Visar inlägg med etikett akne. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett akne. Visa alla inlägg

söndag 20 september 2015

I LOVE LUSH!

Lush produkter är så satans bra. Jag som har problemhy märker att dessa produkter är sååå "gentle" mot min hud till skillnad från andra acne-produkter som torkar sönder. Det är så svårt att ha känslig hy samtidigt som man har akne. Jag kan inte använda produkter som basiron för jag får röda utslag som gör oerhört ont.

Först vill jag tipsa om Fresh Farmacy som är en ansiktsrengöring. Det ser ungefär ut som en tvål som du tvättar ansiktet med. I fresh farmacy finns det kamomill, lavendel, tea tree oil och ros. Det är en mild ansiktstvätt perfekt för känslig hud.
Sen vill jag tipsa om Grease Lightning. Det är en gel för de som lätt får finnar eller har akne. I grease lightning finns det sjögräs, aloe vera, tea tree oil och trollhassel. 

Och sen vill jag tipsa om Tea Tree Water. Det är ett ansiktsvatten som du sprayar efter du rengjort din hud. eller när som under dagen. Jag brukar spraya lite hur som helst men minst 2 gånger per dag. Den innehåller, såklart, tea tree oil, enbär och grapefrukt. Den är antibakteriell, antiseptisk och perfekt för den som lätt får finnar eller har akne. Och till sist vill jag tipsa om Eau Roma Water. Det är också ett ansiktsvatten som du sprayar på huden. Du kan också spraya på en bomullstuss och badda i ansiktet men jag tycker att det blir bäst att bara spraya rakt på. Den är till för dem med torr, känslig eller mogen hud. Den reducerar även rodnader. Den innehåller rosenvatten och lavendel. 







måndag 15 juni 2015

Jag vill bara vara vacker.

Okej... jag vet att jag har skrivit mycket om att vara positiv mot sin kropp och mot sig själv det senaste. Jag har menat varenda ord. Men jag måste samtidigt få skriva av mig när jag behöver. Jag måste få visa den sidan utav mig själv också. Och jag vill även få fram: du är inte ensam.

Jag är besatt utav mitt utseende. 
Och okej... jag vet vad en del utav er tänker nu. Hur kan du vara besatt utav ditt utseende? Du är tjock. Men jo, tjocka personer kan också vara besatta utav sitt utseende. 
Jag har spenderat skamliga mängder utav pengar på "mirakel-produkter" som ska förbättra mitt utseende. Krämer, schampo, oljor, hår, hårfärg, smink, piller... (allt lagligt såklart.) Och ingenting har, egentligen, fungerat.
Det har fungerat på min hy, det har fungerat på mitt hår, det har fungerat på mitt utseende. Men det har inte fungerat på min självkänsla. Jag har inte, trots de positiva förändringarna, känt mig vacker.
Ni måste förstå hur svårt det här är för mig, hur mycket det begränsar mig i min vardag.

Det värsta är att när jag berättar för (vissa) människor att jag känner såhär så börjar de ge mig bantningstips eller börjar tipsa mig om hudprodukter. Och jag kan förstå hur de tänker... de tror väl att det ska hjälpa mig. Jag själv har en sån fucked up syn att jag kan tro på att gör man förändringar med utseendet så kan det hjälpa ens självkänsla. Okej... det kanske det kan, för vissa. Men för majoriteten - nej.
När ska jag, och andra, förstå att det är självkänslan det är fel på och inte utseendet?
Det är självkänslan jag måste ändra på - inte min kropp.

Varje gång någon person nekar mig på något sätt så tror jag att det beror på mitt utseende. Inte på min utstrålning, mitt kroppsspråk eller att jag kanske helt enkelt inte är lik den personen etc etc... nej det beror på mitt utseende. Det är för att jag är FUL.

Jag vet inte vad jag ska göra längre... det känns, just idag, helt olidligt.
Och ingenting hjälper. Ingenting någon säger hjälper... inga produkter hjälper... inga redigeringsprogram hjälper...
Jag vet inte ens varför jag skriver det här... ville bara skriva det.

söndag 24 maj 2015

Bleka acne-ärr naturligt?


Du behöver:
1 tesked citronsaft
2 teskedar mjöl
1 tesked mjölk

Sitt med masken i 20 minuter.
Upprepa tills acne-ärren blekts.

Testar detta i några dagar och så får vi se om det händer någonting :)!

torsdag 21 maj 2015

Aloe vera och peeling.

Något som jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) var att ett utav de största misstagen vi med akne eller hudproblem gör är att vi inte peelar innan vi rengör ansiktet. Jag tänkte att "det låter ju jävligt logiskt" och det ÄR det! När man peelar ansiktet så peelar man bort smuts och död hud och när man sedan rengör huden rengörs den på djupet. 
Så jag började peela varje kväll med min jordgubb-body-polish från The body shop innan jag använde min tea-tree-oil-rengöring från The body shop.
Och det funkade! Min hy känns mycket renare och mycket bättre sen jag började peela. (men massera bara, gnugga inte!) 
Har även börjat använda den här aloe-vera krämen som återfuktning varje kväll. 
Även den har hjälpt enormt. 





Sluta avdramatisera andras känslor och upplevelser!

Igår såg jag den här videon av "KalelKitten" där hon förklarar hur hon gick in i en depression när hon fick vuxen-akne och jag kände igen mig, tyckte synd om henne och ville krama henne. Men majoriteten utav de som kommenterade tyckte inte som jag... De tyckte att hon var överdramatisk, att man inte kan bli deprimerad utav något som rör ens yttre och speciellt inte något så "litet" som akne.


Det gör mig så jävla förbannad att se människor MOBBA andra människor på det sättet - mobba någon för deras känslor. Det påminner mig om ett inlägg jag skrev för ett tag sen, att bara för att mina känslor är överdramatiska betyder det inte att dom inte är äkta och detta är samma sak.

Om du inte hade blivit deprimerad utav akne så betyder det INTE att alla känner som du eller är lika starka som du. Lär er sätta er in i någon annans situation, lär er att människor reagerar annorlunda och känner annorlunda starkt etc... bara lägg av.

fredag 20 februari 2015

Vitamin B5.

Nu har jag använt vitamin b5-kapslar i ungefär 2-3 månader. Hade dock ett uppehåll och sen började igen. Först tog jag 2 tabletter per dag i 1 månad, sen försökte jag med pulvret och nu tar jag 4 tabletter per dag och har gjort i ungefär 3 veckor nu.

Fungerar det?
Ja, det gör det! Det gör det faktiskt. Nu är det rätt svårt för mig att visa resultat med dålig kamera och inte särskilt många "före-bilder" men innan jag började ta b5 så hade jag regelbundna akne-attacker. Det innebar att jag hade nya finnar varje dag i stort sett och jag fick röda djupa ärr efteråt. B5 har tagit bort akne-attackerna och jag kan fortfarande få 1-2 stycken finnar någon gång under hormonella tider som mens eller ägglossning eller om jag inte tvättat bort sminket ordentligt osv. Men jag får ingen AKNE längre på det sättet. B5 verkar även ha hjälpt min hy att se lite friskare ut allmänt, inte lika röd och rosa. Jag har fortfarande kvar ärren efter finnarna och därför är det också svårt att visa före och efter men man kan ju KÄNNA skillnaden. Jag har ju inte finnar i ansiktet utan ansiktet är lent (och det är lättare att sminka det nu) och det gör inte ont längre. Får någon enstaka finne då och då som sagt och då är de iof enorma och jobbiga men förhoppningsvis kommer dessa försvinna snart också. Ett annat plus är att håret och naglarna har blivit starkare.

Biverkningar?
På pillrena märker jag ingenting. Men på pulvret... nu kommer vi till äckliga detaljer men satan så lös i magen jag blev. Det gick inte göra någonting på dagarna eftersom man konstant var dålig i magen. Detta rekommenderas alltså inte till någon som jobbar eller har ett aktivt liv, det funkade ju för mig som alltid var hemma men ja... haha! Pulvret smakar dessutom otroligt illa och jag svalde ner det med saft men ändå... det gick inte för mig. Tog det i drygt 1-2 veckor och sen orkade jag inte mer och bytte till piller igen.
Pillrena eller ja, kapslarna, är rätt svåra att svälja. De är rätt stora och man måste ta mer än 1 per dag för bra effekt. Jag sväljer med kolsyra och sugrör vilket gör det hela sjukt mycket lättare :)

Nu vet jag bara inte hur jag ska få bort mina acne-ärr som är otroligt jobbiga och som gör att jag inte kan gå ut (hejhej dåligt självförtroende) men har ju börjat smörja in med Tea-tree-oil-produkter från The body shop så får väl se om det hjälper någonting.




Följ min blogg med Bloglovin