Har ju hittat en massa bra musik det senaste... så tänkte skriva och tipsa... och så... även gammal musik, bara musik som jag älskar helt enkelt.
(spotify-länkar)
Först vill jag tipsa om Kerli från Estland, MEN bara hennes första album som finns på Spotify. I det albumet är hennes stil mer grunge-lolita-aktigt. Hela albumet är väldigt bra men låtarna Bulletproof och Love Is Dead är de bästa, enligt mig.
Kerli – Love Is Dead, Kerli – Bulletproof
Metal
Sen vill jag tipsa om Agathodaimon, ett black metal band från Rumänien. Det finns väldigt mycket o lyssna igenom med dom på Spotify men det finns guldkorn jag kan länka här, som är hur bra som helst.
Agathodaimon – To Our Ashes, Agathodaimon – Serpent's Embrace, Agathodaimon – Somewhere, Somewhen
Dissection är helt fantastiska!
Dissection – God Of Forbidden Light
Även Behemoths nya album är awesome! Behemoth – Blow Your Trumpets Gabriel, Behemoth – O Father O Satan O Sun!
Folk-viking-metal
Sen blir det lite folk-viking-metal! Heidevolk sjunger på holländska och är hur bra som helst.
Heidevolk – Vulgaris Magistralis (Bonus), Heidevolk – Een nieuw begin, Heidevolk – Alvermans wraak, Heidevolk – Nehalennia, Heidevolk – Reuzenmacht
Inne på samma bana kommer Tyr från Färöarna.
Týr – Evening Star, Týr – Turið Torkilsdóttir, Týr – Lokka Táttur
Sen kommer det ganska nya bandet Northland som är helt underbara. Finns tyvärr bara ett album på Spotify men förhoppningsvis kommer det fler snart.
Northland – Northland, Northland – Revenge
Och mina absoluta favoriter Svartsot som sjunger på danska.
Svartsot – Havfruens Kvad, Svartsot – Jotunheimsfærden, Svartsot – Tvende Ravne
Även här på samma spår, men en aning mjukare kommer Amorphis som var en utav de första folk-liknandemetal-banden, har jag för mig.
Amorphis – Silver Bride, Amorphis – You I Need
Och självklart - Grimner! Jag brukar alltid säga "om du inte har hört Grimner har du inte levt" för det är verkligen musik som ger liv!
Grimner – Forna Dagar, Grimner – Blotet, Grimner – Skogsdömd
Einherjer är väldigt bra också, speciellt Balladen om Bifrost.
Einherjer – Balladen Om Bifrost, Einherjer – Ware Her Venom
Fast det går nog inte att slå Falkenbach som är helt underbar och vacker musik.
Falkenbach – Vaer Stjernar Vaerdan, Falkenbach – Eweroun
Samma gäller Folkstone.
Folkstone – Omnia fert aetas
Industrial
Agonoize – C.O.A. - Agonoize <3 mina idoler från förr, alltid lika bra.
Panzer AG – Sick Is The One Who Adores Me - Panzer AG är också favoriter från förr, grym industrial med väldigt bra texter! Panzer AG – When Death Embrace Me, Panzer AG – Monster, Panzer AG – When I Am You
Lite mer industrial-metal som finska Turmion Kätilöt sitter aldrig fel för mig! Jag älskar blandningen mellan elektroniskt och industrial med metal, det passar så bra.
Turmion Kätilöt – Jalopiina, Turmion Kätilöt – Minä Määrään, Turmion Kätilöt – Kirosana
Mind.in.a.box passar kanske inte på industrial eftersom det är trance-electro-ebm och det finns tre utav deras låtar som verkligen fastnat för mig, som alla borde höra. Det är avslappnande och vackert - och det bästa; det är en man som sjunger! Texterna är så fantastiska dessutom.
Mind.in.a.box – Fear, Mind.in.a.box – Change, Mind.in.a.box – Lightforce
Random, mestadels electro
Say Lou Lou – Beloved - väldigt vacker och jag absolut älskar Say Lou Lou som är elektroniskt. Även Say Lou Lou – Julian är en favorit.
The 1975 – Chocolate - typisk glad-låt!
Blutengel – Fairyland - mmmmm Blutengel har faktiskt gjort väldigt bra låtar, även om jag fastnat för få.
Chicane – Far Away from You - gammal favorit! Trance när det är som bäst.
Don Diablo – M1 Stinger - min och Malins låt. Typiskt glad-låt och egentligen borde man se musikvideon samtidigt, så kolla musikvideon!
Jonathan Johansson – Aldrig ensam - Krunegård-style!
The Neverdies – Miss U - också glad-låt och väldigt trallvänlig!
Of The Wand & The Moon – Lucifer - Daniel visade mig den här och den är så otroligt fin.
Painbastard – Torn (feat. Torben Wendt / Diorama) - feat. Torben Wendt / Diorama - Så... vacker!
Linkin Park – CASTLE OF GLASS - Det nya albumet är verkligen bra med Linkin Park, trots ändringarna de gjort!
tisdag 25 mars 2014
onsdag 12 februari 2014
Game of thrones-skrift... lol
Jag är, som ni alla säkert vet, ett stort GOT-fan... en stor nörd närmare bestämt. SÅ nördig att det faktiskt ibland är pinsamt. Pinsamt och underbart på samma gång.
Jag har tidigare inte skrivit något blogginlägg om detta, för jag har helt enkelt... inte behövt. Men det behöver jag ju. Det dröjer ett tag innan säsong 4 kommer och jag längtar nästan ihjäl mig och måste på något sätt stilla min hunger efter Westeros och the free cities och... skriva ett blogginlägg...
Först utav allt; Nej jag gillar inte Daenarys Targaryen längre. Woh woh woh woh innan ni hatar mig och skäller och skriver långa kommentarer om hur ni inte förstår detta och så vidare, låt mig förklara. I första säsongen och i första boken så älskade jag henne, verkligen avgudade henne. Hon var perfection in tv-series-human-form och det blev bara bättre och bättre ju längre man kom in i första säsongen. Daenarys har för det första haft en jävligt kass uppväxt tillsammans med Viserys vilket man förstår när man läser böckerna. Hon är verkligen hans lilla "husdjur", undergiven och vet inget annat än sin bror och är beroende utav honom. När hon sedan blir khaleesi förändras saker; hon får makt och hon blir självständig. För någon som aldrig tidigare haft makt eller varit självständig tidigare så blir det som en stor chock när man väl får det, speciellt när det varit på en sådan grad som för Daenarys. När hennes khal och son dör får hon sina tre drakar vilket betyder ännu mer makt och egentligen den ultimata makten - för vem kan stå emot tre drakar? Grejen är att Daenarys inte kan hantera sin makt. Hon vet inte hur man behåller makten eller hur man använder den på rätt sätt vilket framgår senare i böckerna och serien. Hon kommer ingenvart. Hon agerar innan hon tänker och jag gillar inte sånt, det är ett tecken på idioti och ointelligens. Hon vill för mycket och har blivit blind på grund utav all makt hon har fått. Självklart har hon i både säsong 2 och 3 bevisat att hon är förbannat jävla badass och en riktigt häftig och beundransvärd kvinna som t.ex. i Astapor... jag rös och grät som en liten bebis på den sista scenen där... Grejen med Daenarys är också att hon är för snäll och förstår inte att det måste finnas människor i lägre rang vilket också förstör för henne. Hon vet inte hur världen ser ut. Viserys uppfostrade henne med en förvriden syn på världen och det kommer ta otroligt lång tid för henne att kunna vara själv och kunna leva själv - utan katastrof. Jag tycker inte att hon ska sitta på the iron throne - hon kommer inte kunna hantera det och hon är alldeles för outbildad... Så, ja. Förlåt.
Vad har jag för favoritkaraktärer? Tyrion, som alla andra. Den som inte älskar Tyrion är ju... omänsklig på något sätt. Alla älskar Tyrion. Tyrion for president etc.
Men... självklart, som ni vet, så älskar jag Sansa. Jag har till och med döpt min katt efter den karaktären. Jag gillar alltid de svaga karaktärerna, de svaga med en liten touch of hidden strength for det finns verkligen en dold styrka i Sansas karaktär. Hon är, enligt mig, en utav de starkaste i hela serien/böckerna. För det första måste man kunna förstå hennes synsätt på världen. Hon är uppvuxen på Winterfell och har läst ballader och historier om hur det är i södern och är väldigt romantisk utav sig. Det hon alltid har velat är att få ha det som i sagorna och balladerna. Jag kan relatera till henne, så otroligt mycket. "I'm just a stupid girl with stupid dreams." Hon får äntligen som hon vill, hon får åka till Kings Landing och gifta sig med, vad hon tror, är sin drömprins och allt är underbart fram tills.... verkligheten kommer ikapp henne. Hon blir lurad utav både drottningen och Joffrey vilket framgår ännu mer i böckerna. De säger hela tiden hur mycket de älskar henne och hur de vill hennes och hennes familjs bästa = lögner utan dess like. Speciellt drottningen hjärntvättar henne. Hennes drömprins hugger av hennes pappas huvud och sen tvingar henne titta på det spetsat på en påle. Att vara i den situationen hon är i i slutet utav säsong 1 är verkligen helt fruktansvärd. Hon ska, till och med, knuffa ner Joffrey från en hög höjd och hon skulle göra det och hon hade till och med offrat sig själv och dött med honom - men Sandor Clegane hindrar henne. Folk glömmer bort den scenen....
Hon är mitt i the Lion's den om man säger så, ensam, svag och övergiven. De flesta jämför Arya med Sansa och det går inte att jämföra deras situationer för de är så annorlunda - det finns inte en chans att Sansa skulle överleva eller lyckas om hon försökte göra uppror i Kings Landing. Hon är inte så dum nog att hon försöker heller. Hon är den enda i serien som FÖRSTÅR att ibland måste man hålla käften och vänta på ett bättre tillfälle och inte bara mörda/fly och TÄNKA UTAN ATT AGERA (som jag nämnde tidigare är en stor synd för mig.) Det finns ingenting Sansa kan göra för att förbättra sin situation men däremot finns det massor hon kan göra som kan förvärra den - vilket hon förstår. Familjen Lannister tar allt ifrån henne och hon har INGEN hon kan lita på, absolut ingen. Trots allt som familjen Lannister gör mot henne så måste hon stanna kvar för hon har inget annat val just nu. Hon har dessutom lärt sig att det inte går att lita på någon, speciellt inte i Kings Landing och hur ska hon ENSAM kunna fly eller göra uppror?
I tredje säsongen ändras saker ännu mer. Hon blir, ännu en gång, lurad och hon får förhoppningar att hon ska gifta sig med sin riktiga drömprins Loras Tyrell (som iof är gay men det vet ju inte hon) men.... istället får hon gifta sig med dvärgen Tyrion. I samma veva blir hennes mamma och äldre bror mördade. Allt går åt helvete för henne, på riktigt (kunde varit värre men ändå)... Och jag tycker så otroligt synd om henne. Jag tycker hon är så stark som KAN vara i den situationen hon är utan att göra uppror eller göra någonting förhastat - för den självdisciplinen som krävs för det är verkligen beundransvärd. Det är DEN som gör henne så otroligt stark. Det är DÄRFÖR jag älskar henne.
Spoiler alert;
Senare i serien så kommer hon äntligen komma ifrån Kings Landing. Hon är (typ iallafall) den ENDA karaktären i serien som kommer någonvart. Säga vad man vill om Littlefinger egentligen men det finns inget tvivel om att han egentligen är den enda som någonsin brytt sig om henne eller hjälpt henne i serien. Hon får ett lyckligt slut och det förtjänar hon verkligen.
För övrigt så tycker jag att serien är brilliant, helt jävla fantastiskt. Den första boken är också brilliant men sen blir de sämre och sämre... och jag skulle faktiskt inte tipsa någon om att läsa mer än första boken om man inte är helt inne i serien/historien som jag är. Andra och tredje böckerna är bra också, förutom Daenarys kapitel (som jag slutade läsa efter andra boken.) Jag läste inte ens klart fjärde, så kass var den. Det händer till slut ingenting och man tröttnar på att karaktärerna inte kommer någonvart... och om jag som verkligen älskar serien och böckerna egentligen kan säga det så... tro på det.
Jag har tidigare inte skrivit något blogginlägg om detta, för jag har helt enkelt... inte behövt. Men det behöver jag ju. Det dröjer ett tag innan säsong 4 kommer och jag längtar nästan ihjäl mig och måste på något sätt stilla min hunger efter Westeros och the free cities och... skriva ett blogginlägg...
Först utav allt; Nej jag gillar inte Daenarys Targaryen längre. Woh woh woh woh innan ni hatar mig och skäller och skriver långa kommentarer om hur ni inte förstår detta och så vidare, låt mig förklara. I första säsongen och i första boken så älskade jag henne, verkligen avgudade henne. Hon var perfection in tv-series-human-form och det blev bara bättre och bättre ju längre man kom in i första säsongen. Daenarys har för det första haft en jävligt kass uppväxt tillsammans med Viserys vilket man förstår när man läser böckerna. Hon är verkligen hans lilla "husdjur", undergiven och vet inget annat än sin bror och är beroende utav honom. När hon sedan blir khaleesi förändras saker; hon får makt och hon blir självständig. För någon som aldrig tidigare haft makt eller varit självständig tidigare så blir det som en stor chock när man väl får det, speciellt när det varit på en sådan grad som för Daenarys. När hennes khal och son dör får hon sina tre drakar vilket betyder ännu mer makt och egentligen den ultimata makten - för vem kan stå emot tre drakar? Grejen är att Daenarys inte kan hantera sin makt. Hon vet inte hur man behåller makten eller hur man använder den på rätt sätt vilket framgår senare i böckerna och serien. Hon kommer ingenvart. Hon agerar innan hon tänker och jag gillar inte sånt, det är ett tecken på idioti och ointelligens. Hon vill för mycket och har blivit blind på grund utav all makt hon har fått. Självklart har hon i både säsong 2 och 3 bevisat att hon är förbannat jävla badass och en riktigt häftig och beundransvärd kvinna som t.ex. i Astapor... jag rös och grät som en liten bebis på den sista scenen där... Grejen med Daenarys är också att hon är för snäll och förstår inte att det måste finnas människor i lägre rang vilket också förstör för henne. Hon vet inte hur världen ser ut. Viserys uppfostrade henne med en förvriden syn på världen och det kommer ta otroligt lång tid för henne att kunna vara själv och kunna leva själv - utan katastrof. Jag tycker inte att hon ska sitta på the iron throne - hon kommer inte kunna hantera det och hon är alldeles för outbildad... Så, ja. Förlåt. Vad har jag för favoritkaraktärer? Tyrion, som alla andra. Den som inte älskar Tyrion är ju... omänsklig på något sätt. Alla älskar Tyrion. Tyrion for president etc.
Men... självklart, som ni vet, så älskar jag Sansa. Jag har till och med döpt min katt efter den karaktären. Jag gillar alltid de svaga karaktärerna, de svaga med en liten touch of hidden strength for det finns verkligen en dold styrka i Sansas karaktär. Hon är, enligt mig, en utav de starkaste i hela serien/böckerna. För det första måste man kunna förstå hennes synsätt på världen. Hon är uppvuxen på Winterfell och har läst ballader och historier om hur det är i södern och är väldigt romantisk utav sig. Det hon alltid har velat är att få ha det som i sagorna och balladerna. Jag kan relatera till henne, så otroligt mycket. "I'm just a stupid girl with stupid dreams." Hon får äntligen som hon vill, hon får åka till Kings Landing och gifta sig med, vad hon tror, är sin drömprins och allt är underbart fram tills.... verkligheten kommer ikapp henne. Hon blir lurad utav både drottningen och Joffrey vilket framgår ännu mer i böckerna. De säger hela tiden hur mycket de älskar henne och hur de vill hennes och hennes familjs bästa = lögner utan dess like. Speciellt drottningen hjärntvättar henne. Hennes drömprins hugger av hennes pappas huvud och sen tvingar henne titta på det spetsat på en påle. Att vara i den situationen hon är i i slutet utav säsong 1 är verkligen helt fruktansvärd. Hon ska, till och med, knuffa ner Joffrey från en hög höjd och hon skulle göra det och hon hade till och med offrat sig själv och dött med honom - men Sandor Clegane hindrar henne. Folk glömmer bort den scenen....
Hon är mitt i the Lion's den om man säger så, ensam, svag och övergiven. De flesta jämför Arya med Sansa och det går inte att jämföra deras situationer för de är så annorlunda - det finns inte en chans att Sansa skulle överleva eller lyckas om hon försökte göra uppror i Kings Landing. Hon är inte så dum nog att hon försöker heller. Hon är den enda i serien som FÖRSTÅR att ibland måste man hålla käften och vänta på ett bättre tillfälle och inte bara mörda/fly och TÄNKA UTAN ATT AGERA (som jag nämnde tidigare är en stor synd för mig.) Det finns ingenting Sansa kan göra för att förbättra sin situation men däremot finns det massor hon kan göra som kan förvärra den - vilket hon förstår. Familjen Lannister tar allt ifrån henne och hon har INGEN hon kan lita på, absolut ingen. Trots allt som familjen Lannister gör mot henne så måste hon stanna kvar för hon har inget annat val just nu. Hon har dessutom lärt sig att det inte går att lita på någon, speciellt inte i Kings Landing och hur ska hon ENSAM kunna fly eller göra uppror?
I tredje säsongen ändras saker ännu mer. Hon blir, ännu en gång, lurad och hon får förhoppningar att hon ska gifta sig med sin riktiga drömprins Loras Tyrell (som iof är gay men det vet ju inte hon) men.... istället får hon gifta sig med dvärgen Tyrion. I samma veva blir hennes mamma och äldre bror mördade. Allt går åt helvete för henne, på riktigt (kunde varit värre men ändå)... Och jag tycker så otroligt synd om henne. Jag tycker hon är så stark som KAN vara i den situationen hon är utan att göra uppror eller göra någonting förhastat - för den självdisciplinen som krävs för det är verkligen beundransvärd. Det är DEN som gör henne så otroligt stark. Det är DÄRFÖR jag älskar henne.
Spoiler alert;
Senare i serien så kommer hon äntligen komma ifrån Kings Landing. Hon är (typ iallafall) den ENDA karaktären i serien som kommer någonvart. Säga vad man vill om Littlefinger egentligen men det finns inget tvivel om att han egentligen är den enda som någonsin brytt sig om henne eller hjälpt henne i serien. Hon får ett lyckligt slut och det förtjänar hon verkligen.
För övrigt så tycker jag att serien är brilliant, helt jävla fantastiskt. Den första boken är också brilliant men sen blir de sämre och sämre... och jag skulle faktiskt inte tipsa någon om att läsa mer än första boken om man inte är helt inne i serien/historien som jag är. Andra och tredje böckerna är bra också, förutom Daenarys kapitel (som jag slutade läsa efter andra boken.) Jag läste inte ens klart fjärde, så kass var den. Det händer till slut ingenting och man tröttnar på att karaktärerna inte kommer någonvart... och om jag som verkligen älskar serien och böckerna egentligen kan säga det så... tro på det.
fredag 31 januari 2014
31.
"Det är lugnt, vi hjälper dig." Men förstår ni inte? Jag vill inte ha mer hjälp nu. Det handlar inte om att jag inte vill få mina problem lösta för det vill jag men jag vill kunna lösa dem själv. Jag är så trött på att vara en liten bebis som inte klarar av någonting.
Jag försöker hela tiden att agera vuxen och normal men det går inte. Det sitter inuti mig. Det är någonting som är fel med mig och jag känner det i hela kroppen, i varje mm utav min hjärna - fel.
"Bara gör det." Jag hör det hela tiden. "Så fort det är gjort kommer det kännas bättre, bara gör det." Men det är inte "bara och göra det" för mig. Jag känner mig psykiskt handikappad för jag KAN inte göra sådana saker som andra människor kan och det går inte att beskriva för någon som inte varit där själv. Man kan inte be en lam att gå, att bara ta ett steg på marken och balansera sin vikt på foten, det går inte. Precis så är det med mig. Man kan inte be en lam att gå.
Jag vill inte vara sån här mer. Jag vill inte. Jag vill klara mig själv och jag vill komma någonstans med mitt liv och jag vill inte må dåligt mer. Jag vill inte ha ångest på kvällarna mer. Jag är rädd för att gå och lägga mig varje kväll för jag vet att ångesten kommer så fort jag sluter ögonen och försöker sova oavsett om jag lyssnar på ljudbok eller inte, oavsett om jag är så trött så jag inte kan göra något annat än o bara ligga... för det spelar ingen roll... ångesten är så stark.
Jag hatar mig själv för jag är som jag är. Jag hatar det så mycket och med ett sådant brinnande hat så jag inte kan beskriva det. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill vara lite bättre, massor med bättre.
Och jag skiter i vad som händer nu. Jag förtränger det. Känsloexplosionen som kommer sen får helt enkelt komma. Jag måste trycka undan allt just nu. Annars kommer jag att förstöra allting. Som vanligt.
Jag försöker hela tiden att agera vuxen och normal men det går inte. Det sitter inuti mig. Det är någonting som är fel med mig och jag känner det i hela kroppen, i varje mm utav min hjärna - fel.
"Bara gör det." Jag hör det hela tiden. "Så fort det är gjort kommer det kännas bättre, bara gör det." Men det är inte "bara och göra det" för mig. Jag känner mig psykiskt handikappad för jag KAN inte göra sådana saker som andra människor kan och det går inte att beskriva för någon som inte varit där själv. Man kan inte be en lam att gå, att bara ta ett steg på marken och balansera sin vikt på foten, det går inte. Precis så är det med mig. Man kan inte be en lam att gå.
Jag vill inte vara sån här mer. Jag vill inte. Jag vill klara mig själv och jag vill komma någonstans med mitt liv och jag vill inte må dåligt mer. Jag vill inte ha ångest på kvällarna mer. Jag är rädd för att gå och lägga mig varje kväll för jag vet att ångesten kommer så fort jag sluter ögonen och försöker sova oavsett om jag lyssnar på ljudbok eller inte, oavsett om jag är så trött så jag inte kan göra något annat än o bara ligga... för det spelar ingen roll... ångesten är så stark.
Jag hatar mig själv för jag är som jag är. Jag hatar det så mycket och med ett sådant brinnande hat så jag inte kan beskriva det. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill vara lite bättre, massor med bättre.
Och jag skiter i vad som händer nu. Jag förtränger det. Känsloexplosionen som kommer sen får helt enkelt komma. Jag måste trycka undan allt just nu. Annars kommer jag att förstöra allting. Som vanligt.
tisdag 28 januari 2014
Daniel.
Jag vet att du sover
Känner värmen från din hud
Bara lukten gör mig svag
Men jag vågar inte väcka dig nu
Jag skulle ge dig
Allting du pekar på
Men bara när du inte hör
Vågar jag säga så
Och utan ett ljud
Mitt hjärta i din hand
Har jag tappat bort mitt språk
Det fastnar i ditt hår
Det har bara gått några dagar och jag saknar dig redan så mycket så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Du får mig att känna mig så trygg, så hemma... Det är så mycket jag inte förstår; hur du kan vilja kalla dig min, hur du kan ens se åt mitt håll, hur du kan få mig att må så bra eller att det ens är möjligt att vara så vacker som du...
Kan knappt vänta tills vi ses igen, shekh ma shieraki anni.
onsdag 22 januari 2014
22.
"Dunkelheit" viskar han, samtidigt som hans långa klor river mig över halsen. Han drar ner klorna över bröstet och där stannar han, börjar istället och hugga med de vassa taggarna rakt in i mitt hjärta. Han, med sina långa klor, sina svarta ögon och raspiga röst är den perfekta avbilden av allt som jag någonsin älskat och förlorat, allt som jag någonsin varit rädd för, allt som jag kunde ha fått men aldrig förtjänade och han är den värsta påminnelsen om hur livet vridit sönder mig. "Du kan gömma dig hur mycket du vill, försök om du kan, men jag hittar dig alltid" viskar han. Han ligger bakom mig i sängen och ibland ligger han där utan att röra mig, men jag vet att han är där. Hans närvaro och hans existens sänder ut signaler och det stackars rädda lilla djuret inom mig vaknar till liv. Alla människor förvandlas någon gång till små rädda kaniner - bara det att jag har räven i hasorna. Han är räven, han är Satan, han är mörkret, han är rädslan, han är ångesten, han är kylan och han är alla minnen jag har försökt att förtränga.
Jag vänder mig om i sängen, stirrar in i avgrunden som är hans ögon och viskar tillbaka "kom då" sedan sätter jag upp mitt försvar, det lilla och trasiga försvar som jag har. Jag kämpar och han kämpar, vi kämpar mot varandra och jag har accepterat att kampen aldrig kommer att ta slut för han kommer aldrig att försvinna oavsett hur mycket jag försöker gömma mig. Han har rätt, jag kan försöka och gömma mig och han kommer att hitta mig - men det betyder inte att han har vunnit. Krigsärr, jo, visst är det ärr efter krig, både på insidan och på utsidan.
Vissa människor kommer aldrig att få fred med sig själva. Jag är en utav dem, och det gör inget. Så länge jag aldrig ger upp så gör det inget. Min rustning blir hårdare för varje dag, mer och mer härdad... starkare... och tjockare. Alltid en krigare. Alltid en soldat.
Jag vänder mig om i sängen, stirrar in i avgrunden som är hans ögon och viskar tillbaka "kom då" sedan sätter jag upp mitt försvar, det lilla och trasiga försvar som jag har. Jag kämpar och han kämpar, vi kämpar mot varandra och jag har accepterat att kampen aldrig kommer att ta slut för han kommer aldrig att försvinna oavsett hur mycket jag försöker gömma mig. Han har rätt, jag kan försöka och gömma mig och han kommer att hitta mig - men det betyder inte att han har vunnit. Krigsärr, jo, visst är det ärr efter krig, både på insidan och på utsidan.
Vissa människor kommer aldrig att få fred med sig själva. Jag är en utav dem, och det gör inget. Så länge jag aldrig ger upp så gör det inget. Min rustning blir hårdare för varje dag, mer och mer härdad... starkare... och tjockare. Alltid en krigare. Alltid en soldat.
måndag 20 januari 2014
D.
Låt oss skapa en egen värld, en värld där bara du och jag existerar, en värld där mörker blott är ett minne, undangömt någonstans, någonstans där det inte kan nå oss...
tisdag 14 januari 2014
Notes.
Ej ensam, ej sorgsen, ej längre kall.
Att tänka är destruktivt, iallafall för någon som mig. Jag tänker alltid för mycket. Jag tänker om, ifall att, kanske, måhända... och alltid massa teorier och konspirationer som inte hänger ihop och bara skapar kaos.
Grejen är... att så fort jag bestämmer mig för att sluta tänka och bara gör så plötsligt märker jag hur det blir kaos ändå, för jag har inte tänkt mig för och plötsligt är jag i en jävla massa strul som jag inte vill vara i.
Note to self:
- Bara för att du blivit sårad en gång betyder det inte att du kommer bli det igen.
- Du behöver inte bestämma dig nu, chilla för helvete... någon jävla gång.
- Uppskatta dig själv mer, på alla sätt o vis.
- Du kan inte vara snäll och passa upp för alla, det funkar inte så. Skit i vad som hänt tidigare, det är dig själv du ska sätta i första hand.
- Igen: chilla, FFS.
Att tänka är destruktivt, iallafall för någon som mig. Jag tänker alltid för mycket. Jag tänker om, ifall att, kanske, måhända... och alltid massa teorier och konspirationer som inte hänger ihop och bara skapar kaos.
Grejen är... att så fort jag bestämmer mig för att sluta tänka och bara gör så plötsligt märker jag hur det blir kaos ändå, för jag har inte tänkt mig för och plötsligt är jag i en jävla massa strul som jag inte vill vara i.
Note to self:
- Bara för att du blivit sårad en gång betyder det inte att du kommer bli det igen.
- Du behöver inte bestämma dig nu, chilla för helvete... någon jävla gång.
- Uppskatta dig själv mer, på alla sätt o vis.
- Du kan inte vara snäll och passa upp för alla, det funkar inte så. Skit i vad som hänt tidigare, det är dig själv du ska sätta i första hand.
- Igen: chilla, FFS.
fredag 3 januari 2014
01.47
... för att jag inte orkar skriva om det så jag visade mina känslor på andra sätt.
Jag vet inte om du någonsin sett någon i det tillståndet men det är så det ser ut. Ångest.
torsdag 2 januari 2014
Gott nytt år!
Hittade en rolig liten lista att fylla i på min systers blogg, så jag tänkte att jag kör samma sak.
Vilka ser du som de största händelserna under året?
Att jag blev singel efter ett förhållande på ett och ett halvt år, födseln utav min allra första kusin och när jag fick min egen lilla bebis/mening med livet/livskraft/livs kärlek/själsfrände/katt Sansa. Det var även i år som min syster flyttade hem efter att ha bott utomlands och vi tre syskon delar nu lägenhet ihop. Varken jag eller min bror har bott ensamma förut. Jag gick även ner 12 kilo den här sommaren vilket var otroligt stort för mig.
Vad lyssnade du på?
Det här året har verkligen varit ett musik-år! Jag hittade ny musik och känner att jag verkligen har hittat "min musik" nu. De största fynden är Månegarm, Svartsot och Finntroll. Det finns så mycket som tänds inom mig när jag lyssnar på de tre banden och bara bra saker. Lyssnade även på tre utav de bästa böckerna jag har läst/lyssnat på nämligen Cirkeln, Eld och Nyckeln som också kallas för "Engelsforstrilogin."
Bästa boken?
Ja alltså, det svarade jag ju på tidigare... Men jag har även lyssnat på första boken "Kampen om järntronen" av George R.R. Martin flera gånger om, så den är också värd att nämnas.
Bästa filmen?
Jag såg i och för sig The Hobbit; An unexpected journey för första gången 2012 men det var 2013 som jag köpte den på DVD och har spammat den i stort sett hela hösten.
Lärde du känna några nya människor?
Ja, jättemånga!!! Det har varit jätteroligt och ganska otroligt att jag som haft så sociala problem 2013 lyckades träffa och lära känna så många nya människor och skapa nya kontakter. Det är även många som kommit mig närmare.
Planer för 2014?
Jag har så otroligt många. Framförallt så ska jag bli klar med mina komvux-studier och börja på högskolan, och därmed välja "riktig" utbildning och vad jag vill jobba med i framtiden. Jag ska också sluta skada mig själv, vilket jag tyvärr började med igen under 2013. Jag ska också tatuera mig, träffa Jenni <3 och fokusera på mig själv och bara mig själv. Det ska bli mitt år och jag vill bli frisk en gång för alla - även om det inte kommer ske i år så kommer det vara en början.
Tillägg:
Eftersom 2013 var ett riktigt musik-år så tänkte jag lista upp några låtar som beskriver mitt 2013, och om det finns en del utav låttexten som passar in så skrivs den också även upp... här kommer det;
Zara Larsson - Uncover
"Nobody sees, nobody knows,
We are a secret can't be exposed.
That's how it is, that's how it goes,
Far from the others, close to each other."
In flames - Metaphor
Black Sabbath - Paranoid
Black Sabbath - Fairies wear boots
Månegarm - Nattsjäl, drömsjäl
Månegarm - Eternity awaits
Pendulum - Watercolour
Placebo - Exit wounds
"Want you so bad I can taste it,
but you're nowhere to be found.
I'll take a drug to replace it,
or put me in the ground."
Svartsot - Havfruens kvad
Ozzy Osbourne - I just want you
The Rolling Stones - Laugh, I nearly died
Northland - Revenge
Tom Odell - Another love
"I wanna sing a song, that'd be just ours
But I sang 'em all to another heart
And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love, another love"
Bloc Party - Signs
och alltid, alltid, alltid, ALLTID; Raubtier - Polarvargen
Vilka ser du som de största händelserna under året?
Att jag blev singel efter ett förhållande på ett och ett halvt år, födseln utav min allra första kusin och när jag fick min egen lilla bebis/mening med livet/livskraft/livs kärlek/själsfrände/katt Sansa. Det var även i år som min syster flyttade hem efter att ha bott utomlands och vi tre syskon delar nu lägenhet ihop. Varken jag eller min bror har bott ensamma förut. Jag gick även ner 12 kilo den här sommaren vilket var otroligt stort för mig.
Vad lyssnade du på?
Det här året har verkligen varit ett musik-år! Jag hittade ny musik och känner att jag verkligen har hittat "min musik" nu. De största fynden är Månegarm, Svartsot och Finntroll. Det finns så mycket som tänds inom mig när jag lyssnar på de tre banden och bara bra saker. Lyssnade även på tre utav de bästa böckerna jag har läst/lyssnat på nämligen Cirkeln, Eld och Nyckeln som också kallas för "Engelsforstrilogin."
Bästa boken?
Ja alltså, det svarade jag ju på tidigare... Men jag har även lyssnat på första boken "Kampen om järntronen" av George R.R. Martin flera gånger om, så den är också värd att nämnas.
Bästa filmen?
Jag såg i och för sig The Hobbit; An unexpected journey för första gången 2012 men det var 2013 som jag köpte den på DVD och har spammat den i stort sett hela hösten.
Lärde du känna några nya människor?
Ja, jättemånga!!! Det har varit jätteroligt och ganska otroligt att jag som haft så sociala problem 2013 lyckades träffa och lära känna så många nya människor och skapa nya kontakter. Det är även många som kommit mig närmare.
Planer för 2014?
Jag har så otroligt många. Framförallt så ska jag bli klar med mina komvux-studier och börja på högskolan, och därmed välja "riktig" utbildning och vad jag vill jobba med i framtiden. Jag ska också sluta skada mig själv, vilket jag tyvärr började med igen under 2013. Jag ska också tatuera mig, träffa Jenni <3 och fokusera på mig själv och bara mig själv. Det ska bli mitt år och jag vill bli frisk en gång för alla - även om det inte kommer ske i år så kommer det vara en början.
Tillägg:
Eftersom 2013 var ett riktigt musik-år så tänkte jag lista upp några låtar som beskriver mitt 2013, och om det finns en del utav låttexten som passar in så skrivs den också även upp... här kommer det;
Zara Larsson - Uncover
"Nobody sees, nobody knows,
We are a secret can't be exposed.
That's how it is, that's how it goes,
Far from the others, close to each other."
In flames - Metaphor
Black Sabbath - Paranoid
Black Sabbath - Fairies wear boots
Månegarm - Nattsjäl, drömsjäl
Månegarm - Eternity awaits
Pendulum - Watercolour
Placebo - Exit wounds
"Want you so bad I can taste it,
but you're nowhere to be found.
I'll take a drug to replace it,
or put me in the ground."
Svartsot - Havfruens kvad
Ozzy Osbourne - I just want you
The Rolling Stones - Laugh, I nearly died
Northland - Revenge
Tom Odell - Another love
"I wanna sing a song, that'd be just ours
But I sang 'em all to another heart
And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love, another love"
Bloc Party - Signs
och alltid, alltid, alltid, ALLTID; Raubtier - Polarvargen
fredag 27 december 2013
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





