Jag såg att min vän Per hade lagt ut bild på Burzum-albumet Umskiptar som sitt favoritalbum och jag kände en plötsligt längtan att lyssna på Burzum igen. Nu har jag Umskiptar på shuffle och lyssnar med njutning... men... det var så längesen. Jag lyssnar inte på metal längre.
Musik har alltid varit väldigt viktigt för mig och kanske främst för min identitet. När jag uteslutande lyssnade på metal blev den musiken min identitet, det blev mitt Jag. Jag relaterade till det mörka, det gränslösa, det motstånd och det hårda som finns i black metal (den genren jag lyssnade mest på). Men efter ett tag... märkte jag hur den känslan som metal väckte i mig inte var en känsla jag ville ha kvar längre, åtminstone inte hela tiden. Jag ville inte gå runt och känna mig som musiken jag lyssnade på... eftersom musiken fick mig att känna mig arg, utstött, alien, annorlunda... samtidigt som den, absolut, fick mig att känna mig stark. Jag sökte mig till människor med liknande musiksmak eftersom det blev en gemenskap jag behövde och ville ha. Jag har alltid känt mig utstött och annorlunda. Jag trodde att jag skulle känna mig hemma hos metalheads. Att vara metalhead är att inte passa in samtidigt som det innebär att passa in bland de andra som inte passar in (flummigt det lät). Jag klarade inte av elitismen och jag klarade inte av alla måsten. Jag kände inte att jag passade in ens bland dem som inte passade in. Jag är en sån som skiftar hela tiden. Jag kan inte hålla mig vid en sak hela tiden. Jag har märkt att flera av mina gamla vänner som är metalheads har avföljt mig från sociala medier eller slutat prata med mig på grund utav min ändring i musiksmak... och jag tycker att det är synd.
Jag har över 50 bandtröjor, inklusive hoodies. Metal brukade vara hela mitt väsen. För mig speglar dock metal den där bilden av mig själv som jag inte tycker om. Den speglar min omogenhet, mitt mörker, min depression, min ångest, min ilska och mitt motstånd mot världen. Jag vill inte vara den versionen av mig själv längre. Jag mår inte bra av att lyssna på metal längre. Tvärtom. Det finns ett par enstaka låtar (och med det menar jag typ 100-150 st haha) som jag fortfarande kan lyssna på utan ångest.
Vi alla tolkar musik på olika sätt. Det finns säkert dem som skulle tycka tvärtom gällande det jag skriver om metalmusik. Det finns vissa låtar, vissa band, som får mig att känna mig bra men i helhet... kopplar jag musiken till negativitet. Det är helt en egen grej. Nu känner jag dock att jag ska göra en lista med utvalda låtar... såna som betytt lite extra mycket... jag kanske behöver ta tillbaka metal från min sorg?
(jag har ändrat tiden på det här inlägget. Det lades ut först 2017-06-11 men eftersom det är relevant nu med ville jag re-blogga det)
Visar inlägg med etikett musik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett musik. Visa alla inlägg
onsdag 3 oktober 2018
Varför jag inte lyssnar på metal längre.
lördag 8 april 2017
Foundation.
There's a scratch on your shoulder
Crushes me like, crushes me like lead
And I wanna get older
All the things I want, I really shouldn't get
If I triumph, are you watching?
Can you separate everything for me?
You used to work me out
But you never worked it out for me
There's a scratch on your shoulder
Crushes me like, crushes me like lead
And I wanna get older
All the things I want, I really shouldn't get
If I triumph, are you watching?
Can you separate everything for me?
You used to work me out
But you never worked it out for me
And your head looks good
I wanna love it so much
I wanna be the one
I wanna do what you love
And I was lying
I don't really wanna be fine
It's all over
And there's a scratch on your shoulder
It crushes me like, it crushes me like lead
And I wanna get older
And all the things I want, I really shouldn't get
tisdag 4 april 2017
Fiction.
Fiction, when we're not together
Mistaken for a vision, something of my own creation
I wake up alone, with only daylight between us
Last night the world was beneath us, tonight comes, dear love
Were we torn apart by the break of day?
You're more than I can believe, would ever come my way
Fiction, when we're not together
Mistaken for a vision, something of my own creation
Come real love, why do I refuse you?
Cause if my fear's right, I risk to lose you
And if I just might wake up alone
Bring on the night
Fiction, when we're not together
Mistaken for a vision, something of my own creation
Any certainties, how am I to tell?
I know your face all too well, still I wake up alone
Fiction, when we're not together
I wake up alone, with only daylight between us
Last night the world was beneath us, tonight comes, dear love
Were we torn apart by the break of day?
You're more than I can believe, would ever come my way
Fiction, when we're not together
Mistaken for a vision, something of my own creation
Come real love, why do I refuse you?
Cause if my fear's right, I risk to lose you
And if I just might wake up alone
Bring on the night
Fiction, when we're not together
Mistaken for a vision, something of my own creation
Any certainties, how am I to tell?
I know your face all too well, still I wake up alone
Fiction, when we're not together
lördag 18 februari 2017
Filthy pride.
This is what happens when I show you my demons. Repeating the cycle that turns love into indifference. When I chase after affection, it won't chase after me, I get confused on why we always part so violently.
But honestly, the day I met you I started dying.
But honestly, the day I met you I started dying.
I should've known a little better, good things never last forever
My heart in repose, I need you the most.
Pointless madness.
I am clueless.
Thoughtless choices.
I ruin myself.
Tear into me like an unknown disease. Give me your damage, I'm begging you, please.
You make me happy...
You'll make me kill myself.
I can be happy with you.. b
ut I can't be happy if I'm dead.
Feed me to the wolves like I don't have a pulse...
'Cause the day you said "no" I felt alive
'Cause the day you said "no" I felt alive
lördag 28 januari 2017
Broken beyond repair.
Låt mig bara dansa till denna... ensam... så jävla ensam... vill bara vara ensam, Ensam förevigt.
torsdag 12 januari 2017
Exit wounds.
Det finns en låt... som är extra speciell för mig. Det är Placebo - Exit wounds. Jag har säkert länkat den flera gånger tidigare. Men... jag vet inte om jag verkligen skrivit om den på det här sättet som jag tänker göra nu.
Den 18e oktober 2016 såg jag Placebo live i Stockholm. Det förmodligen viktigaste ögonblicket under hela konserten var när jag fick höra Exit wounds live (förutom Soulmates). Den låten har bara funnits med mig några få år men den beskriver så mycket utav mina känslor, mina tankar, mina drömmar, mina erfarenheter och mitt liv. Den har följt med mig, fått mig att gråta, fått mig att förstå, fått mig att vilja leva, fått mig att vilja dö. Om mitt känsloliv skulle vara en låt skulle det vara denna. Och alltså... Brian veeeet verkligen vad han sjunger om...vilket gjorde liveframträdandet så mycket mer episkt och sorgligt.
Låten handlar om att älska någon man inte kan vara med. Jag tror att vi alla någon gång har varit i den situationen, på något sätt. Ni som läser bara måste lyssna på låten, eller läsa texten. Feel it!
"In the arms of another who doesn't mean anything to you
There's nothing much to discover
Does he shake, does he shiver as he sidles up to you
Like I did in my time?
Den 18e oktober 2016 såg jag Placebo live i Stockholm. Det förmodligen viktigaste ögonblicket under hela konserten var när jag fick höra Exit wounds live (förutom Soulmates). Den låten har bara funnits med mig några få år men den beskriver så mycket utav mina känslor, mina tankar, mina drömmar, mina erfarenheter och mitt liv. Den har följt med mig, fått mig att gråta, fått mig att förstå, fått mig att vilja leva, fått mig att vilja dö. Om mitt känsloliv skulle vara en låt skulle det vara denna. Och alltså... Brian veeeet verkligen vad han sjunger om...vilket gjorde liveframträdandet så mycket mer episkt och sorgligt.
Låten handlar om att älska någon man inte kan vara med. Jag tror att vi alla någon gång har varit i den situationen, på något sätt. Ni som läser bara måste lyssna på låten, eller läsa texten. Feel it!
There's nothing much to discover
Does he shake, does he shiver as he sidles up to you
Like I did in my time?
As you wake does he smother you in kisses long and true?
Does he even think to bother?
And at night under covers as he's sliding into you
Does it set your sweat on fire?
Does he even think to bother?
And at night under covers as he's sliding into you
Does it set your sweat on fire?
Want you so bad I can taste it
But you're nowhere to be found
I'll take a drug to replace it
Or put me in the ground
But you're nowhere to be found
I'll take a drug to replace it
Or put me in the ground
In the arms of another who doesn't mean anything to you
Do you lose yourself in wonder?
If I could, I would hover while he's making love to you
Make it rain as I cry
Do you lose yourself in wonder?
If I could, I would hover while he's making love to you
Make it rain as I cry
Want you so bad I can taste it
But you're nowhere to be found
I'll take a drug to replace it
Or put me in the ground"
But you're nowhere to be found
I'll take a drug to replace it
Or put me in the ground"
söndag 8 januari 2017
Amenra.
Amenra - The pain. It is shapeless.
fredag 22 juli 2016
HEALTH
Dimman har lättat lite. Jag känner inte för att gråta, jag känner inte för att ta livet av mig eller skada mig och jag kunde sova inatt utan mardrömmar (hade till och med en mysig dröm).
Under den här PMDS-perioden har jag lyssnat väldigt mycket på HEALTH och tänkte göra ett inlägg helt dedikerat till dem med låttexter från deras senaste album och bilder... bara för att ytterligare uttrycka mig.
STONEFIST:
Remember; love's not in our hearts
Are we all the same, different?
Promise you, the fire's hot
Are we all the same, different?
Promised you to promise more
And though we know how far we've grown
We know it's not in our heart
No, not in our hearts
DRUGS EXIST:
Live as you'd like
Everybody dies
Pray if you must
Try to love the ones who loved us
There was no blood
We've worried all but numb
There lies no ghost
The dead will call us home
Live as you'd like
It's hard to know what's right
Pray if you like
But try to love the ones who don't
L.A. LOOKS:
It's not love
It's not love but I still want you
It's not love, it's not love
It's not love but I still want you
Are we torn like this?
Are we stuck in our skin?
Am I sick of myself?
I'll never be anyone else
Under den här PMDS-perioden har jag lyssnat väldigt mycket på HEALTH och tänkte göra ett inlägg helt dedikerat till dem med låttexter från deras senaste album och bilder... bara för att ytterligare uttrycka mig.
STONEFIST:
Remember; love's not in our hearts
Are we all the same, different?
Promise you, the fire's hot
Are we all the same, different?
Promised you to promise more
And though we know how far we've grown
We know it's not in our heart
No, not in our hearts
DRUGS EXIST:
Live as you'd like
Everybody dies
Pray if you must
Try to love the ones who loved us
There was no blood
We've worried all but numb
There lies no ghost
The dead will call us home
Live as you'd like
It's hard to know what's right
Pray if you like
But try to love the ones who don't
L.A. LOOKS:It's not love
It's not love but I still want you
It's not love, it's not love
It's not love but I still want you
Are we torn like this?
Are we stuck in our skin?
Am I sick of myself?
I'll never be anyone else
torsdag 30 juli 2015
Bästa låten just nu.
lördag 4 juli 2015
Vad som spelas just nu.
Jag älskar black metal. Alltså verkligen älskar. Jag älskar mycket musik och känner tillhörighet med mycket musik men ingenting intresserar mig mer musikmässigt än black metal - och black metals historia. Det finns så mycket inom den genren som tilltalar mig även om jag i perioder inte står ut med black metal (visst är det konstigt, när jag älskar det så mycket?) Men det handlar om känslor. Vissa känslor passar inte ihop med black metal - alltså kan inte vem som helst tycka om black metal.
Jag tror att det finns många som lyssnar på black metal, inte för att de egentligen tycker om det, utan för att det anses rätt coolt. Och ja, black metal är coolt och jag tycker att människor som tycker om black metal genast blir lite coolare. Men det är helt okej att inte tycka om det. Jag skulle snarare säga: var glad att du inte tycker om det - för känslorna kopplade till black metal är inga positiva känslor. Nu kan jag inte tala för alla, men det är min teori. Det finns inga glada black metal-låtar.
Just nu spelas Darkthrone, Burzum och Bathory på repeat i mina hörlurar. Jag kan inte förklara hur det får mig att känna för det är en känsla som bara... de som har känt den kan förstå... om jag försöker förklara den. Låter det snurrigt? Det ÄR snurrigt. Men... det känns som att metal-musik i ren allmänhet är hem för mig. Hem. Det är inte en plats, det är en känsla.
Etiketter:
bathory,
black metal,
burzum,
darkthrone,
metal,
musik
torsdag 4 juni 2015
How can you love something so morbid?
För ett tag sedan såg jag att mina två idoler, Till Lindemann (Rammstein) och Peter Tägtgren (Pain/Hypocrisy) skulle samarbeta och jag blev överlycklig. Idag såg jag första musikvideon och hörde första låten "Praise Abort". Alltså... okej... Rammstein är rätt morbida i sina musikvideos men det här var något helt annat. Och jag älskade det. Jag älskade det så JÄVLA mycket.
Egentligen så är Rammsteins texter väldigt råa och anledningen till att så många lyssnar på dem är för att de sjunger på tyska - så man inte förstår texterna. De sjunger om incest, kannibalism, mord och andra vidrigheter. Jag kan undra... hur kan man älska något som är så morbidt? Något som är så rått och äckligt? - För att verkligheten är sån. Rammstein sjunger om den mörkaste verkligheten och lämnar ingenting utanför utan det ska sjungas om så som det är, så verkligt som det går.
Jag gillar sällan att lyssna på musik som är glad, ljus, trallig och vänlig - musik ska vara rått, brutalt, mörkt. Nu kan jag ju inte säga att jag alla gånger kan relatera till Rammsteins texter men jag kan relatera till känslan. Inuti mig har jag ett mörker som är rått och brutalt och när jag lyssnar på musik som kopplas till det mörkret så känner jag mig inte lika ensam eller lika alien som jag annars gör ungefär 24/7.
Det känns som att ingen som lyssnar på Rammstein egentligen passar in samtidigt som de passar in - eftersom de upplevt den riktiga verkligheten. Och det känns skönt. För jag är inte ensam.
Etiketter:
lindemann,
musik,
peter tägtgren,
rammstein,
till lindemann
måndag 25 maj 2015
Like a prayer.
Jag är faktiskt ett ganska stort fan utav Madonna... (inte hennes nya låtar tyvärr men hennes gamla) och jag sitter just nu och bara njuter utav "Like a prayer" i hörlurarna. Måste bara göra ett hyllnings-inlägg till den låten. Och till henne - är hon inte helt fantastiskt snygg i den videon?
tisdag 19 maj 2015
Arthas, my son.
O Thanagor.....
An Karanir Thanagor,
Mor Ok Angalor.
Mor Ok Gorum
Palahm Raval.
Mor Ok Angalor.
Mor Ok Gorum
Palahm Raval.
Ro-mun A'l Ga
Ballog A'l Enthu
Korok Na Boda...
Ha! Ma! Da! Ma!
Erigo Eo Draco Modo!
Mor Ok Gorum Pala'ahm
Mor Ok Croval Angalor
Thanagor.....
Mor Ok Gorum
Pala Ah'm raval
Specto Su Praesenti...
Caligo Caelum...
Mor Ok Croval Anga'lor
Karanir Thanagor....
Karanir Thanagor!
The feels alltså. Spelat lite väl mycket WOW de senaste dagarna och Lich King-berättelsen är min absoluta favorit, samma med expansionen. Såg fram emot Mists of Pandaria rätt mycket innan den kom för ja, jag är ju Panda själv, men nä... den var väldigt tråkig. Längtar tills jag kan spela den nya, taggad som faaaa-an.
Korok Na Boda...
Ha! Ma! Da! Ma!
Erigo Eo Draco Modo!
Mor Ok Gorum Pala'ahm
Mor Ok Croval Angalor
Thanagor.....
Mor Ok Gorum
Pala Ah'm raval
Specto Su Praesenti...
Caligo Caelum...
Mor Ok Croval Anga'lor
Karanir Thanagor....
Karanir Thanagor!
The feels alltså. Spelat lite väl mycket WOW de senaste dagarna och Lich King-berättelsen är min absoluta favorit, samma med expansionen. Såg fram emot Mists of Pandaria rätt mycket innan den kom för ja, jag är ju Panda själv, men nä... den var väldigt tråkig. Längtar tills jag kan spela den nya, taggad som faaaa-an.
"Now the Lich King, Arthas Menethil, has emerged from Icecrown Citadel to claim the world as his own. Heroes of the Alliance and Horde gather in Northrend to make a stand against the malevolent being that dares to declare himself Azeroth's one true king...and seeks to scour all life from the world."
torsdag 7 maj 2015
Evenstar DnB-remix.
Den här låten får mig att tänka på två stycken onda människor.
Egentligen... så är de kanske inte onda men de var onda för mig,
och kanske alltid kommer att vara.
"I think the reason why I get upset so quickly
is because I would never hurt people the way they hurt me."
torsdag 30 april 2015
Vikingmetal.
Genren "Vikingmetal" kom först från Bathory, ett band som jag faktiskt INTE lyssnar på (underligt nog) och det är väl... precis som det låter. Det är metal som handlar och påminner om vikingatiden.
Det finns ju folkmetal och så finns det vikingmetal; skillanden är faktiskt rätt svår att se ibland. Så tänkte göra såhär:
Folkmetal - glad, sprallig, sprudlande, flöjter, gamla instrument, magi och ren sång.
Vikingmetal - hårdare, mörkare, saknar oftast flöjter utan står mer ut i hur melodisk deras gitarrer är, blandning mellan ren sång och growl, slagfält och gamla gudar.
Det är ungefär så man kan beskriva det, haha!
Jag har egentligen ganska dålig koll på vad som klassas som folkmetal och vad som klassas som vikingmetal men jag ska försöka att lista mina favoriter;
Månegarm
Favoritlåtar: Nattväsen - albumet, Eternity Awaits, Eld.
Falkenbach
Favoritlåtar: Hela Asa-albumet.
Finntroll
Favoritlåtar: Fiskarens fiende, En mäktig här, Aldhissla.
Nattsmyg
Favoritlåtar: Kvarlevor, I nattens dunkel, I skogens hjärta.
Tyr
Favoritlåtar: Evening star, Lokka Tattur, Turia Torkilsdottir.
Det som är så fantastiskt bra med vikingmetal är att man verkligen känner sig som en viking när man lyssnar på det. Musiken är så klockren för vikingatiden, trots att det inte fanns metal-musik på den tiden... Det är extra bra om texterna handlar om fornnordiska myter eller sagor, eller egentligen bara om den tiden. Det bästa är också om de sjunger på nordiska språk, personligen tycker jag att isländska passar bäst till den här genren.
Det finns ju folkmetal och så finns det vikingmetal; skillanden är faktiskt rätt svår att se ibland. Så tänkte göra såhär:
Folkmetal - glad, sprallig, sprudlande, flöjter, gamla instrument, magi och ren sång.
Vikingmetal - hårdare, mörkare, saknar oftast flöjter utan står mer ut i hur melodisk deras gitarrer är, blandning mellan ren sång och growl, slagfält och gamla gudar.
Det är ungefär så man kan beskriva det, haha!
Jag har egentligen ganska dålig koll på vad som klassas som folkmetal och vad som klassas som vikingmetal men jag ska försöka att lista mina favoriter;
Månegarm
Favoritlåtar: Nattväsen - albumet, Eternity Awaits, Eld.
Falkenbach
Favoritlåtar: Hela Asa-albumet.
Finntroll
Favoritlåtar: Fiskarens fiende, En mäktig här, Aldhissla.
Nattsmyg
Favoritlåtar: Kvarlevor, I nattens dunkel, I skogens hjärta.
Tyr
Favoritlåtar: Evening star, Lokka Tattur, Turia Torkilsdottir.
Det som är så fantastiskt bra med vikingmetal är att man verkligen känner sig som en viking när man lyssnar på det. Musiken är så klockren för vikingatiden, trots att det inte fanns metal-musik på den tiden... Det är extra bra om texterna handlar om fornnordiska myter eller sagor, eller egentligen bara om den tiden. Det bästa är också om de sjunger på nordiska språk, personligen tycker jag att isländska passar bäst till den här genren.
Etiketter:
metal,
metal musik,
musik,
viking,
viking musik,
vikingar,
vikingmetal
torsdag 23 april 2015
måndag 6 april 2015
Tankar om Håkan.
Jag kom på att man faktiskt kan skriva blogginlägg via telefonen, även om det blir sjukt mycket jobbigare att göra det. Min dator gick ju sönder (tappade den...) för några dagar sen och ja.. Så är det. Jag är jättetrött just nu och kommer skriva jättekonstigt, så ni vet.
Jag ligger just nu i sängen i en stuga på landet tillhörande Avesta och tänker... Och jag tänker på just det jag gör tack vare musiken jag lyssnar på; Håkan Hellström. Och det tänkte jag skriva lite om nu.
När jag var 14 år så var Håkan min Gud, vilket inte var särskilt originellt för tjejer (eller killar) just då. Jag tänkte dock, och fortfarande tänker, att "jag förstår den här musiken bättre än er, jag har upplevt det han sjunger och det har inte ni, det är mig han sjunger om, ni FÖRSTÅR INTE som jag." Så tänker jag iof gällande all musik, kanske för jag verkligen får en personlig koppling till musik som jag inte alltid märker att andra får. Just nu spelas "jag vet vilken dy hon varit i" och just den låten är väldigt känslig för mig. Jag tror det handlar om att jag älskat Håkan så länge, så jag har följt med så länge. Om han nu sjunger om någon så kan jag tänka mig att det är samma som han sjunger om i några utav sina andra låtar - och det är "då" och "nu." Då börjar jag tänka på de jag citerade de gamla Håkan-låtarna till och det är ju som i "jag vet vilken dy hon varit i" när jag ser dom idag. Det man också märker är hur Håkan utvecklats som artist, att texterna som finns på hans nya album handlar om vuxna människor medan hans gamla handlar om unga människor. Det är precis som med Broder Daniel, det finns en ungdomlig smärta i musiken som bara ungdomar kan känna. Det kanske bara känns så för JAG var ungdom när jag lyssnade på de låtarna iof...
"Hurricane Gilbert" är också en låt som är känslig för mig. Min morbror sa en gång till mig att "du är Hurricane Gilbert" och även min gamla bästa vän Madde brukade citera den åt mig. Jag antar att det finns mycket i den som jag kan känna igen mig i. Och den låten är precis som många andra av Håkans låtar; happy men ändå så jävla sorglig. Jag känner mig glad och samtidigt helt jävla förtvivlad när jag lyssnar på den. Känner ni också så med den?
Nästa i listan som spelas upp är "kärlek är ett brev skickat tusen gånger" och DEN är nästan mer känslig för mig. Jag brukade repetera den när jag var broken-hearted 2009. Den har man gråtit till, ojojoj, så jag byter.
13 är låten jag byter till och jag tänker ännu en gång på min gamla bästa vän Madde. Det var och fortfarande är vår låt. Alltid. Jag vill fan ha det intatuerat.
Och så: jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig. Jag behöver inte skriva mycket mer än det för ALLA som gillar Håkan gillar den låten. ALLA som gillar Håkan känner smärtan i den låten och alla har känt likadant. Den där smärtan... Den vet man. Samma gäller "nu kan du få mig så lätt."
Åter till "jag vet vilken dy hon varit i." Jag ska lyssna på den flera gånger nu, som jag gjorde igårkväll. Så... Mycket... Känslor...
Flummigt men - ni som gillar Håkan förstår nog att det måste låta flummigt.
Jag ligger just nu i sängen i en stuga på landet tillhörande Avesta och tänker... Och jag tänker på just det jag gör tack vare musiken jag lyssnar på; Håkan Hellström. Och det tänkte jag skriva lite om nu.
När jag var 14 år så var Håkan min Gud, vilket inte var särskilt originellt för tjejer (eller killar) just då. Jag tänkte dock, och fortfarande tänker, att "jag förstår den här musiken bättre än er, jag har upplevt det han sjunger och det har inte ni, det är mig han sjunger om, ni FÖRSTÅR INTE som jag." Så tänker jag iof gällande all musik, kanske för jag verkligen får en personlig koppling till musik som jag inte alltid märker att andra får. Just nu spelas "jag vet vilken dy hon varit i" och just den låten är väldigt känslig för mig. Jag tror det handlar om att jag älskat Håkan så länge, så jag har följt med så länge. Om han nu sjunger om någon så kan jag tänka mig att det är samma som han sjunger om i några utav sina andra låtar - och det är "då" och "nu." Då börjar jag tänka på de jag citerade de gamla Håkan-låtarna till och det är ju som i "jag vet vilken dy hon varit i" när jag ser dom idag. Det man också märker är hur Håkan utvecklats som artist, att texterna som finns på hans nya album handlar om vuxna människor medan hans gamla handlar om unga människor. Det är precis som med Broder Daniel, det finns en ungdomlig smärta i musiken som bara ungdomar kan känna. Det kanske bara känns så för JAG var ungdom när jag lyssnade på de låtarna iof...
"Hurricane Gilbert" är också en låt som är känslig för mig. Min morbror sa en gång till mig att "du är Hurricane Gilbert" och även min gamla bästa vän Madde brukade citera den åt mig. Jag antar att det finns mycket i den som jag kan känna igen mig i. Och den låten är precis som många andra av Håkans låtar; happy men ändå så jävla sorglig. Jag känner mig glad och samtidigt helt jävla förtvivlad när jag lyssnar på den. Känner ni också så med den?
Nästa i listan som spelas upp är "kärlek är ett brev skickat tusen gånger" och DEN är nästan mer känslig för mig. Jag brukade repetera den när jag var broken-hearted 2009. Den har man gråtit till, ojojoj, så jag byter.
13 är låten jag byter till och jag tänker ännu en gång på min gamla bästa vän Madde. Det var och fortfarande är vår låt. Alltid. Jag vill fan ha det intatuerat.
Och så: jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig. Jag behöver inte skriva mycket mer än det för ALLA som gillar Håkan gillar den låten. ALLA som gillar Håkan känner smärtan i den låten och alla har känt likadant. Den där smärtan... Den vet man. Samma gäller "nu kan du få mig så lätt."
Åter till "jag vet vilken dy hon varit i." Jag ska lyssna på den flera gånger nu, som jag gjorde igårkväll. Så... Mycket... Känslor...
Flummigt men - ni som gillar Håkan förstår nog att det måste låta flummigt.
lördag 28 mars 2015
Ont i munnen och musik.
Ni borde följa mig på instagram. Det är typ som min mini-blogg.
https://instagram.com/nattsmyg/
Jag har alltså lyckats på något sätt få en blåsa eller ett sår precis vid min högra visdomstand på nedre sidan av käken. Det har svullnat upp, ömmar och pulserar och är helt fruktansvärt smärtsamt. Och sen självklart bet jag mig i tungan när jag åt hemgjord pizza på höger sida så nu har jag ont där av två olika anledningar, dubbel smärta alltså. Visst är det så att när man biter sig i tungan går hela smärtan ner i svalget också och man känner sig nästan kvävd? Det är så för mig iallafall.
Har en ny period av elektronisk pop eller ja... kvinnor som sjunger helt enkelt. Nu tänkte jag visa lite bra musik för er, igen!
Sky Ferreira - Heavy Metal Heart
Katy Perry - E.T.
Say Lou Lou - Julian
https://instagram.com/nattsmyg/
Jag har alltså lyckats på något sätt få en blåsa eller ett sår precis vid min högra visdomstand på nedre sidan av käken. Det har svullnat upp, ömmar och pulserar och är helt fruktansvärt smärtsamt. Och sen självklart bet jag mig i tungan när jag åt hemgjord pizza på höger sida så nu har jag ont där av två olika anledningar, dubbel smärta alltså. Visst är det så att när man biter sig i tungan går hela smärtan ner i svalget också och man känner sig nästan kvävd? Det är så för mig iallafall.
Har en ny period av elektronisk pop eller ja... kvinnor som sjunger helt enkelt. Nu tänkte jag visa lite bra musik för er, igen!
Sky Ferreira - Heavy Metal Heart
Katy Perry - E.T.
Say Lou Lou - Julian
onsdag 7 januari 2015
Chandelier och Elastic heart.
Det finns en sångerska som heter Sia. Jag älskar henne.
Så kan vi börja det här inlägget, enkelt och förklara i princip allt.
En utav hennes låtar, Chandelier, har en musikvideo som har över 400 miljoner visningar på youtube (!) Låten är otroligt otroooligt otroooooooligt bra men musikvideon är ännu bättre.
I videon dansar 11-åriga Maddie Ziegler i en kroppsstrumpa och blond peruk i en nedbruten lägenhet samtidigt som hon gör "crazy faces". Det kan låta "jaha okej" men det är SÄTTET hon dansar på som är så svårt att beskriva och så otroligt originellt! Många har reagerat på videon som "wtf" och jag tänkte skriva lite om vad den egentligen handlar om efter vad jag har läst på internet och jag kan ju inte garantera att det är sant, men det förklarar en hel del.
Sia har berättat att hennes föräldrar var bortresta mycket när hon var liten (vilket säkerligen stämmer eftersom hennes föräldrar är musiker) vilket lämnade henne ensam hemma i deras nedbrutna lägenhet. Hon hade sällan någonting att göra och för att fördriva tiden brukade hon dansa runt i lägenheten - precis som Maddie gör i musikvideon. I videon stryker sig Maddie över magen och sitter ensam vid ett bord samtidigt som hon låtsasäter. Med det vill Sia berätta att hon ofta var hungrig och inte fick mycket mat när hon var ensam hemma.
Sia har ett mörk förflutet, vilket framgår mycket i hennes musik som för mig är som konst. När hon var ung dog hennes pojkvän tragiskt nog i en bilolycka strax innan de skulle göra en jorden-runt-resa ihop. Efter detta blev Sia missbrukare, i 6 års tid. Det kan man också koppla till videon - och låttexten. "Party girls don't get hurt, can't feel anything when will I learn? I push it down, push it down." Maddie dansar i videon precis som om hon är påverkad - och lägenheten ser ut som en typisk lägenhet för sådana som låter missbruk ta över deras liv. Maddie skulle kunna visa Sia själv, inte som liten, utan som hon kände sig när hon var missbrukare.
Det finns också texter som säger att Sias föräldrar var missbrukare - vilket faktiskt verkar troligt när man tänker på video-uppföljaren "Elastic heart."
Oavsett så kan jag relatera till det här väldigt mycket. Jag själv har haft problem med missbruk och människor jag älskar/har älskat har haft problem med missbruk. Det finns en så mycket djupare mening bakom Sias musik och det är det som gör att jag älskar henne så mycket. Hon uttrycker sig helt fantastiskt.
Så kan vi börja det här inlägget, enkelt och förklara i princip allt.
En utav hennes låtar, Chandelier, har en musikvideo som har över 400 miljoner visningar på youtube (!) Låten är otroligt otroooligt otroooooooligt bra men musikvideon är ännu bättre.
Sia har berättat att hennes föräldrar var bortresta mycket när hon var liten (vilket säkerligen stämmer eftersom hennes föräldrar är musiker) vilket lämnade henne ensam hemma i deras nedbrutna lägenhet. Hon hade sällan någonting att göra och för att fördriva tiden brukade hon dansa runt i lägenheten - precis som Maddie gör i musikvideon. I videon stryker sig Maddie över magen och sitter ensam vid ett bord samtidigt som hon låtsasäter. Med det vill Sia berätta att hon ofta var hungrig och inte fick mycket mat när hon var ensam hemma.
Sia har ett mörk förflutet, vilket framgår mycket i hennes musik som för mig är som konst. När hon var ung dog hennes pojkvän tragiskt nog i en bilolycka strax innan de skulle göra en jorden-runt-resa ihop. Efter detta blev Sia missbrukare, i 6 års tid. Det kan man också koppla till videon - och låttexten. "Party girls don't get hurt, can't feel anything when will I learn? I push it down, push it down." Maddie dansar i videon precis som om hon är påverkad - och lägenheten ser ut som en typisk lägenhet för sådana som låter missbruk ta över deras liv. Maddie skulle kunna visa Sia själv, inte som liten, utan som hon kände sig när hon var missbrukare.
Det finns också texter som säger att Sias föräldrar var missbrukare - vilket faktiskt verkar troligt när man tänker på video-uppföljaren "Elastic heart."
I videon till "Elastic heart" står Maddie, i samma kroppsstrumpa och samma peruk, i en bur tillsammans med skådesspelaren Shia LaBeouf. Det börjar som en slags "fight" mellan de två och Maddie liknar ett vilt djur när hon morrar och visar tänderna åt Shia. Shia försöker komma undan - försöker närma sig - försöker komma undan och försöker närma sig genom att stryka Maddie över kinden men blir snabbt biten. I slutet verkar de bli vänner. Shia lyfter upp Maddie och han gör roliga miner åt henne, som en pappa gör åt sin dotter. Maddie har sedan lyckats ta sig ut ur buren genom gallren - men Shia kommer inte igenom så Maddie går för att hämta honom men misslyckas. Det är väldigt känslosamt medan Maddie försöker få ut Shia. Så som JAG tolkade videon så var det i den här videon Sia visade sin fadersfigur och hur det var för henne att växa upp med någon som inte kunde komma ut ifrån den bur han satt sig själv i - alltså sitt missbruk. I början trodde jag att det kunde handla om en älskare eller en pojkvän men eftersom Maddie är ett barn och Shia vuxen så går det inte att se det så. Absolut skulle det kunna vara så - att Sia och en älskare/pojkvän har missbrukat tillsammans i buren och när Sia lyckas ta sig ut blir han arg och försöker få tillbaka henne och hon går in för att hämta honom men han kan inte komma ut tillsammans med henne. Även texten pekar på detta "you did not break me, I'm still fighting for peace." Smärtan som uttrycks när Maddie inte får ut Shia ur buren fick mig att börja gråta.
Det sägs att det ska komma en uppföljare - men inte vilken låt det ska vara. Det ryktas mest om låten "Big girls cry" och om jag får gissa kommer det vara samma stuk men med en kvinnlig med-dansare - en modersfigur.
Edit; det sägs att Sias pappa hade en personlighetsstörning och att det är det som visas i videon, inte ett missbruk. Sia själv har en sjukdom som heter bipolär personlighetsstörning och enligt kommentarer hade hennes pappa dissociativ personlighetsstörning. Detta gjorde att han gick från en snäll och omtänksam pappa till en hemsk och destruktiv pappa. Eftersom de båda har sjukdomar så är båda i buren, men Sia har lyckats hantera den och få hjälp för sin sjukdom och kan därför komma ut ur buren men inte pappan.
Edit; det sägs att Sias pappa hade en personlighetsstörning och att det är det som visas i videon, inte ett missbruk. Sia själv har en sjukdom som heter bipolär personlighetsstörning och enligt kommentarer hade hennes pappa dissociativ personlighetsstörning. Detta gjorde att han gick från en snäll och omtänksam pappa till en hemsk och destruktiv pappa. Eftersom de båda har sjukdomar så är båda i buren, men Sia har lyckats hantera den och få hjälp för sin sjukdom och kan därför komma ut ur buren men inte pappan.
Time will tell...
Oavsett så kan jag relatera till det här väldigt mycket. Jag själv har haft problem med missbruk och människor jag älskar/har älskat har haft problem med missbruk. Det finns en så mycket djupare mening bakom Sias musik och det är det som gör att jag älskar henne så mycket. Hon uttrycker sig helt fantastiskt.
Etiketter:
chandelier,
chandelier video,
elastic heart,
elastic heart video,
maddie ziegler,
musik,
shia labeouf,
sia,
sia chandelier video,
sia elastic heart,
sia elastic heart video,
sia musik
måndag 5 januari 2015
Ny musik!
Alltså... jag vet att jag nämnt electropop och sånt innan men jag måste bara göra det igen. Det här också pop och electro och indie... och kvinnor <3
Den första jag vill visa är fantastiska Phildel och hennes låt "The wolf." Den är helt fantastisk, på alla sätt och vis. Texten och hennes röst och musiken... helt amazing. Hennes musik är dessutom lite mörk och mystisk, precis i min smak. Andra bra låtar är; Storm song, Union stone och Switchblade.
Sedan kommer vi till underbara Zella Day och hennes låt "Compass." Tycker man om Lana Del Rey så tycker man garanterat om Zella Day och just låten "Compass" är extra djup och extra fin. Andra bra låtar är; Hypnotic och Sweet Ophelia.
Och till sist har vi Meg Myers och hennes fantastiska låt "Desire." Tyvärr har jag inte riktigt fastnat för de andra låtarna jag hört med henne, men det har inte kommit ut särskilt många och eftersom "Desire" är så bra så kommer det säkert fler lika bra snart.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










