Efter 2 veckor med ljusbrunt hår bestämde jag mig för att bleka det igen, eftersom jag inte trivdes i kort ljusbrunt hår. Hade jag fått mitt löshår hade jag nog trivts bättre och haft det längre, men jag stod inte ut. Det är rätt underligt hur mycket mitt hår betyder för min självkänsla... på något sätt känns det som om mitt hår gör hela mitt utseende, men det kanske bara är jag som är fjantig.
Session 5;
Startfärg: Ljusbrunt
Antal blekningar: 2
Slutfärg: BLONT! Gulblont med mörkare gul på vissa ställen som är mer guld än gul, så det är inte särskilt skrikigt
Slitage: Medel
Håravfall: En del, håret bröts av ganska mycket vid luggen och på vissa andra delar där håret var väldigt skadat men det är ingen katastrof.
Håret är ännu inte klart, men det är äntligen blont! Efter en blekning till kommer håret ha perfekt färg och det kommer dröja ett tag innan den blekningen sker. Varje kväll innan jag går och lägger mig sprayar jag håret med spraybalsam och proteinspray för att det ska bli mer hälsosamt. Jag har även tagit kosttillskottet silica 3 gånger om dagen i 2 veckor snart vilket också kommer hjälpa med hårets mående. Silica sägs vara bra för hårväxten men personligen hjälper den mer för att göra håret starkare, och även naglarna. Det är en billig och bra produkt om man vill ha en extra boost inifrån :)
Visar inlägg med etikett bleka hemma. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bleka hemma. Visa alla inlägg
lördag 26 juli 2014
söndag 20 juli 2014
Den långa vägen mot att bli blond... DEL 3
Från svart till blond - del 3
Tips; ha aldrig blekmedel tillgängligt hemma mellan dina blekningar... frestelsen kan bli för stor och det var det som blev mitt hårs undergång. Jag sa att jag skulle vänta en lång tid innan nästa blekning, det blev bara några dagar... eftersom jag hade 2 paket blekmedel kvar hemma. För en vecka sen tänkte jag "fuck it, jag testar!" och eftersom håret var i relativt bra skick så testade jag.
Session 4;
Startfärg: Ljust orange med blonda fläckar
Antal blekningar: 2 (och sedan en lila toning från Directions utblandat med balsam)
Slutfärg: Lila hårbotten och gräddkola-blond resten utav håret
Slitage: EXTREM!!!!!!!!!!
Håravfall: Extremt, hårets bröts av och bryts fortfarande av och lämnade efter sig en svinto-liknande känsla.
Vad gjorde jag för att fixa detta? Jag la i en poly color "mörkblond" toning och håret är nu ljusbrunt. Den toningen är inte skadlig för håret, utan är bara ett toningsschampoo som håller i ca 28 tvättar. Jag rekommenderar verkligen poly color till alla. Mitt hår måste återhämta sig, ordentligt. Bleker jag det en gång till är det verkligen.... förstört xD Mina toppar är galet torra, det går inte ens att ha det nersläppt så torrt det är utan jag måste alltid ha uppsatt för annars syns det torra och spröda. Nu ska jag dock försöka att inte duscha håret eller tvätta håret på ett tag, eftersom de naturliga oljorna reparerar skadat hår bättre än produkter (det låter däremot svinäckligt, men vad gör man inte?) Det är synd att mitt hår är mycket kortare nu än när jag började, men jag hade ju räknat med det också... Mitt självförtroende är så långt ner på botten som det bara går, och förhoppningsvis blir det bättre så fort jag fått mitt löshår och kan ha löshåret i. Det är underligt egentligen hur hela min självkänsla ligger i mitt hår xD haha!
Tips; ha aldrig blekmedel tillgängligt hemma mellan dina blekningar... frestelsen kan bli för stor och det var det som blev mitt hårs undergång. Jag sa att jag skulle vänta en lång tid innan nästa blekning, det blev bara några dagar... eftersom jag hade 2 paket blekmedel kvar hemma. För en vecka sen tänkte jag "fuck it, jag testar!" och eftersom håret var i relativt bra skick så testade jag.
Session 4;
Startfärg: Ljust orange med blonda fläckar
Antal blekningar: 2 (och sedan en lila toning från Directions utblandat med balsam)
Slutfärg: Lila hårbotten och gräddkola-blond resten utav håret
Slitage: EXTREM!!!!!!!!!!
Håravfall: Extremt, hårets bröts av och bryts fortfarande av och lämnade efter sig en svinto-liknande känsla.
Vad gjorde jag för att fixa detta? Jag la i en poly color "mörkblond" toning och håret är nu ljusbrunt. Den toningen är inte skadlig för håret, utan är bara ett toningsschampoo som håller i ca 28 tvättar. Jag rekommenderar verkligen poly color till alla. Mitt hår måste återhämta sig, ordentligt. Bleker jag det en gång till är det verkligen.... förstört xD Mina toppar är galet torra, det går inte ens att ha det nersläppt så torrt det är utan jag måste alltid ha uppsatt för annars syns det torra och spröda. Nu ska jag dock försöka att inte duscha håret eller tvätta håret på ett tag, eftersom de naturliga oljorna reparerar skadat hår bättre än produkter (det låter däremot svinäckligt, men vad gör man inte?) Det är synd att mitt hår är mycket kortare nu än när jag började, men jag hade ju räknat med det också... Mitt självförtroende är så långt ner på botten som det bara går, och förhoppningsvis blir det bättre så fort jag fått mitt löshår och kan ha löshåret i. Det är underligt egentligen hur hela min självkänsla ligger i mitt hår xD haha!
torsdag 10 juli 2014
Den långa vägen mot att bli blond... DEL 2
Från svart till blond - del 2
Nu har det gått drygt 8 dagar sen senaste blekningen och jag är redo för en ny. Planen var ju att jag skulle hålla mig minst 14 dagar... men tålamod gällande hår är inte riktigt min grej. Den här gången använde jag två förpackningar Schwarzkopf L1++, varav den sista flaskan räckte till två gånger. Jag hade i blekningarna 40 minuter var, eftersom jag inte vågar ha i dom längre pga slitage. Jag blekte bara topparna den tredje gången.
Direkt efter den tredje blekningen tvättade jag håret med shampo och la i Redken Extreme Cat proteinspray. Jag lät det sitta i 5 minuter sen tog efterbehandlingarna som följde till blekningarna och lät den sitta i 5 minuter.
Session 3;
Startfärg: Orange med lite rött i topparna
Antal blekningar: 3
Slutfärg: Ljust orange med blonda fläckar
Slitage: Högt
Håravfall: Medel, var tvungen att toppa 2-3 cm och håret bröts av en liten bit vid luggen där jag inte toppade
Nu är det dags att verkligen låta håret återhämta sig ordentligt! Det gör jag genom att använda mycket inpackning och även använda värmeskydd ute i solen :)
Nu har det gått drygt 8 dagar sen senaste blekningen och jag är redo för en ny. Planen var ju att jag skulle hålla mig minst 14 dagar... men tålamod gällande hår är inte riktigt min grej. Den här gången använde jag två förpackningar Schwarzkopf L1++, varav den sista flaskan räckte till två gånger. Jag hade i blekningarna 40 minuter var, eftersom jag inte vågar ha i dom längre pga slitage. Jag blekte bara topparna den tredje gången.
Direkt efter den tredje blekningen tvättade jag håret med shampo och la i Redken Extreme Cat proteinspray. Jag lät det sitta i 5 minuter sen tog efterbehandlingarna som följde till blekningarna och lät den sitta i 5 minuter.
Session 3;
Startfärg: Orange med lite rött i topparna
Antal blekningar: 3
Slutfärg: Ljust orange med blonda fläckar
Slitage: Högt
Håravfall: Medel, var tvungen att toppa 2-3 cm och håret bröts av en liten bit vid luggen där jag inte toppade
Nu är det dags att verkligen låta håret återhämta sig ordentligt! Det gör jag genom att använda mycket inpackning och även använda värmeskydd ute i solen :)
Etiketter:
bleka hemma,
bleka hår,
blekning,
bli blond,
blont hår,
från orange till blond,
från svart till blond,
hår,
utseende
torsdag 3 juli 2014
Den långa vägen mot att bli blond... DEL 1
Från svart till blond - del 1
Jag blekte mitt hår 4 gånger första sessionen. Två stycken H&M's egna blekningar och två stycken MOOD ultrablond nr 105. Trots hela 4 blekningar blev mitt hår "bara" rött. Det fanns fortfarande svartbrunt kvar på vissa ställen också. Mitt hår brukar dra åt sig blekningar som bara den men det blev inte så den här gången.

Session 1;
Startfärg: Svart (2 veckor sen senaste färgningen)
Antal blekningar: 4
Slutfärg: Mörkrött med orangea och svartbruna fläckar
Slitage: 7/10 - lite torrare men annars ingen större skillnad
Håravfall: Inget
Några dagar senare tvättade jag håret utan balsam och blekte det två gånger igen. Den här gången använde jag 1 MOOD ultrablond nr 105 och en Schwarzkopf Blonde L++. Jag skulle egentligen inte rekommendera att bleka bara med några dagars mellanrum eftersom det sliter så otroligt mycket och håret behöver återhämta sig.

Session 2;
Startfärg: Mörkrött med orangea och svartbruna fläckar (4 dagar sen senaste blekning)
Antal blekningar:2
Slutfärg: Orange med lite rött i topparna
Slitage: 8/10 - håret är nu torrare och mer slitet än tidigare
Håravfall:Lite, håret bröts av ytterst lite
Nu är det dags för håret att få återhämta sig ordentligt till nästa session. Hur? För det första sov jag med Barnängens balsam Pärlglans i topparna. Före det hade jag i Ricinolja i topparna i 10 minuter. Idag (dagen efter) sprayade jag även i Redken Extreme Cat som är en proteinspray för håret och verkligen HUR bra som helst. Man sprayar i lite, väntar 5 minuter sen sköljer ur. Innan jag fönade håret hade jag även i Tre Semmé's heat protection spray. Det är SÅ viktigt att skydda håret mot värme och det sliter mer än vad man kan tro med plattång, locktång och hårfön.
Stay tuned for part 2 ;>
Jag blekte mitt hår 4 gånger första sessionen. Två stycken H&M's egna blekningar och två stycken MOOD ultrablond nr 105. Trots hela 4 blekningar blev mitt hår "bara" rött. Det fanns fortfarande svartbrunt kvar på vissa ställen också. Mitt hår brukar dra åt sig blekningar som bara den men det blev inte så den här gången.
Session 1;
Startfärg: Svart (2 veckor sen senaste färgningen)
Antal blekningar: 4
Slutfärg: Mörkrött med orangea och svartbruna fläckar
Slitage: 7/10 - lite torrare men annars ingen större skillnad
Håravfall: Inget
Några dagar senare tvättade jag håret utan balsam och blekte det två gånger igen. Den här gången använde jag 1 MOOD ultrablond nr 105 och en Schwarzkopf Blonde L++. Jag skulle egentligen inte rekommendera att bleka bara med några dagars mellanrum eftersom det sliter så otroligt mycket och håret behöver återhämta sig.

Session 2;
Startfärg: Mörkrött med orangea och svartbruna fläckar (4 dagar sen senaste blekning)
Antal blekningar:2
Slutfärg: Orange med lite rött i topparna
Slitage: 8/10 - håret är nu torrare och mer slitet än tidigare
Håravfall:Lite, håret bröts av ytterst lite
Nu är det dags för håret att få återhämta sig ordentligt till nästa session. Hur? För det första sov jag med Barnängens balsam Pärlglans i topparna. Före det hade jag i Ricinolja i topparna i 10 minuter. Idag (dagen efter) sprayade jag även i Redken Extreme Cat som är en proteinspray för håret och verkligen HUR bra som helst. Man sprayar i lite, väntar 5 minuter sen sköljer ur. Innan jag fönade håret hade jag även i Tre Semmé's heat protection spray. Det är SÅ viktigt att skydda håret mot värme och det sliter mer än vad man kan tro med plattång, locktång och hårfön.
Stay tuned for part 2 ;>
Etiketter:
bleka hemma,
bleka hår,
från svart till blond,
färga hemma,
färga hår,
hår,
håret,
svart till blond,
tips,
utseende
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







