Visar inlägg med etikett hår. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hår. Visa alla inlägg

onsdag 21 oktober 2015

Mane n' Tail leave-in.

Tänkte bara review'a de senaste leave-in produkterna jag testat vilka var; Mane n' Tail Detangler och Hair strengthener.



Den första, Detangler, var ungefär som vilket spraybalsam som helst. Jag köpte den för... 169 kr tror jag på Lyko och jag hade lika gärna kunnat köpa en sån spraybalsam för barn...
Och jag tycker att såna spraybalsam för barn är superbra men hade förväntat mig mycket mer eftersom den var så dyr.
Men jag använde klart hela flaskan.
Bra men sååå inte prisvärd. Köp hellre en sån med typ Elsa från Frozen på...




Den andra, Hair strengthener. gjorde mig också lite besviken.
För det första så luktar den ganska äckligt.
För det andra så hade jag också förväntat mig mycket mer från den med tanke på priset. Tror att den kostade ungefär samma pris som den första, 169 kr-ish.
Jag tyckte dessutom den var ganska jobbig att få i hela håret eftersom den sprayade ganska "lite" varje gång och var trög att spraya med.
Men den var väl helt okej annars - fast jag kommer inte köpa den igen.


onsdag 20 augusti 2014

Cruella Deville.

Nu sitter jag här och kan inte sova... som vanligt. Det är så svårt att sova utan Daniel. Dessutom har jag huvudvärk.. ugh... tänkte bara visa mitt Cruella Deville hår :D



lördag 26 juli 2014

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 4

Efter 2 veckor med ljusbrunt hår bestämde jag mig för att bleka det igen, eftersom jag inte trivdes i kort ljusbrunt hår. Hade jag fått mitt löshår hade jag nog trivts bättre och haft det längre, men jag stod inte ut. Det är rätt underligt hur mycket mitt hår betyder för min självkänsla... på något sätt känns det som om mitt hår gör hela mitt utseende, men det kanske bara är jag som är fjantig.

 Session 5;
Startfärg: Ljusbrunt
Antal blekningar: 2
Slutfärg: BLONT! Gulblont med mörkare gul på vissa ställen som är mer guld än gul, så det är inte särskilt skrikigt
Slitage: Medel
Håravfall: En del, håret bröts av ganska mycket vid luggen och på vissa andra delar där håret var väldigt skadat men det är ingen katastrof. 



Håret är ännu inte klart, men det är äntligen blont! Efter en blekning till kommer håret ha perfekt färg och det kommer dröja ett tag innan den blekningen sker. Varje kväll innan jag går och lägger mig sprayar jag håret med spraybalsam och proteinspray för att det ska bli mer hälsosamt. Jag har även tagit kosttillskottet silica 3 gånger om dagen i 2 veckor snart vilket också kommer hjälpa med hårets mående. Silica sägs vara bra för hårväxten men personligen hjälper den mer för att göra håret starkare, och även naglarna. Det är en billig och bra produkt om man vill ha en extra boost inifrån :) 

söndag 20 juli 2014

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 3

Från svart till blond - del 3
Tips; ha aldrig blekmedel tillgängligt hemma mellan dina blekningar... frestelsen kan bli för stor och det var det som blev mitt hårs undergång. Jag sa att jag skulle vänta en lång tid innan nästa blekning, det blev bara några dagar... eftersom jag hade 2 paket blekmedel kvar hemma. För en vecka sen tänkte jag "fuck it, jag testar!" och eftersom håret var i relativt bra skick så testade jag.

Session 4;
Startfärg: Ljust orange med blonda fläckar
Antal blekningar: 2 (och sedan en lila toning från Directions utblandat med balsam)
Slutfärg: Lila hårbotten och gräddkola-blond resten utav håret
Slitage: EXTREM!!!!!!!!!!
Håravfall: Extremt, hårets bröts av och bryts fortfarande av och lämnade efter sig en svinto-liknande känsla. 


Vad gjorde jag för att fixa detta? Jag la i en poly color "mörkblond" toning och håret är nu ljusbrunt. Den toningen är inte skadlig för håret, utan är bara ett toningsschampoo som håller i ca 28 tvättar. Jag rekommenderar verkligen poly color till alla. Mitt hår måste återhämta sig, ordentligt. Bleker jag det en gång till är det verkligen.... förstört xD Mina toppar är galet torra, det går inte ens att ha det nersläppt så torrt det är utan jag måste alltid ha uppsatt för annars syns det torra och spröda. Nu ska jag dock försöka att inte duscha håret eller tvätta håret på ett tag, eftersom de naturliga oljorna reparerar skadat hår bättre än produkter (det låter däremot svinäckligt, men vad gör man inte?) Det är synd att mitt hår är mycket kortare nu än när jag började, men jag hade ju räknat med det också... Mitt självförtroende är så långt ner på botten som det bara går, och förhoppningsvis blir det bättre så fort jag fått mitt löshår och kan ha löshåret i.  Det är underligt egentligen hur hela min självkänsla ligger i mitt hår xD haha!


torsdag 10 juli 2014

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 2

Från svart till blond - del 2
Nu har det gått drygt 8 dagar sen senaste blekningen och jag är redo för en ny. Planen var ju att jag skulle hålla mig minst 14 dagar... men tålamod gällande hår är inte riktigt min grej. Den här gången använde jag två förpackningar Schwarzkopf L1++, varav den sista flaskan räckte till två gånger. Jag hade i blekningarna 40 minuter var, eftersom jag inte vågar ha i dom längre pga slitage. Jag blekte bara topparna den tredje gången.

Direkt efter den tredje blekningen tvättade jag håret med shampo och la i Redken Extreme Cat proteinspray. Jag lät det sitta i 5 minuter sen tog efterbehandlingarna som följde till blekningarna och lät den sitta i 5 minuter.



Session 3;
Startfärg: Orange med lite rött i topparna
Antal blekningar: 3
Slutfärg: Ljust orange med blonda fläckar
Slitage: Högt
Håravfall: Medel, var tvungen att toppa 2-3 cm och håret bröts av en liten bit vid luggen där jag inte toppade

Nu är det dags att verkligen låta håret återhämta sig ordentligt!  Det gör jag genom att använda mycket inpackning och även använda värmeskydd ute i solen :) 

torsdag 3 juli 2014

Den långa vägen mot att bli blond... DEL 1

Från svart till blond - del 1
Jag blekte mitt hår 4 gånger första sessionen. Två stycken H&M's egna blekningar och två stycken MOOD ultrablond nr 105. Trots hela 4 blekningar blev mitt hår "bara" rött. Det fanns fortfarande svartbrunt kvar på vissa ställen också. Mitt hår brukar dra åt sig blekningar som bara den men det blev inte så den här gången.




Session 1;
Startfärg: Svart (2 veckor sen senaste färgningen)
Antal blekningar: 4
Slutfärg: Mörkrött med orangea och svartbruna fläckar
Slitage: 7/10 - lite torrare men annars ingen större skillnad
Håravfall: Inget 










Några dagar senare tvättade jag håret utan balsam och blekte det två gånger igen. Den här gången använde jag 1 MOOD ultrablond nr 105 och en Schwarzkopf Blonde L++. Jag skulle egentligen inte rekommendera att bleka bara med några dagars mellanrum eftersom det sliter så otroligt mycket och håret behöver återhämta sig.
 





Session 2;
Startfärg: Mörkrött med orangea och svartbruna fläckar (4 dagar sen senaste blekning)
Antal blekningar:2
Slutfärg: Orange med lite rött i topparna
Slitage: 8/10 - håret är nu torrare och mer slitet än tidigare
Håravfall:Lite, håret bröts av ytterst lite


 





Nu är det dags för håret att få återhämta sig ordentligt till nästa session. Hur? För det första sov jag med Barnängens balsam Pärlglans i topparna. Före det hade jag i Ricinolja i topparna i 10 minuter. Idag (dagen efter) sprayade jag även i Redken Extreme Cat som är en proteinspray för håret och verkligen HUR bra som helst. Man sprayar i lite, väntar 5 minuter sen sköljer ur. Innan jag fönade håret hade jag även i Tre Semmé's heat protection spray. Det är SÅ viktigt att skydda håret mot värme och det sliter mer än vad man kan tro med plattång, locktång och hårfön. 

Stay tuned for part 2 ;> 

torsdag 4 april 2013

HÅR!

Så... jag älskar hår, det vet alla. Jag älskar att färga hår, när jag färgar mitt hår, när andra färgar sitt hår, löshår av alla dess slag, håruppsättningar, klippa hår blablabla... Allt som har med hår o göra - I love it. Som många vet så har jag inte naturligt långt hår utan använder löshår som jag sätter dit med lim - men på en månad nu har jag inte haft i det. Hur går det egentligen med mitt lilla hårsparande nu då? En seg process... indeed. Men det går.
Jag färgar mitt hår ganska ofta och brukade göra det ännu oftare speciellt när jag hade färgat mörkt hår och den ljusa utväxten är ICKE smickrande och gör att man ser skallig ut. Många undrar hur fan jag lyckas ha något hår kvar överhuvudtaget ens på huvudet och jag tänkte dela med mig hur jag helt enkelt sköter mitt hår - för det gör jag! Det hade ju varit ganska underligt om jag INTE  skötte mitt hår eller hade någon slags hårskötsel när jag faktiskt älskar hår så mycket som jag gör. Jag ska även skriva om vad som är BIG NO NO för ditt hår.

Först och främst - jag använder numera ricinolja varannan dag för att få håret o växa snabbare. Ja - jag ser faktiskt en liten skillnad. Jag vet inte om det beror på att mitt hår faktiskt växer bara naturligt men det är väldigt billigt (100 kr flaskan för 500 ml på bodystore.com) så varför inte testa iallafall? Jag använder en pensel för hårfärg och penslar på det i botten av håret för oljan är EXTREMT FET och jättesvår att få ur håret (okej inte jättesvår men svår) och sen masserar jag hårbotten i typ 1 minut för att det ska sjunka in. Jag har i det i 30-40 minuter sen sköljer ur det. För att få ur det ur håret använder jag shampoo två gånger och sen balsam och låter balsamet sitta i i ungefär 15 minuter. BALSAM? Ja! Varje gång jag duschar låter jag balsamet sitta i en extra lång stund och medan det sitter i brukar jag raka benen/muffen/under armarna eller tvättar kroppen lite extra eller liknande... så det inte blir tråkigt o bara stå där. Jag använder olika balsam egentligen men jag har märkt att det är bäst o använda samma hela tiden och inte byta. Det bästa jag vet är Garnier Respons som jag la till i bilden för det luktar gott och är riktigt bra för mitt hår! Det är de två olika sorterna jag skiftar mellan. Alltså... gällande shampoo och balsam så är inte dyrast alltid bäst. Visst - om du har råd att köpa redigt bra grejer hos frisören go for it men de flesta har inte det. Jag använder lite olika shampoon, det är balsamet som är "the thing." När jag sen duschat klart så sprayar jag i en massa TRESemmé heat protection och sen fönar håret (jag tar också det varje gång innan jag plattar håret). Jag använder ALDRIG en vanlig borste! Jag använder ALLTID en svinborste som är så JÄVLA bra för håret. Det får ut tovor men är så jävla mycket skonsammare för håret! Speciellt när man har skadat hår som lätt bryts av som mitt. Jag råder verkligen ALLA alltså... ALLA (ser ni jag har satt en sån gul glow runt svinborsten på bilden för o extra visa hur jävla underbar jag tycker att den är) att införskaffa en svinborste. De slits inte ut på jättelänge dessutom och du behöver bara byta kanske... 1-2 gånger om året ungefär. Köp den från Åhléns - den är bäst! Om jag har lite rufsigt hår eller tovor så använder jag Natusan Kids spraybalsam. Det är skitbra! Som sagt - dyrast är fan inte alltid bäst! Du kan dessutom tillverka eget spraybalsam som jag gjorde ett tag; du blandar några klickar balsam med vatten, skakar om i en sån vattensprayflaska och sen använder :) Så. Varje dag använder jag alltså värmespray - balsamspray och svinborste!
Det är SÅ jag behåller mitt hår på huvudet!
No-no's för håret då?

Alltså... Jag förstår INTE hur folk fortfarande kan använda Proffs hårspray och tycka att det är bra. Det är rena rama hårdödaren! Personligen så håller sig inte ens håret som man vill med Proffs.
Och sen kan jag ju också säga som hårfärgsexpert... MOOD's hårfärger är så jävla dåliga för håret. De torkar ut håret DIREKT bara efter en användning trots efterbehandlingen, resultatet blir glanslöst som fan och fade'ar jättesnabbt. All kärlek åt MOOD's blekning som faktiskt är bäst men inte deras hårfärger. De luktar dessutom skitäckligt! Och såklart - nej åt den vanliga borsten. Bojkotta hårborsten! Krossa hårborsten! Mhm. Det är bra o ha en vanlig hårborste hemma för de där omöjliga tovorna eller när man ska göra en bena men använd det inte i hela håret!

Hoppas någon tyckte det här var bra eller roliga tips som ni vill testa :)!
Följ min blogg med Bloglovin