Visar inlägg med etikett trans. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett trans. Visa alla inlägg

onsdag 16 december 2015

Du som privilegierad kan också hjälpa till!

Jag har tidigare skrivit om att man ska backa när det gäller frågor som trans, feminism och rasism och jag håller fortfarande med om det - men jag var inte jättetydlig med hur du som privilegierad kan hjälpa till egentligen, mer än de sista meningarna i inlägget. Men jag tänkte utveckla lite.

Om du som man är feminist och vill hjälpa feminismen - skriv inte själv om feminism såvida det inte gäller att nå ut till andra män. Män lyssnar helst på män och där har du en ultimat chans att sprida det feministiska budskapet. Skriv om hur DU som man får fördelar med feminism eller skriv om machokulturen och dess negativa påverkan!

Om du som vit är antirasist och vill hjälpa antirasismen - skriv inte själv om antirasism. Skriv inte om hur rasifierade upplever samhället för det vet du ingenting om egentligen, såvida du inte hört eller läst det från någon rasifierad. Länka vidare, sprid DERAS EGNA ord från deras egna bloggar eller inlägg. Du som vit har ett privilegie för vita vill hellre lyssna på vita men när det gäller rasism... så har du tyvärr ingen större talan.

Om du som cis är för transpersoners rättigheter och vill hjälpa transpersoner - skriv inte själv om trans. Jag tror inte att man som cis någonsin kan förstå hur en transperson känner egentligen men man kan försöka. Man kan uppmuntra dem att ta steget och komma ut eller berätta (om dom vill.) Precis som när det gäller rasism - dela vidare! Sprid andras budskap!

söndag 9 augusti 2015

Backa.

(det här inlägget är skrivet med ilska, med känsla. Jag förstår att många kommer att bli arga eller att de kan ta åt sig. Gör det på rätt i så fall.) 

Jag har inte velat skriva om rasism och CA (cultural appropiation) tidigare. Låt mig först förklara varför; jag är vit. Det är den enda anledningen. Men det räcker inte som förklaring.
För det första; alla kanske inte märker detta men rasifierade, speciellt mörkhyade är fortfarande en förtryckt och en utsatt grupp. Exempel; hur polisen i USA mördar människor för att de är mörkhyade. Nu kanske ni tänker "ah med det är ju 'murica, inte samma här i Sverige" och nä polisen här mördar inte men det förekommer ändå rasism och förtryck även i vårt samhälle.
Grejen är att om jag skulle skriva ett inlägg om rasism och CA i min blogg så skulle mitt inlägg automatiskt få fler läsare, fler kommer att lyssna på mig och jag kommer få mer uppmärksamhet av bara EN enda anledning; för att jag är vit. 

Det senaste har jag varit väldigt irriterad över just detta. Jag är medlem i en del grupper på facebook där jag ständigt ser vita cis-personer ta ställning för transpersoner och rasifierade, som om de vore fucking white knights (det är egentligen ett uttryck för män som ska försvara kvinnor men jag tycker det passade här med) som "tar kampen." White people, you need to stop. Jag tycker absolut att det är jättebra att människor engagerar sig i verkliga problem i vårt samhälle, jag tycker att det är fint på ett sätt MEN ni tar för mycket plats.
Det är typiskt med vita människor - de ska ta plats - plats som rasifierade skulle ha fått och behöver. Det är deras röster som behöver komma fram, deras röster som spelar någon roll eftersom de har upplevt detta, de har tolkningsföreträde och det har inte ni "vita krigare mot rasismen."

Dessutom undrar jag... om dessa vita krigare verkligen gör detta för att de bryr sig eller för att få ett skjut i självkänslan? För ni är ju så jävla nobla när ni "tar kampen." 

Samma gäller transpersoner. Cis-personer som tar ställning för transpersoner... vilket jag också tycker är fint på ett sätt. Jag länkar glatt vidare citat av Caitlyn Jenner t.ex. för jag tycker hon är så satans stark och att det är viktigt att hennes ord kommer fram eftersom transpersoner DÖR på grund utav att de kastas i skuggan hela tiden. Folk förstår sig inte på transpersoner och det vill jag gärna ändra på. Men jag ÄR inte trans. Jag kan inte sitta och skriva eller prata om hur det känns för transpersoner, jag kan inte sitta och utbilda andra om transpersoner för jag ÄR INTE trans. Därför KAN inte cis-personer göra det. Jag har hört folk säga att eftersom psykologer kan förklara psykiska sjukdomar för de är utbildade inom ämnet så kan andra utbilda om trans men att vara trans är inte en jävla sjukdom. Det spelar ingen roll hur mycket du läser på - du kommer aldrig kunna FULLSTÄNDIGT förstå.

Detta gäller även män som är feminister. Män som ska komma där och skriva om förtryck mot kvinnor - ni är inte kvinnor, ni har ingen aning. Oavsett hur mycket er fru eller dotter förklarar för er hur det känns så är ni fortfarande män - ni har ingen aning. Och okej... machokulturen skadar män, patriarkatet skadar män men det är kvinnor som ingen vill lyssna på. Här har jag tolkningsföreträde för jag är kvinna. Jag ser ofta att människor länkar pappor som blivit feminister för de fått döttrar - åh fyfan vilken bra pappa han är. Eller män som blivit feminister för de har fått fruar - åh fyfan vilka bra män de är. Folk länkar vidare, applåderar. Men när en kvinna kommer ut som feminist blir hon satt i skuggan och i princip blir hatad för detta.

Och... okej... om du som vit/cis/man tänker "min röst är högre, så jag ska hjälpa de som inte blir lyssnade på . jag vill sätta dem i ljuset med hjälp utav mina fördelar i samhället" - det är SKITBRA men det ni i så fall kan göra är; länka vidare sånt som rasifierade/trans/kvinnor har skrivit. Skriv inte själva. Länka vidare. Backa.

Kvinnor måste få ta plats nu. Rasifierade måste få ta plats nu. Transpersoner måste få ta plats nu. Om ni verkligen bryr er - backa

torsdag 21 maj 2015

Tolkningsföreträde - trans och rasifierade.

Något som jag ser ofta i feministiska facebook-internet-kretsar är att folk blir upprörda när människor utan tolkningsföreträde tar ställning i frågor som de egentligen inte borde veta någonting om. Tolkningsföreträde = (enligt Vardagsrasismen) "Kortfattat betyder tolkningsföreträde att personer tillhörande en förtryckt grupp har första tjing på att definiera hur det förtrycket ser ut, vad som är nedsättande mot denna grupp samt hur kampen skall föras. Personer som inte hör till gruppen får fortfarande ge sina tankar och åsikter men dessa har inte fullt samma betydelse och vikt som åsikterna från de inom gruppen." Och det känns som om detta är det största problemet inom feministiska kretsar - vem har tolkningsföreträde och hur ska man yttra sig om det man inte har tolkningsföreträde i? Det som jag mest ser gäller ämnen rörande trans eller rasism
Hur det funkar med tolkningsföreträde är att jag som är en vit cis-kvinna har automatiska fördelar i samhället, vilket jag är medveten om, och om jag då skulle skriva inlägg om problem som transpersoner upplever eller problem som rasifierade upplever så kommer folk automatiskt lyssna på mig mer - eftersom jag har fördelarna att vara vit cis-kvinna. De som verkligen upplever dessa problemen hamnar automatiskt under mig (visst är det sjukt?

Jag ser det hela tiden. Vita som ska skriva om rasism eller cis som skriver om hur transpersoner diskrimineras och jag ser också hela tiden att rasifierade och transpersoner verkligen har börjat tröttna på dessa. 
Därför har jag valt att inte ta upp problem som transpersoner eller rasisfierade upplever. Jag väljer att inte skriva om rasism eller diskriminering mot transpersoner av den anledningen. Det betyder inte att jag ställer mig utanför kampen på något sätt för jag vill fortfarande bekämpa rasism och diskriminering mot transpersoner men jag väljer att inte skriva om det - eftersom jag inte har tolkningsföreträde.

Följ min blogg med Bloglovin