Visar inlägg med etikett body positivity. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett body positivity. Visa alla inlägg

torsdag 4 juni 2015

Kära tjocka kvinna som hatar sommaren.

Det är fjärde juni och rätt så kallt ute... och på ett sätt känns det väldigt skönt och på ett annat väldigt jobbigt. Det är jobbig för att jag vill gå ut och sola men skönt för att jag slipper gå ut och sola, does that make sense? Kanske inte men det är så det känns.

Det är... otroligt svårt för mig att tänka på att jag måste ut i solen och visa mig. Dels för mina ärr... men mest på grund utav min kroppsbyggnad - mitt fett. Jag har för längesen accepterat att jag är stor - accepterat, hanterat och omfamnat. Jag tycker att det är okej. Men jag VET att majoriteten utav de som finns ute på gatorna inte tycker det. Det krävs inte särskilt mycket koll på omgivningen för att förstå att de dömer mig, och andra tjocka människor.

"Den där kvinnan klär sig som en smal, hon borde klä sig efter sin storlek och inte väder." 
"Ska hon verkligen äta glass? Haha."
"Hade jag varit så tjock hade jag iallafall haft kofta på mig för att dölja armarna." 
"Kolla de där groparna i låren... hon borde inte ha shorts på sig." 

Jag är en del utav det här samhället, oavsett om du vill eller inte. 
Jag har lika mycket rätt att bära shorts och linne, jag har lika mycket rätt att bara magtröja om jag så vill.

För tre-fyra år sen köpte jag 4 par shorts i min storlek. Dom har aldrig blivit använda. Det ska dom fan bli i sommar. Pepp-videos nedanför:








måndag 1 juni 2015

Lyssna!



Den här videon har ett fantastiskt bra och djupt budskap. Det tror man inte på beskrivningen - det låter som en helt vanlig "visa outfit-video" men voiceovern är helt underbar.

Ni måste titta - och lyssna!!!

(edit: jag länkade först fel video! kolla igen!)

måndag 18 maj 2015

Fatshaming.

Nu kommer det... nu kommer det... nuuuu kommer det! En ny etikett/tagg ska läggas in här i bloggen som ska lyda "bodypositive/fatshaming" eller liknande. Så vi börjar med första inlägget då. 


VAD är fatshaming? 
Jag googlade först detta för att få en så bra beskrivning som möjligt och jag hittade i stort sett BARA hånfulla beskrivningar... Fatshaming är när man hånar någon för dess övervikt (jag gillar inte att använda den termen "överviktig" för jag har ingen övervikt, jag har en vikt precis som alla andra, bara den termen är ju lite... fatshame'ande) men ja. När man hånar någon, diskriminerar någon, förtrycker någon på grund utav den personens övervikt. Vill tipsa alla som läser här att läsa Lady Dahmers blogg om detta; -> länk. Klicka. Se så... klicka. Kolla även här.

Fatshaming sker överallt. Exempel:

  • Fatify: appen som gör dig fet, hysteriskt roligt. 
  • Miljarder "hysteriska roliga skämt" om tjocka som cirkulerar på nätet t.ex. tjockaemo-skämtet; When I'm sad I like to cut myself... another slice of cheesecake.
Men fatshaming handlar inte bara om att håna och skämta. Exempel:
  • BiB-avdelningen på H&M. "Big is beautiful" är en avdelning med storlekar upp till XXXL eller vad det nu är. Varför ska tjocka ha en egen avdelning? Får inte vi handla kläder på de vanliga avdelningarna? Nä vi får en egen LITEN LITEN LIIITEN avdelning av kläder som heter "big is beautiful", känns väldigt ironiskt om du frågar mig. 
  • Antagandet att man är ohälsosam bara för att man är tjock och antagandet att hälsa går att mäta i vikt. Jag känner människor som väger 80-90 kg och som äter nyttigt och tränar regelbundet och ser ut som helt vanliga tjocka människor. De är nyttiga och hälsosamma men ingen förstår hur och antar direkt att de äter McDonalds varannan dag och tar bilen till ICA som ligger 50 meter bort. 
Och en sak till som vi alla måste förstå och acceptera: vi är alla skyldiga. Fatshaming är en del utav samhället och vi alla har någon gång fatshame'at för det anses vara normalt. Jag har också fatshame'at, som bara den, och jag skäms för det idag. Men nu har jag utbildat mig om detta och jag känner bara hur jävla rätt det här är... hur bra det känns för mig att framhäva det här problemet som påverkat mig så många gånger i mitt liv. Genom att bli medveten om detta så inser jag att det inte är MIN KROPP det är fel på, det är inte MIN VIKT det är fel på utan det är SAMHÄLLET det är fel på. 

Nu har ni fått er en liten omgång i vad fatshaming innebär (men snälla glöm inte läsa länkarna, de förklarar det så mycket bättre än mig) 
Nu kan jag börja blogga om det. 
Följ min blogg med Bloglovin