Visar inlägg med etikett från svart till blond. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett från svart till blond. Visa alla inlägg

lördag 26 juli 2014

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 4

Efter 2 veckor med ljusbrunt hår bestämde jag mig för att bleka det igen, eftersom jag inte trivdes i kort ljusbrunt hår. Hade jag fått mitt löshår hade jag nog trivts bättre och haft det längre, men jag stod inte ut. Det är rätt underligt hur mycket mitt hår betyder för min självkänsla... på något sätt känns det som om mitt hår gör hela mitt utseende, men det kanske bara är jag som är fjantig.

 Session 5;
Startfärg: Ljusbrunt
Antal blekningar: 2
Slutfärg: BLONT! Gulblont med mörkare gul på vissa ställen som är mer guld än gul, så det är inte särskilt skrikigt
Slitage: Medel
Håravfall: En del, håret bröts av ganska mycket vid luggen och på vissa andra delar där håret var väldigt skadat men det är ingen katastrof. 



Håret är ännu inte klart, men det är äntligen blont! Efter en blekning till kommer håret ha perfekt färg och det kommer dröja ett tag innan den blekningen sker. Varje kväll innan jag går och lägger mig sprayar jag håret med spraybalsam och proteinspray för att det ska bli mer hälsosamt. Jag har även tagit kosttillskottet silica 3 gånger om dagen i 2 veckor snart vilket också kommer hjälpa med hårets mående. Silica sägs vara bra för hårväxten men personligen hjälper den mer för att göra håret starkare, och även naglarna. Det är en billig och bra produkt om man vill ha en extra boost inifrån :) 

torsdag 10 juli 2014

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 2

Från svart till blond - del 2
Nu har det gått drygt 8 dagar sen senaste blekningen och jag är redo för en ny. Planen var ju att jag skulle hålla mig minst 14 dagar... men tålamod gällande hår är inte riktigt min grej. Den här gången använde jag två förpackningar Schwarzkopf L1++, varav den sista flaskan räckte till två gånger. Jag hade i blekningarna 40 minuter var, eftersom jag inte vågar ha i dom längre pga slitage. Jag blekte bara topparna den tredje gången.

Direkt efter den tredje blekningen tvättade jag håret med shampo och la i Redken Extreme Cat proteinspray. Jag lät det sitta i 5 minuter sen tog efterbehandlingarna som följde till blekningarna och lät den sitta i 5 minuter.



Session 3;
Startfärg: Orange med lite rött i topparna
Antal blekningar: 3
Slutfärg: Ljust orange med blonda fläckar
Slitage: Högt
Håravfall: Medel, var tvungen att toppa 2-3 cm och håret bröts av en liten bit vid luggen där jag inte toppade

Nu är det dags att verkligen låta håret återhämta sig ordentligt!  Det gör jag genom att använda mycket inpackning och även använda värmeskydd ute i solen :) 

torsdag 3 juli 2014

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 1

Från svart till blond - del 1
Jag blekte mitt hår 4 gånger första sessionen. Två stycken H&M's egna blekningar och två stycken MOOD ultrablond nr 105. Trots hela 4 blekningar blev mitt hår "bara" rött. Det fanns fortfarande svartbrunt kvar på vissa ställen också. Mitt hår brukar dra åt sig blekningar som bara den men det blev inte så den här gången.




Session 1;
Startfärg: Svart (2 veckor sen senaste färgningen)
Antal blekningar: 4
Slutfärg: Mörkrött med orangea och svartbruna fläckar
Slitage: 7/10 - lite torrare men annars ingen större skillnad
Håravfall: Inget 










Några dagar senare tvättade jag håret utan balsam och blekte det två gånger igen. Den här gången använde jag 1 MOOD ultrablond nr 105 och en Schwarzkopf Blonde L++. Jag skulle egentligen inte rekommendera att bleka bara med några dagars mellanrum eftersom det sliter så otroligt mycket och håret behöver återhämta sig.
 





Session 2;
Startfärg: Mörkrött med orangea och svartbruna fläckar (4 dagar sen senaste blekning)
Antal blekningar:2
Slutfärg: Orange med lite rött i topparna
Slitage: 8/10 - håret är nu torrare och mer slitet än tidigare
Håravfall:Lite, håret bröts av ytterst lite


 





Nu är det dags för håret att få återhämta sig ordentligt till nästa session. Hur? För det första sov jag med Barnängens balsam Pärlglans i topparna. Före det hade jag i Ricinolja i topparna i 10 minuter. Idag (dagen efter) sprayade jag även i Redken Extreme Cat som är en proteinspray för håret och verkligen HUR bra som helst. Man sprayar i lite, väntar 5 minuter sen sköljer ur. Innan jag fönade håret hade jag även i Tre Semmé's heat protection spray. Det är SÅ viktigt att skydda håret mot värme och det sliter mer än vad man kan tro med plattång, locktång och hårfön. 

Stay tuned for part 2 ;> 
Följ min blogg med Bloglovin