fredag 22 augusti 2014

Bully.

Det finns vissa filmer och dokumentärer, inte särskilt många, som väcker det där odjuret i mig, som säkerligen finns i varje människa. Det finns alltid någonting som man reagerar mer på än andra saker. Det kan bero på personliga erfarenheter till exempel, men det finns alltid någonting som man bara känner lite extra för. Det finns ganska mycket som gör mig arg i den här världen, det visar sig ju om inte annat här i bloggen eftersom jag är en liten bitterfitta på många sätt o vis men det handlar mer om bagateller. Jag stör mig på det mesta, men det finns ingenting som jag stör mig mer på än mobbning. Det finns ingenting som gör mig mer arg, som får mina muskler att krampa av ilska...
Visserligen hatar jag pedofiler, våldtäktsmän eller mördare också (givetvis, vem gör inte det egentligen) Men det är inte lika vanligt som mobbning. En pedofil, en våldtäktsman, en mördare - deras aktioner är inte friska och friska människor begår inte sådana sorters brott men MOBBNING däremot begås utav friska människor. Det begås utav så många friska människor att varenda människa kan säga att dom antingen blivit mobbade själva eller har någon i sin närhet som blivit mobbade. Det är därför det inte går att jämföra.

Mellanstadiet var kaos för mig, på alla sätt och vis. Det fanns några tjejer i min klass som mobbade mig under mellanstadiet, men det var en tyst slags mobbning. Det var ingen som märkte något. Det fanns även ett par killar som tillsammans med dessa tjejer mobbade mig för jag var "fattig." Tro det eller ej, men bortskämda Jonna här som bor i en fancy lägenhet mitt i stan och får allting betalat för sig brukade faktiskt bli mobbad för att hon var "fattig" för det var vi, kan man säga, innan. Det började med att jag kom med ett Lidl-påse till gymnastiken. Det var inte acceptabelt. Dessa tjejer och killar hostade "Lidl" efter mig så fort jag gick förbi och jag hörde även hur de viskade om att jag inte hade råd med kläder och bara ärvde dom från min syster eller mina föräldrars vänner. När jag åkte till Gekås och köpte kläder för 1000 kr hörde jag att de skrattade åt mig för att jag inte hade råd att storshoppa kläder i någon annan affär än Gekås. Det var så himla viktigt... det där med kläder, och speciellt märkeskläder. När jag fick ett par Reebook-skor på rea av min pappa var jag så lycklig och stolt över dom att jag gick i dom i drygt 5 år, hur trasiga de än var, för de var som ett slags tecken på att jag en gång hade ärvt någonting som gjorde att jag passade in, att jag var "normal."
Jag blev även retad för att jag var fet och osmidig, speciellt på gymnastiken. Små frustningar när jag inte klarade att hoppa över en plint, fnissningar när jag inte orkade jogga 1 varv runt salen, små glåpord i omklädningsrummet... Vilket till slut ledde till att jag inte var med på idrotten längre. Jag fejkade lappar för att slippa, allt på grund utav de där jävla barnen och deras jävla sätt, men det slutade istället med att de kom på mina falska lappar och fick en hel del skit för det. 
Det var mycket spel som pågick i mellanstadiet, som jag blev lurad i. Med "spel" menar jag spel som går ut över att man går bakom ryggen på varandra och sedan lurar andra att gå bakom ryggen på den andre bara för att skapa mer drama. Jag förstod inte det där riktigt, vilket ledde till att det alltid var jag som fick skulden. Detta hände även ett par gånger i lågstadiet, men inte så illa som i mellanstadiet. Jag hamnade alltid emellan på något sätt, omedvetet oftast. Jag trodde ju att de var mina vänner, att de inte alls skulle lura mig och lägga skulden på mig sen. Detta ledde till att jag var delaktig i en mobbning som pågick på en utav mina faktiska kompisar, som blivit mobbad ända sen lågstadiet. Det ledde till att min klassföreståndare kallade mig för mobbare. Det spelade ingen roll hur mycket jag försökte förklara - men jag var värst. Jag var en "hemsk kompis och en mobbare."
En utav tjejerna brukade ofta säga elaka saker till mig utan grund. En gång sa hon till mig att "jag var så jävla ful" vilket ledde till att jag sa emot direkt och sa "men du är en jävla hora." Det berättade hon för klassföreståndaren och jag fick en utskällning. Samma tjej spred även rykten om mig och min familj i skolan. Hennes mamma ringde en gång hem till min mamma för att prata om "hur hemsk jag var i skolan." Ja... jag var jättehemsk, verkligen. Samma tjej sa en gång att "det klart Jonna spelar den stora bocken Bruse, så fet som hon är" vilket jag svarade på - och sedan fick skäll för... såklart... igen... som alltid.
Det pågick i 3 år och i sexan orkade jag inte säga emot mer, jag orkade inte få mer skuld kastad på mig så fort jag sa emot mobbarna, så jag började skära mig istället.

Jag skiter i hur synd det var om dom tjejerna, vilka problem de än hade. Det enda jag fick höra när jag vågade berätta för folk hur de betedde sig var att det var så synd om dom, att det fanns så mycket anledningar till deras beteenden och de hade det ju inte så lätt osvosvosv. Det finns inga ursäkter. Det finns barn som har det piss hemma men som ändå går till skolan och beter sig bra mot de andra barnen. Det finns barn som mår så jävla dåligt att de inte ens vill leva längre - men de mobbar inte andra barn för det. "Boys will be boys." "Alla barn har det svårt i den åldern." Det finns barn som INTE mobbar andra barn.

För övrigt - Furulundsskolan i Halmstad kan dra åt helvete och jag hoppas att den brinner ner eller så kan pengarna från den skolan användas till att rusta upp Örjanskolan som är den bästa jävla skola jag gått på eller hört talas om.

onsdag 20 augusti 2014

Varför jag bytte Facebook.

Jag bloggade så mycket under juli, men ingenting under augusti. Jag har inte direkt haft mer o göra, snarare tvärtom, men det har stått still på något sätt. Jag försöker alltid att skriva inlägg som handlar om någonting eftersom jag själv avskyr vardagsbloggar (de med ointressant vardag dvs, en sån som jag) och jag har verkligen ingen spännande vardag. Jag skulle skämmas över mig själv om jag började lägga ut bilder på vad jag ätit eller skriva "såg en film idag :D den var jättebra!" och sen slut. Vem vill läsa sånt? Hm...

Tänkte skriva om varför jag bytte Facebook, för ett tag. Jag måste erkänna, väldigt skamset, att jag blev en sådan person som tar Facebook på för stort allvar. Facebook är verkligen en egen värld och i den världen har alla sina roller att spela och minsta lilla felsteg kan rasera allt, mer eller mindre.
Jag har alltid varit en öppen och personlig människa på så sätt att jag gärna delar med mig av känslor, tankar och åsikter på internet i mitt eget namn. Jag gillar att vara en sån människa, för det är enligt mig ett väldigt bra personlighetsdrag att vara öppen och ärlig med vad man tycker och känner. Så tycker inte alla verkar det som... Jag har flera gånger fått kritik och hån från andra på Facebook att jag "gnäller" eller att jag "är emo" och liknande. Varför skriver man det till någon annan egentligen? Ärlighet varar kanske längst men det är ingen ursäkt att vara elak. Jag tar verkligen åt mig när jag hör sånt för det är ju en kränkning mot hela JAG, hela den personen jag ÄR. Jag är likadan i verkligheten dessutom, men jag umgås så sällan med folk så det märks inte förutom för de som verkligen känner mig. Och sen när fick man inte vara öppen på SIN EGEN Facebook- sida? För det är just MIN EGEN. Precis som i den här bloggen skriver jag precis vad jag vill och den som inte håller med om det kan ju faktiskt välja att inte läsa. Det är inte svårare än så.
När jag gick in i ett förhållande kom nya problem gällande Facebook, som många säkert känner igen. Vems bilder eller statusar får man gilla? Får man kommentera att en annan människa är fin? Är det okej att ha gamla ragg eller ex som vänner? Vad betyder det om jag gillar någon annans bilder? Osv osv osv...
Plötsligt blev dessutom Facebook bara en plats där man uttrycker sina politiska åsikter men inga andra åsikter. Jag gillar inte politik, även om jag tycker en del diskussioner är intressanta. Men plötsligt blev man dömd enbart utefter vilket politiskt parti man röstade på. Folk började bråka och köra den typiska "ta bort mig om du röstar på det eller det partiet" och sen NÄR visade ens politiska åsikt om man är en bra människa/vän eller inte? Jag har vänner som är sverigedemokrater, jag har vänner som är socialdemokrater, jag har vänner som är feminister, jag har vänner som är moderater och jag har vänner som är vänsterpartister. Mina vänskapsrelationer baseras inte på om man har samma politiska åsikt eller inte. Om man har allt gemensamt men inte partierna man röstar på - ska man inte vara vänner då? Jag är så arg på hela det tankesättet, så fruktansvärt arg. Jag blev dessutom så jävla trött på det efter ett tag att jag slutade bry mig, slutade läsa vad folk länkade eller la ut.
På Facebook finns förresten en hel del regler, som vissa inte följer, men även regler man själv måste sätta upp. Jag måste väl ändå få välja vad jag vill se och inte? Folk ska oftast visa sina "bättre sidor" på Facebook och man är en riktigt bra människa om man delar videor och bilder på djurplågeri eller gore samt skriver en arg text till. Wow. Verkligen wow. På vilket sätt hjälper man till genom att dela en sån video eller bild? "Man sprider kunskap och väcker reaktion så folk ser vad verkligheten är!!!" Men jag VET redan och ALLA vet redan att verkligheten är jävligt grym - sånt skit vill inte jag se. Jag vill inte bli påmind om hur hemska människor kan vara. Jag mår så fruktansvärt dåligt av att se en hund som blir slagen eller en bild på en människa med uppskuret ansikte av en tallrik. Jag VILL INTE se det!
Som jag tidigare var inne på så lägger sig folk i för mycket, i sånt som de inte har med o göra med. Jag vill inte att folk ska döma mig, mer än vad de redan gör, längre. Jag orkar inte med det. Jag mår psykiskt dåligt utav det. Inte bara det - jag mår dåligt av andras liv. Om jag ser att någon har det bra kan jag självklart glädjas åt detta men egentligen blir jag en smula avundsjuk. Jag har inget jobb, snart inget boende, kanske ingen utbildning, inga pengar och inget spännande liv. Det enda jag kan skylta med är mitt underbara förhållande och det gör jag desto mer - vilket tydligen också retar andra. "Kärlek visar man IRL, inte på Facebook" Ja men låt mig?! Min pojkvän bor 55 mil ifrån mig - jag tar varje chans jag får att visa honom hur jag känner och det är inte särskilt lätt när man inte bor ihop eller kan träffas när man vill.
Det som jag tidigare skrivit, om utseendehetsen på instagram, gäller även på Facebook. Självklart ska man få lägga ut bilder på sig själv och precis hur många man vill men det är svårt att titta på när man är så osäker som jag. Det är ännu svårare för mig som "tjock" att se vikthets och träningshets. Jag behöver inte mer ångest över att jag inte tränar eller inte väger 50 kg...
Dessutom avskyr jag hela den här grejen med att man ska pika varandra, för det sker otroligt mycket på Facebook. Tyst mobbning, i dess värsta form ungefär. Någon lägger ut en status som handlar om något och plötsligt börjat folk ta illa vid sig - för ingen anledning eller för att statusen faktiskt är menad åt dom som ett hån eller förolämpning. Jag själv är väldigt paranoid och tror jämt att alla negativa statusar handlar om mig, även om jag inte passar in i det som de skriver till detalj. Men även det blev väldigt jobbigt för mig. 
Och dessa jävla spel och spelinbjudningar som folk blir så upprörda över... Herregud, är det verkligen så hemskt? Och är det verkligen SÅ SVÅRT att hitta "blockera farmville/candy crush" etc?!
Som sagt - anledningarna är så oerhört många... säkerligen fler än de jag redan radat upp, men där beskriver det iallafall en stor del varför jag inte vill sitta vid Facebook på samma sätt längre. Jag gjorde ett annat konto där jag har max 35 vänner och där kommer jag hänga ett tag... För trots alla hemskheter så är Facebook faktiskt väldigt roligt. Det är roligt att läsa om mina vänners liv och på så sätt kan jag följa människor jag inte längre träffar eller umgås med och eftersom jag inte umgås med andra särskilt mycket så blir det extra intressant att se vad mina vänner har för sig. Jag kommer absolut att börja använda mitt vanliga konto igen, om kanske... 1 månad? Eller mer? Eller mindre? Det beror på. När jag känner mig redo igen att möta all den stress och ångest som kallas Facebook så kommer jag använda det kontot igen. Tills vidare är jag Panda Snow.

Cruella Deville.

Nu sitter jag här och kan inte sova... som vanligt. Det är så svårt att sova utan Daniel. Dessutom har jag huvudvärk.. ugh... tänkte bara visa mitt Cruella Deville hår :D



onsdag 30 juli 2014

Healing crystals.

Har äntligen köpt kristaller! :D

Jag köpte 16 st, 4 olika sorter.


Jag köpte 5 st av sorten Amethyst.
Vad den gör;

  • En amethyst vid din säng hjälper att ta bort mardrömmar.
  • Den kan bota huvudvärk och spänningar.
  • Den hjälper att kämpa emot missbruk.
  • Den hjälper även mot både psykisk och fysisk smärta.




Jag köpte 4 st av sorten Rose Quartz. Den kallas för "the Love Stone"
Vad den gör;
  • Den hjälper att förlåta, släppa ilska och svartsjuka.
  • Den kan även hjälpa att älska dig själv såsom låta andra älska dig. 
  • Om man har en rose quartz under huvudkudden hjälper den dig att sova bättre. 
  • Den gör dig mer fertil (även om jag inte behöver det direkt)





Jag köpte 5 st av sorten Rhodonite
Vad den gör;
  • Den tar bort emotionella ärr och smärtor från det förflutna.
  • Den hjälper att förlåta.
  • Den hjälper att bygga självförtroende. 
  • Den sägs vara bra mot hud-defekter så som ärr. 





Jag köpte även 2 st av sorten Clear Quartz. Den är den största stenen inom healing. 
Vad den gör;
  • Den hjälper kroppen komma in i balans. 
  • Den hjälper dig se saker klarare.
  • Den tar bort negativ energi. 








tisdag 29 juli 2014

Älskade electropop.

Den senaste tiden har min musiksmak varierat kraftigt från dag till dag/vecka till vecka. Jag lyssnar på absolut allt, i princip.. förutom RnB (står inte ut med det haha). Nu har det länge pågått en indie/electropop-period som jag bland annat delat med mig utav till min bästis Malin<3 men vill även dela med mig till er.

Först så vill jag tipsa om några som kallas för Digital Daggers. Deras musik kan höras i bland annat Vampire Diaries och Pretty little liars, inte för jag sett någon av dom serierna men ändå...
Kvinnlig sångare, elektroniskt och "haunting" om man nu kan kalla det för det, lite mysko ungefär... (shit vilken flummig förklaring på en musikgenre haha!)
Deras bästa låt är -> (spotifylänkar) Digital Daggers – The Devil Within
Även om jag inte lyssnar på fler än kanske 5 låtar av dom så är de ändå väldigt bra! Även Digital Daggers – Still Here är riktigt bra!

Sen finns det fantastiska Say Lou Lou. Jag hörde dom redan förra sommaren och blev helt förälskad. Deras bästa låt är utan tvekan Say Lou Lou – Beloved men Say Lou Lou – Julian och Say Lou Lou – Maybe You (Original) kommer himla nära! Elektroniskt när det är som bäst med tvillingarnas stämmor som klingar perfekt till varandra. Deras texter har dessutom mer djup än väntat, och det finns någon slags klagan i deras låtar som gör att man verkligen kan känna att de varit med om det som de sjunger (specifikt om kärlek då)

Mina absoluta favoriter är of Verona. Jag kan inte sluta lyssna på dom! Mandi Perkins måste vara en av de bästa sångerskorna jag hört. Hennes röst är verkligen magisk.
Deras texter är dessutom helt fantastiskt bra, och smärtsamma. Även om en del utav deras låtar har ett gladare popigare slag så är ändå texterna oftast hemska och sorgliga.
of Verona – The Enemy <- det här är en av de bästa låtarna jag någonsin hört. Men även of Verona – Castles är fantastiskt bra och of Verona – Dark In My Imagination.



Ett nyare fynd, som inte har kvinnlig sångare, är Barcelona. De låtarna jag fastnat för är Barcelona – Background och Barcelona – Fall in Love.

Lyssna även på Iiris – Merman ! Den är hur söt och underbar som helst, har dock inte fastnat för någon av hennes andra låtar.
 Och även The 1975 – Chocolate

lördag 26 juli 2014

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 4

Efter 2 veckor med ljusbrunt hår bestämde jag mig för att bleka det igen, eftersom jag inte trivdes i kort ljusbrunt hår. Hade jag fått mitt löshår hade jag nog trivts bättre och haft det längre, men jag stod inte ut. Det är rätt underligt hur mycket mitt hår betyder för min självkänsla... på något sätt känns det som om mitt hår gör hela mitt utseende, men det kanske bara är jag som är fjantig.

 Session 5;
Startfärg: Ljusbrunt
Antal blekningar: 2
Slutfärg: BLONT! Gulblont med mörkare gul på vissa ställen som är mer guld än gul, så det är inte särskilt skrikigt
Slitage: Medel
Håravfall: En del, håret bröts av ganska mycket vid luggen och på vissa andra delar där håret var väldigt skadat men det är ingen katastrof. 



Håret är ännu inte klart, men det är äntligen blont! Efter en blekning till kommer håret ha perfekt färg och det kommer dröja ett tag innan den blekningen sker. Varje kväll innan jag går och lägger mig sprayar jag håret med spraybalsam och proteinspray för att det ska bli mer hälsosamt. Jag har även tagit kosttillskottet silica 3 gånger om dagen i 2 veckor snart vilket också kommer hjälpa med hårets mående. Silica sägs vara bra för hårväxten men personligen hjälper den mer för att göra håret starkare, och även naglarna. Det är en billig och bra produkt om man vill ha en extra boost inifrån :) 

söndag 20 juli 2014

Utseende-hets på instagram.

För ett par dagar sen fick jag ett slags ryck... som jag skäms otroligt mycket över, som alla andra gånger jag får sådana "ryck" eller "psykoser" som det är lättare kallat. Stunder då känslor helt enkelt tar över och jag bara agerar utefter dem. Den här gången handlade det om mitt utseende. Jag skrev såhär på min instagram "Har svårt att acceptera att jag inte är naturligt vacker som alla dessa tjejer jag följer på instagram... jag kanske inte ska följa sinnessjukt snygga människor för det är likt tortyr att veta att man är så långt ifrån deras utseenden som möjligt. Jag försöker alltid se ut som någon annan, jag försöker alltid kopiera människor jag vill se ut som. Att hata sig själv så mycket som jag gör är svårt och vissa kommer aldrig få uppleva hur det känns och jag önskar att ingen får uppleva hur det känns för det är nästan outhärdligt."
Okej, jag måste påpeka att jag inte alltid känner så som jag beskrev, även om det händer. Det finns stunder då jag kan se på mig själv i spegeln och tänka "fy fan så snygg jag är" men det finns alltid ett litet "om" i huvudet. OM jag hade större ögon, OM jag hade större läppar, OM jag hade mer markerade kindben, OM jag hade bättre hy, OM mina ögonbryn var jämna, OM jag inte hade dubbelhaka och så vidare... alltid detta OM. Jag vet att många tjejer kan relatera till det, och det gör mig så ledsen. Jag pratade nyss med en kompis om den här utseende-hetsen och jag bara måste skriva om det.

Jag följde innan mitt "ryck" 280 personer på instagram. När jag rensade följde jag 220. Jag följde alltså så många som 60 tjejer som bara gav mig ångest. Det finns lika snygga tjejer i min närhet, som jag har en personlig koppling till som jag inte avföljde men de ger mig inte ångest eftersom de är människor. Tjejer som bara lägger ut bilder på sig själva utan personliga inlägg, personliga svar på kommentarer eller liknande är inte hälsosamt för oss tjejer med dåligt självförtroende att följa. De är bara som ikoner, som dockor. Jag vill verkligen råda alla som läser detta att verkligen tänka efter - är det hälsosamt för mig att följa dessa snygga människor? Vad ger det mig? Jag tänkte efter och kom fram till, som ni också kommer, att det inte ger mig NÅGONTING att följa människor bara för att jag tycker att dom är snygga. I början trodde jag att jag följde dessa tjejer för inspiration, för det gör ju tjejer, men det blev till slut bara som ett sätt att skada mig själv att sitta och bläddra igenom deras bilder medan jag själv låg osminkad och ofixad i sängen och det slutade ofta med att jag grät åt mig själv i spegeln, för varför ser jag inte ut som dem?
Det som folk glömmer är: photoshop, vinklar, ljus, smink och dyra produkter. En annan sak som folk glömmer: det som är fint i en människas ögon är fult i en annans, och tvärtom.  Alla har olika smak, och det finns människor som jag tycker är snygga som du tycker är fula och människor som jag tycker är fula som du tycker är snygga. Man kan inte säga vad skönhet är, eftersom (det låter så jävla klyschigt) skönhet verkligen ligger i betraktarens ögon.
Det finns undantag, som jag tänker ta upp. Ni behöver inte hålla med mig om att dessa människor är snygga, alla har ju olika smak, men t.ex. Sindy Niklasson på instagram - hon är för mig helt galet snygg MEN hon ger mig inte ångest. Varför? För att hon skriver personligt, hon skriver blogg om personliga saker och delar med sig utav sitt liv och hon svarar ibland på kommentarer från random människor och träffar gärna sina följare. Hon är en människa, inte bara en snygg person.

Tips för er med dåligt självförtroende;
  • Avfölj ALLA som inte ger dig någonting på instagram/facebook/tumblr osv. 
  • Försök inte att sminka dig eller likna någon annan. Du har inte samma ansiktsdrag som andra utan du är unik och t.ex. ett par ögonbryn som passar någon annans drag kanske inte passar dina och det är INGET negativt.
  • Tänk på att även de vackraste kvinnorna kan ha dåligt självförtroende, du kanske är en utav dem? Som inte inser hur vacker du är? Jag VET att du är en utav dem. Du inser inte hur vacker du är. 
  • Använd inte redigeringsprogram åt dina bilder på dig själv, för det ger folk fel intryck utav dig. Du är fin som du är och ger du människor en annan bild utav dig på dina bilder blir det som en chock för dem när de träffar dig IRL. Du har väl själv träffat såna människor? Som faktiskt är väldigt fina naturligt men som redigerar sina bilder galet mycket vilket gör att deras naturliga skönhet liksom försvinner IRL, eller iaf blir annorlunda? 
  • En dålig hy kan inte ge ett dåligt utseende. Finnar gör dig inte ful, eftersom finnar bara är på din hy. Titta på en tjej som du tycker är snygg bara lite snabbt och tänk dig henne med finnar i hela ansiktet - blir hon fulare? Nej. Hon är lika fin ändå, och det är DU också. 
  • Kändisar har råd med ansiktsbehandlingar, operationer och dyra produkter vilket gör att de ser "bättre ut." Vanliga människor ser inte ut som kändisar, vilket bara ger människor fel intryck av hur en person ska se ut. Tänk på Cameron Diaz annars - hon har dålig hy trots allt hon har råd med. Inte ens kändisar är perfekta naturligt.
  • Istället för att fokusera på det du inte tycker om - fokusera på det du tycker om med dig själv istället. Din ögonfärg? Dina läppar? Ditt leende? Det finns ALLTID något som du tycker om - framhäv det! 
  • Utseendet är inte det viktigaste. Det gör verkligen gör en människa vacker är personligheten. Fokusera på personlighetsdrag som du tycker om med dig själv, små saker eller stora. Är du snäll mot djur? Är du trevlig mot kassörskan i affären? Jag brukar tillexempel alltid tycka att jag är så "käck" mot okända människor, som kassörskor eller liknande. Det gör mig glad att se att det uppskattas, för det gör det! Det blir mycket roligare för en kassörska att jobba om kunden är trevlig - en liten sak som blir stor för dig - och för andra!
  • Le. Ofta. Mer. Alltid.

När jag för några dagar sen mådde så dåligt och skrev den där texten på instagram, så grät jag i Daniels famn. Det fick mig att skämmas, för att det inte verkar normalt i en killes ögon att reagera på det sättet. Det skrämde honom och han förstod inte. Det hemska är att det är normalt för tjejer. Vi tjejer tävlar ofta med varandra, på ett sätt eller ett annat. Daniel brukar ofta fråga mig om jag sminkar mig/fixar mig/bloggar/lägger ut bilder och så vidare för andra killars skull - och det är verkligen helt fel. Jag bryr mig inte om vad andra killar tycker. Om en kille tycker att jag är ful - so what? Jag har min man och han tycker att jag är fin och han är den enda mannen jag vill ska tycka att jag är fin - men det gäller inte tjejer. Jag vill att tjejer ska se på mig och tänka "fan va fin hon är, jag vill se ut som henne" eller "fan va smart hon är, jag inspireras utav henne." Den här osäkerheten som de flesta tjejer känner inom sig är så tragisk och jag önskar att jag skulle kunna säga att jag inte är en utav dem men jag är verkligen the poster-girl för en sådan tankebana och för ett sådant beteende. Det behöver dock inte alltid betyda att det är ohälsosamt för mig. Jag VILL hjälpa andra tjejer och jag vill hjälpa andra människor, jag vill att andra människor ska inspireras utav mig och vad jag skriver och må bra utav det - inte tvärtom. Det ger mig självförtroende och självkänsla att veta att jag kan hjälpa andra, för jag vet att jag kan det och att jag HAR det. Det är därför jag bloggar och det är därför jag skriver. För min och för andras skull - åt det positiva hållet. Det är därför det är så viktigt för mig att försöka förklara det här i mitt förhållande, utan att det ska bli fel, för det kan låta så fel om man inte är likadan själv.

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 3

Från svart till blond - del 3
Tips; ha aldrig blekmedel tillgängligt hemma mellan dina blekningar... frestelsen kan bli för stor och det var det som blev mitt hårs undergång. Jag sa att jag skulle vänta en lång tid innan nästa blekning, det blev bara några dagar... eftersom jag hade 2 paket blekmedel kvar hemma. För en vecka sen tänkte jag "fuck it, jag testar!" och eftersom håret var i relativt bra skick så testade jag.

Session 4;
Startfärg: Ljust orange med blonda fläckar
Antal blekningar: 2 (och sedan en lila toning från Directions utblandat med balsam)
Slutfärg: Lila hårbotten och gräddkola-blond resten utav håret
Slitage: EXTREM!!!!!!!!!!
Håravfall: Extremt, hårets bröts av och bryts fortfarande av och lämnade efter sig en svinto-liknande känsla. 


Vad gjorde jag för att fixa detta? Jag la i en poly color "mörkblond" toning och håret är nu ljusbrunt. Den toningen är inte skadlig för håret, utan är bara ett toningsschampoo som håller i ca 28 tvättar. Jag rekommenderar verkligen poly color till alla. Mitt hår måste återhämta sig, ordentligt. Bleker jag det en gång till är det verkligen.... förstört xD Mina toppar är galet torra, det går inte ens att ha det nersläppt så torrt det är utan jag måste alltid ha uppsatt för annars syns det torra och spröda. Nu ska jag dock försöka att inte duscha håret eller tvätta håret på ett tag, eftersom de naturliga oljorna reparerar skadat hår bättre än produkter (det låter däremot svinäckligt, men vad gör man inte?) Det är synd att mitt hår är mycket kortare nu än när jag började, men jag hade ju räknat med det också... Mitt självförtroende är så långt ner på botten som det bara går, och förhoppningsvis blir det bättre så fort jag fått mitt löshår och kan ha löshåret i.  Det är underligt egentligen hur hela min självkänsla ligger i mitt hår xD haha!


Egentid.

Jag lyssnar just nu på P4-dokumentären "den moderna grottkvinnan" som handlar om Maninna Råland som bland annat varit med i Outsiders-programmet "de vilda." Hon lever 6 månader om året i en grotta på Gotland, isolerad från allting som en riktig grottmänniska. Jag kan verkligen relatera till det hon säger i dokumentären om ensamheten, och hur något sådant kan vara bra för en människas hälsa.

Jag har så länge jag kan minnas alltid tyckt om att vara ensam, och med ensam menar jag inte den där värkande ensamheten som man kan känna ibland utan en självvald ensamhet. Det är egentligen inte så att jag ogillar andra människors umgänge, även om jag är relativt kräsen med vilka jag umgås med och inte. Jag har svårt att umgås med människor en längre tid utan att känna mig illa till mods eller bli stressad. Det handlar delvis om att jag är så osäker på mig själv men den osäkerheten är bara en bråkdel av anledningarna till varför jag hellre gör saker ensam än med andra. Jag brukar kalla det för att jag återhämtar mig eftersom det är precis det jag gör och har gjort i flera år. Varje gång jag har umgåtts med människor eller socialiserat mig en längre tid så har jag behövt några dagars ensamhet och egen tid för att kunna bearbeta stressen och ja, återhämta mig. Det gäller även människor som jag verkligen trivs med. Det är inget fel på andra människor eller på de människor jag umgås med, men jag behöver ändå den där egna tiden. Jag skulle inte direkt påstå att jag är som Maninna, för jag skulle nog inte riktigt klara av att leva utan moderniteter men trots tillexempel internet så gör jag mina egna grejer. När jag gör dessa "egna saker" så behöver jag inte bry mig om vad någon annan ska tycka, om jag är konstig eller tråkig och så vidare... Exempel på saker jag gör under min återhämtningstid;
  • Kollar på youtube-videor, t.ex. makeup-tutorials eller compilation videos. 
  • Tittar på filmer eller serier jag sett förut, gärna om och om igen, jag har egna maraton alltså.
  • Fixar med mitt hår eller smink, tar bilder på mig själv eller på annat och redigerar bilderna. Det kan pågå i timmar. 
  • Sitter vid tumblr och rebloggar bilder eller redigerar bilder till tumblr, detta kan också pågå i timmar.
  • Hittar ny musik på Spotify. 
  • Skriver noveller eller blogginlägg. 
  • Läser noveller eller blogginlägg. 
  • Går promenader eller gungar. 
Det viktigaste utav allt är att jag kan skifta mellan saker, utan att behöva bry mig om någon annan. Jag kan tillexempel se ett avsnitt på en serie, byta serie eller avsnitt i mitten utav allt eller stänga av och kolla en youtube-video istället och så vidare... Under dessa dagarna pratar jag knappt, eller inte alls, med andra människor. Jag känner inte för det helt enkelt.
Det är så viktigt att jag inte blir ifrågasatt utan bara får göra precis som jag vill. Det är därför jag är så nervös för att bo ihop med Daniel, även om jag ser fram emot det väldigt mycket. Om jag inte får den här egna tiden eller blir ifrågasatt under min egna tid så kommer jag att gå under. Det kan vara svårt att förstå varför jag gör som jag gör eller varför jag tycker om det jag tycker om, men det är helt enkelt så. Jag trivs med att göra dessa sakerna och jag måste få göra det, för att kunna fungera normalt. Nu är det ju tur att Daniel spelar och tycker om att göra det så mycket, för då kan jag få min egen tid under hans speltid.

fredag 11 juli 2014

12.30

Har kastat boll med Sansa i vad som känns flera timmar. Hon är så lätt att underhålla, och mer utav en hund än en katt. Precis innan jag kastar jamar hon "mäh mäh mäh" precis som om hon är som en hund som skäller, fast katt... Det är så roligt men sällan jag får det fångat på film eftersom det lilla monstret förstår när jag försöker filma och demonstrativt håller käften och står still under hela tiden kameran är framme. Sansa är så mammig... när jag går ut i köket för att laga mat följer hon efter och lägger sig på golvet, oavsett om hon sov en djup sömn innan. När jag går på toaletten ligger hon utanför och väntar. När jag solar på balkongen följer hon med ut och ligger bredvid. Och så vidare och så vidare och så vidare... Men förhoppningsvis kommer hon tycka det är lite lättare att vara ensam när vi får Saphira. Saphira är en blandraskatt, halv bondkatt och halv siames. Hon har blåa ögon, därav namnet, och är så himla fin. Både jag och Daniel tycker det ska bli jätteroligt. Vi är som en mamma och pappa som ska få en ny bebis, men så är det ju med djur.

Nu tänkte jag lägga mig på balkongen för att sola. Projekt "sola bort ärr" är igång den här sommaren, och jag tänkte skriva ett eget inlägg om det sen någon gång.
Följ min blogg med Bloglovin