Visar inlägg med etikett acne. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett acne. Visa alla inlägg

torsdag 23 juli 2015

Dermaroller mot ärr?

Igår provade jag dermarollern för första gången. Ni som inte vet vad en dermaroller är kommer här en liten förklaring: "Det är en liten roller med flera hundra små nålar som man drar över huden för att skapa micro-skada. Det gör att kroppen fyller ut dessa micro-skador med nytt kollagen och elastin vilket gör att ärr förminskas och ett allmänt helande och läkande utav huden."

Jag är just nu inne på att försöka, så gott det går, att ta bort mina ärr. Jag vet att mina ärr aldrig någonsin kommer att försvinna med tanke på mängden men jag vill inte ge upp hoppet om att de kan bli mindre synliga - eller bara lättare att tatuera över.

Jag har tidigare provat en kräm som heter contrakel. Jag köpte 3 tuber för 900 kr i 3 månader och det hände absolut ingenting... jävligt mycket waste of 900 kr. Sen det fiaskot har jag bestämt mig för att inte lägga ut mer än 300 kr totalt på hemma-produkter som ska hjälpa att reducera ärr.

Min dermaroller kostade 199 kr och nålarnas storlek är 1 mm. Här köpte Daniel den åt mig: http://www.vippon.com/dermaroller-skinroller-hudroller-tar-bort-alla-typer-arr/product_details.php/products_id/1303/

Jag testar även denna på mina acneärr i ansiktet.

Första användningen onsdag 22 juli: 
- Det gjorde i början ganska ont men efter ett tag bedövades huden och det kändes mer lite skönt (?). Ungefär som när man kliar sig med en hårborste.
- Efteråt kändes det som om när man bränt sig i solen. Idag, dagen efter, känns det likadant. Jag har rodnad på kinderna och på armarna (och på ett gammalt piercingärr mellan brösten) där jag använde den och det känns varmt på de ställena. Men det gör inte så ont att jag störs utav det.

Fortsättning följer! (om jag kommer ihåg det, men det gör jag nog)

måndag 15 juni 2015

Jag vill bara vara vacker.

Okej... jag vet att jag har skrivit mycket om att vara positiv mot sin kropp och mot sig själv det senaste. Jag har menat varenda ord. Men jag måste samtidigt få skriva av mig när jag behöver. Jag måste få visa den sidan utav mig själv också. Och jag vill även få fram: du är inte ensam.

Jag är besatt utav mitt utseende. 
Och okej... jag vet vad en del utav er tänker nu. Hur kan du vara besatt utav ditt utseende? Du är tjock. Men jo, tjocka personer kan också vara besatta utav sitt utseende. 
Jag har spenderat skamliga mängder utav pengar på "mirakel-produkter" som ska förbättra mitt utseende. Krämer, schampo, oljor, hår, hårfärg, smink, piller... (allt lagligt såklart.) Och ingenting har, egentligen, fungerat.
Det har fungerat på min hy, det har fungerat på mitt hår, det har fungerat på mitt utseende. Men det har inte fungerat på min självkänsla. Jag har inte, trots de positiva förändringarna, känt mig vacker.
Ni måste förstå hur svårt det här är för mig, hur mycket det begränsar mig i min vardag.

Det värsta är att när jag berättar för (vissa) människor att jag känner såhär så börjar de ge mig bantningstips eller börjar tipsa mig om hudprodukter. Och jag kan förstå hur de tänker... de tror väl att det ska hjälpa mig. Jag själv har en sån fucked up syn att jag kan tro på att gör man förändringar med utseendet så kan det hjälpa ens självkänsla. Okej... det kanske det kan, för vissa. Men för majoriteten - nej.
När ska jag, och andra, förstå att det är självkänslan det är fel på och inte utseendet?
Det är självkänslan jag måste ändra på - inte min kropp.

Varje gång någon person nekar mig på något sätt så tror jag att det beror på mitt utseende. Inte på min utstrålning, mitt kroppsspråk eller att jag kanske helt enkelt inte är lik den personen etc etc... nej det beror på mitt utseende. Det är för att jag är FUL.

Jag vet inte vad jag ska göra längre... det känns, just idag, helt olidligt.
Och ingenting hjälper. Ingenting någon säger hjälper... inga produkter hjälper... inga redigeringsprogram hjälper...
Jag vet inte ens varför jag skriver det här... ville bara skriva det.

söndag 24 maj 2015

Bleka acne-ärr naturligt?


Du behöver:
1 tesked citronsaft
2 teskedar mjöl
1 tesked mjölk

Sitt med masken i 20 minuter.
Upprepa tills acne-ärren blekts.

Testar detta i några dagar och så får vi se om det händer någonting :)!

torsdag 21 maj 2015

Sluta avdramatisera andras känslor och upplevelser!

Igår såg jag den här videon av "KalelKitten" där hon förklarar hur hon gick in i en depression när hon fick vuxen-akne och jag kände igen mig, tyckte synd om henne och ville krama henne. Men majoriteten utav de som kommenterade tyckte inte som jag... De tyckte att hon var överdramatisk, att man inte kan bli deprimerad utav något som rör ens yttre och speciellt inte något så "litet" som akne.


Det gör mig så jävla förbannad att se människor MOBBA andra människor på det sättet - mobba någon för deras känslor. Det påminner mig om ett inlägg jag skrev för ett tag sen, att bara för att mina känslor är överdramatiska betyder det inte att dom inte är äkta och detta är samma sak.

Om du inte hade blivit deprimerad utav akne så betyder det INTE att alla känner som du eller är lika starka som du. Lär er sätta er in i någon annans situation, lär er att människor reagerar annorlunda och känner annorlunda starkt etc... bara lägg av.

fredag 20 februari 2015

Vitamin B5.

Nu har jag använt vitamin b5-kapslar i ungefär 2-3 månader. Hade dock ett uppehåll och sen började igen. Först tog jag 2 tabletter per dag i 1 månad, sen försökte jag med pulvret och nu tar jag 4 tabletter per dag och har gjort i ungefär 3 veckor nu.

Fungerar det?
Ja, det gör det! Det gör det faktiskt. Nu är det rätt svårt för mig att visa resultat med dålig kamera och inte särskilt många "före-bilder" men innan jag började ta b5 så hade jag regelbundna akne-attacker. Det innebar att jag hade nya finnar varje dag i stort sett och jag fick röda djupa ärr efteråt. B5 har tagit bort akne-attackerna och jag kan fortfarande få 1-2 stycken finnar någon gång under hormonella tider som mens eller ägglossning eller om jag inte tvättat bort sminket ordentligt osv. Men jag får ingen AKNE längre på det sättet. B5 verkar även ha hjälpt min hy att se lite friskare ut allmänt, inte lika röd och rosa. Jag har fortfarande kvar ärren efter finnarna och därför är det också svårt att visa före och efter men man kan ju KÄNNA skillnaden. Jag har ju inte finnar i ansiktet utan ansiktet är lent (och det är lättare att sminka det nu) och det gör inte ont längre. Får någon enstaka finne då och då som sagt och då är de iof enorma och jobbiga men förhoppningsvis kommer dessa försvinna snart också. Ett annat plus är att håret och naglarna har blivit starkare.

Biverkningar?
På pillrena märker jag ingenting. Men på pulvret... nu kommer vi till äckliga detaljer men satan så lös i magen jag blev. Det gick inte göra någonting på dagarna eftersom man konstant var dålig i magen. Detta rekommenderas alltså inte till någon som jobbar eller har ett aktivt liv, det funkade ju för mig som alltid var hemma men ja... haha! Pulvret smakar dessutom otroligt illa och jag svalde ner det med saft men ändå... det gick inte för mig. Tog det i drygt 1-2 veckor och sen orkade jag inte mer och bytte till piller igen.
Pillrena eller ja, kapslarna, är rätt svåra att svälja. De är rätt stora och man måste ta mer än 1 per dag för bra effekt. Jag sväljer med kolsyra och sugrör vilket gör det hela sjukt mycket lättare :)

Nu vet jag bara inte hur jag ska få bort mina acne-ärr som är otroligt jobbiga och som gör att jag inte kan gå ut (hejhej dåligt självförtroende) men har ju börjat smörja in med Tea-tree-oil-produkter från The body shop så får väl se om det hjälper någonting.




tisdag 27 januari 2015

Bättre hy is on.

Sen i höstas förra året har min hy varit total kaos. Det har varit väldigt jobbigt för mitt självförtroende men som jag skrivit innan - acne gör dig inte ful. Jag brukar alltid tänka "hur ser mina favoritkändisar ut med acne" och då tänker jag mig ofta Megan Fox, eftersom jag tycker att hon är så sinnessjukt snygg... om Megan Fox hade haft de hudproblemen jag har... hade hon blivit ful? Nej. Hon hade varit lika vacker i mina ögon för det och alltså är jag lika vacker också - med eller utan acne.
Bilden är från november 2014.

Men det är ändå en börda... speciellt eftersom jag gärna vill kunna gå utan smink. Så jag har försökt förbättra den och tänkte fortsätta uppdatera om min hy här i bloggen för att ge tips. Inläggen kommer hamna under etiketten "utseende" och där kommer även hår-grejer att hamna.

Det första jag testat är efamol (nattljusolja) och det har jag tagit nu i ungefär 2 månader. Det som är lite klurigt med just kosttillskott är att det tar så himla lång tid för vissa att ge effekt. Jag har inte märkt att efamol har hjälpt med mina hormonproblem och tror därför inte att den börjat verka än.
Vitamin b5 har jag också tagit i 2 månader med mindre uppehåll. Efter 2 veckor märkte jag resultat. När jag tar vitamin b5 så får jag inte längre nya stora finnar utan i sällsynta fall små finnar. Det är det absolut bästa jag testat som förebygger stora och smärtsamma finnar men det gör tyvärr ingenting mot de ärren jag har efter finnar och röda prickar uppstår fortfarande tyvärr...

Jag har tidigare testat ett x antal produkter av Clearasil, Neutrogena och Aco men det har inte riktigt fungerat... dessutom är det svårt för mig att komma ihåg att tvätta ansiktet varje morgon och kväll. Basiron ger mig extrema utslag i ansiktet och min hy är för känslig för den, tyvärr. Annars har jag märkt att den är effektiv.
Nu har jag börjat använda The Body Shops serie med Tea Tree Oil och jag har i ungefär 2 veckor gjort ansiktsmasken var tredje dag och även smörjt in mig med deras "Skin clearing lotion" varje morgon. Jag har märkt resultat! Hyn känns mjukare med mindre rodnad och jag har inga som helst finnar eller småfinnar i pannan längre, och det är där och på hakan som jag sett mest resultat. Kinderna är fortfarande lite små-kaos. Har även köpt deras natt-kräm nu som ska hjälpa mot röda acne-ärr. Uppdatering om hela den serien kommer senare när jag använt den ett tag :)
Följ min blogg med Bloglovin