Bra soundtrack, bra röstskådesspelare även på engelska (väldigt sällsynt) och framförallt en känslig slice of life-anime. Den följer deras utveckling som karaktärer, deras utveckling som vänner och deras personliga kärleksrelationer. Jag håller på att läsa mangan just nu och den är, om ens möjligt, ännu bättre.

10/10!


måndag 8 oktober 2018

Uchuu o kakeru yodaka.

I augusti 2018 släpptes netflix-serien Switched. Det är en live action version av mangan Uchuu o kakeru yodaka. Jag såg den direkt när den kom ut, för den verkade spännande och jag var in the mood för lite tonårsdrama. Den var verkligen mycket mer än vad jag trodde! Skådespelarna var A+, soundtracket var A++ och storyn... ja den går inte ens beskriva i plus. A++++++++

Igår läste jag mangan i ett svep. 3 volymer, 15 kapitel. Jag kunde inte sluta. Den är helt fantastisk.

Storyn: Ayumi; en vacker och populär tjej är på väg till sin första dejt med sin pojkvän Shirou, som också är en utav hennes bästa vänner. Hon får ett anonymt telefonsamtal precis innan och det är Umine Zenko; en överviktig och mobbad tjej i klassen hon går i. Framför ögonen på Ayumi hoppar Zenko från en hög byggnad vilket gör att deras kroppar byter plats. Zenko får äntligen leva livet hon alltid har drömt om och hur ska Ayumi få tillbaka sin kropp?

Den här typen av story är inte så ovanlig. Moralkakan är ju "utseendet spelar ingen roll" och den brukar framföras så oerhört osmidigt och cheesy. Men i den här mangan är det väldigt fint. Den visar att oavsett vilken kropp man har så kan man bli omtyckt respektive ogillad om man har rätt sorts utstrålning och personlighet. Självklart finns det en värdering i hur man ser ut men det går att leva ett värdigt liv oavsett om man är "ful" eller överviktig. Jag är helt tagen av den här. Inte bara live-action versionen utan även mangan.

10/10

torsdag 4 oktober 2018

Boktips.

Under det senaste året har jag lyssnat väldigt mycket på ljudbok och podcasts. Jag lyssnar mycket på fiktion och då speciellt skräck eller spänning men också mycket personlig utveckling och fakta. Jag tänkte lista mina, just nu, top 5 böcker om fakta, personlig utveckling eller intressanta biografier. Jag tänkte göra fler såna här inlägg! :) Det är ett sånt stort intresse för mig.

1. Free Will av Sam Harris

Harris says the idea of free will "cannot be mapped on to any conceivable reality" and is incoherent. According to Harris, science "reveals you to be a biochemical puppet. People's thoughts and intentions, Harris says, "emerge from background causes of which we are unaware and over which we exert no conscious control." Every choice we make is made as a result of preceding causes. These choices we make are determined by those causes, and are therefore not really choices at all. Harris also draws a distinction between conscious and unconscious reactions to the world. Even without free will, consciousness has an important role to play in the choices we make. Harris argues that this realization about the human mind does not undermine morality or diminish the importance of social and political freedom, but it can and should change the way we think about some of the most important questions in life.


2. Hunger av Roxane Gay

In Hunger: A Memoir of (My) Body, Gay describes her experience of her body, her relationship to food and weight, and her experience as a victim of sexual violence. Gay gained weight in the wake of her trauma, as both a means of comfort and of protecting herself from the world, and describes the book as being about "living in the world when you are three or four hundred pounds overweight, when you are not obese or morbidly obese but super morbidly obese."[2] Reviewing the book in The Atlantic, Adrienne Green wrote, "The story of Roxane Gay’s body did not begin with this violation of her innocence, but it was the fracture that would come to define her relationship with food, desire, and denial for decades."[3] Beyond the event of the rape and subsequent weight gain, Gay discusses her relationship with family, friends, food, gyms, travel, and her own narrative as a result of the size of her body.
In Vox, Constance Grady described Hunger as "an intimate and vulnerable memoir, one that takes its readers into dark and uncomfortable places. Gay examines wells of trauma and horror, not sparing her own self-loathing from her forthright analytic eye. But all the while, she insists on her right to be treated with dignity


3. Vargattacken av Lars Berge

Den 17 juni 2012 klockan 11.18 på förmiddagen hittas en ung kvinna död inne i ett av varghägnen på Kolmårdens djurpark. Den 30-åriga vargguiden hade tidigare samma morgon gått in ensam när vargarna plötsligt attackerade henne. Vad som egentligen inträffade i varghägnet på Kolmården i juni 2012 är en gåta. Likaså hur den utrotade svenska vargen plötsligt kunde återvända till de svenska skogarna i mitten av 1980-talet. Vargattacken är inte en naturvetenskaplig bok. Det är inte en bok om den skandinaviska vargen. Det är en bok om människor, människors besatthet, ärelystnad och girighet. Men också en bok om enskilda individer som vill göra gott. Som vill rädda världen. Det är en bok som handlar om hur naturen blivit en upplevelseindustri. En industri som skulle rädda en svensk bruksort. Det är en bok om hur det gick till när det vilda blev ett föremål för våra projektioner och våra idéer om gott och ont. Om våra idéer om hur ett samhälle bör organiseras. Det är en bok om människans önskan att kontrollera naturen. En djurpark och det som händer där säger betydligt mer om oss människor än om djuren som hålls fångna i dess hägn. De är, när allt kommer omkring, inget mer än djur. Djur som följer sina instinkter. Men mest av allt är det en bok om vad som egentligen hände i varghägnet den där söndagen för sex år sedan. Och hur det kunde ske.

4. Oro: att leva med tillvarons ovisshet av Anna Kåver
Oron är mänsklig, begriplig och till och med konstruktiv ibland. Men den kan också försvåra dina möjligheter att leva fullt ut. För en del är varningslampan alltid tänd och livet blir en utmattande kamp mot hotande problem och faror. Anna Kåver ger dig här kunskap om oro ur tre olika perspektiv: det existentiella, det psykologiska och det biologiska. Hon bjuder in till självreflektion och delar med sig av hjälpsamma förhållningssätt till vår sårbarhet och livets inbyggda ovisshet. Hon vill också ge dig mod att våga tänja lite på dina trygghetsgränser för att öka din självtillit. Förhoppningen är att du ska få veta lite mer om just din oro, om hur du kan behålla den kloka oron och släppa taget om den giftiga. Anna Kåver är leg. psykolog, leg. psykoterapeut, specialist i klinisk psykologi och handledare i kbt samt författare. Hon har skrivit ett flertal uppskattade böcker, bland andra Himmel, helvete och allt däremellan om känslor.

5: Barnflickan i Knutby av Thomas Sjöberg
Journalisten Thomas Sjöbergs bok om barnflickans väg mot skotten i Knutby är en dramatiserad skildring av ett av de mest uppmärksammade rättsfallen i modern tid. Natten till den 10 januari 2004 mördas 23-åriga Alexandra Fossmo. Samma natt skjuts grannen Daniel Linde, men överlever. Dag för dag avslöjas detaljerna inför omvärldens alltmer förvånade, och fascinerade, ögon. Barnflickan Sara Svensson grips och erkänner dåden. Detta är en historia med det klassiska dramats samtliga ingredienser -kärlek, svek, otrohet och ond bråd död. Med hjälp av polisens förundersökning, domstolsförhandlingen i Tingsrätten, intervjuer och resor, bandupptagningar och videorekonstruktioner försöker Thomas Sjöberg skapa sig en bild av hur sanningen kan se ut i Sara Svenssons ögon. Barnflickan i Knutby är en bok man läser som en roman eller om man så vill - som en verklighetsthriller. 
Följ min blogg med Bloglovin