Visar inlägg med etikett debatt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett debatt. Visa alla inlägg

onsdag 21 oktober 2015

Kissie känner sig inte välkommen i feminist-klubben.

http://www.metro.se/metro-debatt/kissie-mina-brost-gor-att-jag-ar-portad-fran-den-feministiska-klubben/EVHojp!KXkfIspunxa6U/ Läste den här artikeln tidigare idag. Vill först bara; jag har migrän. Jag kan skriva lite dåligt men vill ändå skriva om den här artikeln.

Så som jag ser det här är att det som Kissie pratar om faktiskt 1. existerar 2. existerar utav en anledning.
Patriarkatet, i princip alla feminister vet vad det är för något, men alla kanske inte vet exakt vad patriarkatet gör eller vad det gör med kvinnor. Det är patriarkatet som säger att kvinnor ska se ut på ett speciellt sätt och passa in i ett speciellt skönhetsideal och då ska man t.ex. vara smal, rakad, ha stora bröst och smal midja. Kissie passar in i det skönhetsidealet som feminister vill ta död på vilket kan bidra till varför vissa ser ner på henne. De kanske anser att Kissie, och kvinnor som henne, hjälper patriarkatet genom att "gå med" på dess krav om hur man ska se ut. För hur kan man bekämpa något samtidigt som man på något sätt stöttar det?
Men sen måste man tänka på att Kissie kanske inte ser ut så som hon gör för någon annans skull utan helt för sin egen skull. Hon kanske vet att det är så skönhetsidealet ser ut - och själv tycker att det är fint precis som jag tycker att det är fint och framförallt sjukt kul med smink och löshår t.ex. Man måste tänka på den fria viljan och allt vad den innebär. Den innebär att man inte behöver raka sig precis som den innebär att man får raka sig om man vill - grejen är att man inte ska känna att man behöver det.
Sen måste man även tänka på att det är väldigt svårt att bryta sig ifrån skönhetsidealen och påverkan från skönhetsideal, speciellt när man sitter i en sådan utsatt position som Kissie gör. Det kanske är lätt för en kvinna som inte är satt i det offentliga rummet att strunta i långt hår, smink och rakhyvlar. Oavsett så ska man aldrig någonsin utesluta någon, speciellt inte kvinnor, från feminism - systraskapet hello.

Och när vi ändå pratar om Kissie så måste jag inflika att jag nästan som besatt följde henne ett tag. Jag känner själv att jag fick en stor inblick i hennes liv och hur hon är som person och jag har alltid, alltid, alltid tyckt om henne. Jag har dessutom alltid känt att hon är väldigt osäker - vilket jag inte upplever henne som längre, tack vare feminism kanske? - och jag har tyckt väldigt synd om henne. Hon har fått utstå oerhört mycket hat, speciellt hat som hon faktiskt inte förtjänat. Det känns synd att hon ännu en gång ska få stå ut med hat men förhoppningsvis klarar hon av det bättre nu. Jag gillar Kissie, nu mer än någonsin. You go girl!

tisdag 3 februari 2015

Elliot Nyroos tycker att feminismen har gått för långt.

Länk till artikeln; http://nyheter24.se/debatt/788622-feminismen-har-gatt-for-langt-nu








Länk till facebook: https://www.facebook.com/nyheter24/posts/823448501024498

Citat: "Vi män får ta ganska mycket skit, och vi har ofta bättre saker för oss än att skriva svar på alla dessa krönikor och debattartiklar om våldtäktskulturer och diskriminering. Så snälla visa lite mognad och lugna ner er en aning med er "feminism"."

Bättre saker för er? Ja ni kanske är för upptagna med att skriva "hora" till tjejer på nätet, med att tafsa på kvinnor utan deras tillåtelse, med att skriva facebook-statusar om hur en tjej ska vara, med att skratta åt ordet "hen", med att skratta åt feminister och kalla feminister för flator och manshatare... Kanske upptagna med att vara oerhört privilegierade bara för att ni har en kuk mellan benen? Jobbigt det måste vara för er att behöva försvara er själva... och ert kön... för det behöver ju aldrig kvinnor göra. Har aldrig behövt och behöver aldrig..  nä... vi har ju inte heller "bättre saker för oss" än att bli våldtagna, förtryckta och diskriminerade.... vi har ju inte heller "bättre saker för oss" än att behöva föra dessa diskussioner - jag skulle ju inte hellre vilja sitta i ett jämställt samhälle, jag skulle ju inte hellre vilja kunna gå ut på natten utan att ha med mig försvarsspray, jag skulle ju inte hellre vilja gå genom en tunnel utan att känna mig otrygg, jag skulle ju inte hellre vilja gå på fest och bli full utan att vara rädd för att bli våldtagen och sedan "få skylla mig själv", och jag skulle ju inte hellre vilja gå hem från krogen istället för att betala dyra taxi-pengar för det finns män där ute som vill skada mig- vi VILL inte att feminism ska behövas så som den gör. Vi gör inte det här för att det är "roligt". Stackars stackars stackars vita kränkta man....

Edit: Jag skrev det som står ovan här i kommentarsfältet på artikeln. Jag fick över 200 kommentarer och 189 likes (det ökar och ökar). Tänkte visa en del utav missnöjeskommentarerna... bara för att vi ska skratta och gråta lite åt dem. De är skrivna utav män. 





















Och mitt svar till alla kommentarer var;












Men ingen lyssnade eller svarade på det. Grejen är när man skriver något sånt här publikt att det jämt och ständigt kommer in kommentarer som "det är synd om männen också" OCH den ännu mer klassiska "inte alla män." Det spelade dessutom ingen roll hur mycket jag skrev att jag inte menade alla män som finns i hela världen men män vägrar lyssna på sånt. De läser det som de vill läsa bara för att kunna trycka ner mig ännu mer. Jag var inte riktigt beredd på att få en sådan stark reaktion på det jag skrev och jag kan inte stänga av aviseringar. Nu fick jag en kommentar från en fantastisk kvinna som skriver att vi feminister aldrig ska låta oss tystas - och den HÄR feministen *pekar på mig själv* kommer inte att låta mig själv tystas. TIPS om du hamnar i liknande situation; diskutera inte. Det går inte att diskutera med dessa människorna... tyvärr. Du har redan uttryckt din åsikt, skit i resten.

Kommentarerna fortsätter trilla in från arga män som skriver att jag "fått för lite kuk", att jag ska "andas" och "avgå", att jag har PMS och någon kallade mig för "toksubba och den som anstället dig är blind eller har någon slags störning" och en del undrade vad min sambo Daniel tyckte om det jag skrev. 

Vill också påpeka att jag fick drygt 10 st som höll med mig - all kärlek och power till er! 
Följ min blogg med Bloglovin