Det är sällan jag brukar bli imponerad av män men det händer - absolut. Min syster länkade en video till mig för ett tag sen, en intervju med Dustin Hoffman. Jag länkade vidare den på min Facebook-sida men fick varken likes eller kommentarer, antar att ingen brydde sig och can't blame them, det är ju en man (!) med i videon. Men iaf. Jag läste nyss Samir Badrans blogginlägg om hur tjejer ser honom som ett "sexobjekt" sen han blev kändis och hur tjejer bara vill ligga med honom för att kunna berätta det för sina kompisar sen. Tragiskt men knappast ovanligt, varken för kändismän eller kändiskvinnor. Var tvungen att kommentera "Välkommen till sexobjektsklubben, jag själv blev ofrivilligt medlem när jag föddes (jag är kvinna). Skönt för dig att du bara upplevt detta sen du blev "kändis"." Först ville jag skriva något mer ilsket typ "och du går säkert bara ute efter såna modellsnygga tjejer för deras utseenden och missar bra personligheter för du bara bryr dig om utseende" (menar inte att snygga tjejer inte kan ha en awesome personlighet) men njae, det hade han faktiskt inte förtjänat. Men jag tänkte så i alla fall i några ilskna minuter. Sen tänkte jag att.. So what? Alla har egna preferenser och smaker, man får tycka om precis vad man vill oavsett om det är modellsnygga, trådsmala tjejer med perfekt hy eller tjocka tjejer med flottigt hår och finnig hy (dvs jag.)
Sen kom jag och tänka på Dustin Hoffman-videon igen... och vad han säger i den, vad han faktiskt förmedlar. Så jag vill länka den här också och ifall ni är tveksamma eller lata gällande intervjun så tänkte jag citera den;
"Jag var chockad över att jag inte var mer attraktiv. Jag sa att okej ni har fått mig att se ut som en kvinna men gör så att jag ser ut som en vacker kvinna. För jag trodde att jag skulle vara vacker, att om jag skulle vara kvinna så skulle jag vilja vara så vacker som möjligt. De sa till mig att det var så vackert som det kunde bli, bättre än såhär blir det inte. Och under det tillfället fick jag en uppenbarelse så jag gick hem och började gråta samtidigt som jag pratade med min fru. Jag sa att jag ÄR en intressant kvinna och jag vet att om jag hade träffat mig själv på en fest hade jag ALDRIG pratat med mig själv eftersom jag inte uppföljer det fysiska som vi tänker att kvinnor måste ha för att vi ska bjuda ut dem på dejt. Och min fru frågade vad jag menade och jag sa *börjar gråta* att det finns alldeles för många intressanta kvinnor som jag inte haft upplevelsen att lära känna för att jag har blivit hjärntvättad. Och *gråter* det var aldrig en komedi för mig."
Jag vill att alla, oavsett vilket kön du har, lyssnar på vad han försöker få fram. Jag vill att alla, oavsett kön, ska tänka efter och bestämma hur viktigt de tycker att utseende är när det gäller till vem de inleder en kärleksrelation med. Hur viktigt är det, egentligen?
Hur många intressanta människor har DU missat i ditt liv - för att inte ansetts "vackra"?
Visar inlägg med etikett blogg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett blogg. Visa alla inlägg
fredag 8 januari 2016
Dustin Hoffman och Samir Badran.
Etiketter:
blogg,
blogginlägg,
dustin hoffman,
expressen,
modell,
modeller,
samir,
samir badran,
samir badran blogg,
skönhet,
snygg,
snygga,
snygga människor,
tootsie,
utseende,
utseendefixering,
utseendet
onsdag 21 oktober 2015
Kissie känner sig inte välkommen i feminist-klubben.
http://www.metro.se/metro-debatt/kissie-mina-brost-gor-att-jag-ar-portad-fran-den-feministiska-klubben/EVHojp!KXkfIspunxa6U/ Läste den här artikeln tidigare idag. Vill först bara; jag har migrän. Jag kan skriva lite dåligt men vill ändå skriva om den här artikeln.
Så som jag ser det här är att det som Kissie pratar om faktiskt 1. existerar 2. existerar utav en anledning.
Patriarkatet, i princip alla feminister vet vad det är för något, men alla kanske inte vet exakt vad patriarkatet gör eller vad det gör med kvinnor. Det är patriarkatet som säger att kvinnor ska se ut på ett speciellt sätt och passa in i ett speciellt skönhetsideal och då ska man t.ex. vara smal, rakad, ha stora bröst och smal midja. Kissie passar in i det skönhetsidealet som feminister vill ta död på vilket kan bidra till varför vissa ser ner på henne. De kanske anser att Kissie, och kvinnor som henne, hjälper patriarkatet genom att "gå med" på dess krav om hur man ska se ut. För hur kan man bekämpa något samtidigt som man på något sätt stöttar det?
Men sen måste man tänka på att Kissie kanske inte ser ut så som hon gör för någon annans skull utan helt för sin egen skull. Hon kanske vet att det är så skönhetsidealet ser ut - och själv tycker att det är fint precis som jag tycker att det är fint och framförallt sjukt kul med smink och löshår t.ex. Man måste tänka på den fria viljan och allt vad den innebär. Den innebär att man inte behöver raka sig precis som den innebär att man får raka sig om man vill - grejen är att man inte ska känna att man behöver det.
Sen måste man även tänka på att det är väldigt svårt att bryta sig ifrån skönhetsidealen och påverkan från skönhetsideal, speciellt när man sitter i en sådan utsatt position som Kissie gör. Det kanske är lätt för en kvinna som inte är satt i det offentliga rummet att strunta i långt hår, smink och rakhyvlar. Oavsett så ska man aldrig någonsin utesluta någon, speciellt inte kvinnor, från feminism - systraskapet hello.
Och när vi ändå pratar om Kissie så måste jag inflika att jag nästan som besatt följde henne ett tag. Jag känner själv att jag fick en stor inblick i hennes liv och hur hon är som person och jag har alltid, alltid, alltid tyckt om henne. Jag har dessutom alltid känt att hon är väldigt osäker - vilket jag inte upplever henne som längre, tack vare feminism kanske? - och jag har tyckt väldigt synd om henne. Hon har fått utstå oerhört mycket hat, speciellt hat som hon faktiskt inte förtjänat. Det känns synd att hon ännu en gång ska få stå ut med hat men förhoppningsvis klarar hon av det bättre nu. Jag gillar Kissie, nu mer än någonsin. You go girl!
Så som jag ser det här är att det som Kissie pratar om faktiskt 1. existerar 2. existerar utav en anledning.
Patriarkatet, i princip alla feminister vet vad det är för något, men alla kanske inte vet exakt vad patriarkatet gör eller vad det gör med kvinnor. Det är patriarkatet som säger att kvinnor ska se ut på ett speciellt sätt och passa in i ett speciellt skönhetsideal och då ska man t.ex. vara smal, rakad, ha stora bröst och smal midja. Kissie passar in i det skönhetsidealet som feminister vill ta död på vilket kan bidra till varför vissa ser ner på henne. De kanske anser att Kissie, och kvinnor som henne, hjälper patriarkatet genom att "gå med" på dess krav om hur man ska se ut. För hur kan man bekämpa något samtidigt som man på något sätt stöttar det?
Men sen måste man tänka på att Kissie kanske inte ser ut så som hon gör för någon annans skull utan helt för sin egen skull. Hon kanske vet att det är så skönhetsidealet ser ut - och själv tycker att det är fint precis som jag tycker att det är fint och framförallt sjukt kul med smink och löshår t.ex. Man måste tänka på den fria viljan och allt vad den innebär. Den innebär att man inte behöver raka sig precis som den innebär att man får raka sig om man vill - grejen är att man inte ska känna att man behöver det.
Sen måste man även tänka på att det är väldigt svårt att bryta sig ifrån skönhetsidealen och påverkan från skönhetsideal, speciellt när man sitter i en sådan utsatt position som Kissie gör. Det kanske är lätt för en kvinna som inte är satt i det offentliga rummet att strunta i långt hår, smink och rakhyvlar. Oavsett så ska man aldrig någonsin utesluta någon, speciellt inte kvinnor, från feminism - systraskapet hello.
Och när vi ändå pratar om Kissie så måste jag inflika att jag nästan som besatt följde henne ett tag. Jag känner själv att jag fick en stor inblick i hennes liv och hur hon är som person och jag har alltid, alltid, alltid tyckt om henne. Jag har dessutom alltid känt att hon är väldigt osäker - vilket jag inte upplever henne som längre, tack vare feminism kanske? - och jag har tyckt väldigt synd om henne. Hon har fått utstå oerhört mycket hat, speciellt hat som hon faktiskt inte förtjänat. Det känns synd att hon ännu en gång ska få stå ut med hat men förhoppningsvis klarar hon av det bättre nu. Jag gillar Kissie, nu mer än någonsin. You go girl!
Etiketter:
blogg,
bloggare,
debatt,
feminism,
feminism kissie,
feminist,
kissie,
kissie blogg,
kissie feminism,
kissie och feminist,
kissie tidning,
kissies,
metro,
metro artikel,
metro kissie
söndag 25 januari 2015
#SlutaSkäms !
Igår la bloggerskan Kissie ut en bild på sin tampong med taggen #slutaskäms och texten "En av dom mest naturliga saker här i livet ✌ Fattar inte att man fortfarande gömmer det här med mens, man knyter näven med tampongen i på väg till toan så ingen ska se. Löjligt!! Tampong är lika naturligt som toapapper!" på instagram. Jag såg den på Facebook och blev positivt överraskad. I kommentarsfältet där finns det en kommentar med 50+ likes som lyder "någon gör en Zara Larsson ser jag" och det antyddes att Kissie bara gör detta för att få lika mycket positiv publicitet som Zara Larsson har fått det senaste.
Jag undrar... spelar det någon roll? Kissie har otroligt många läsare - och majoriteten är yngre tjejer. Är det något dåligt om det blir en trend att vara feministisk? Är det dåligt att fler tar efter Zara Larsson? Jag JUBLAR åt den tanken och den idén! Att det plötsligt skulle vara "inne" att vara feminist är någonting jag verkligen ser fram emot - och hoppas på ska ske! MER SÅNT HÄR! Sluta skäms!
Jag undrar... spelar det någon roll? Kissie har otroligt många läsare - och majoriteten är yngre tjejer. Är det något dåligt om det blir en trend att vara feministisk? Är det dåligt att fler tar efter Zara Larsson? Jag JUBLAR åt den tanken och den idén! Att det plötsligt skulle vara "inne" att vara feminist är någonting jag verkligen ser fram emot - och hoppas på ska ske! MER SÅNT HÄR! Sluta skäms!
Etiketter:
#slutaskäms,
alexandra kissie,
blogg,
bloggerskan kissie,
feminism,
kissie,
kissies,
kvinnokroppen,
mens,
slutaskäms,
tampong,
zara larsson
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

