Jag har nu skrivit 2 inlägg där jag nämnt att jag har fördelar i samhället.
Påtal om det där med fördelar så tänkte jag skriva lite om att man KAN ha fördelar men ändå inte passa in i samhället. I början kände jag lite, när folk sa att jag som cis-kvinna hade fördelar, att "vadå fördelar? Samhället spottar på mig varje dag" men så insåg jag att bara för att man har fördelar som vit cis-kvinna så har man inte fördelar gällande ALLT.
Jag är fortfarande missanpassad i samhället eftersom jag är t.ex. tjock och psykiskt sjuk. Samhället vill inte ha psykiskt sjuka tjockisar utan gör allt för alienera sådana som mig.
Vissa människor tycks ha svårt att förstå att bara för att man påpekar att man har fördelar så menar man inte att dessa passar in i samhället. Vissa delar utan den personen passar in i samhället, den personen passar mer in i samhället än rasifierade och trans (vi lever ju i ett patriarkat, tyvärr)
Så när någon säger att du har fördelar så betyder det inte att du har alla fördelar, eller att du passar in. Det är okej.
Visar inlägg med etikett cis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett cis. Visa alla inlägg
fredag 22 maj 2015
torsdag 21 maj 2015
Vad är en cis-person?
Med tanke på mitt tidigare inlägg där jag nämnde att jag är cis-kvinna så tänkte jag snabbt bara förklara vad cis betyder.
Många tror att det är något negativt att vara cis, att det är ett slags skällsord. En kompis till mig skrev en gång i chatten att han "blev anklagad för att vara cis" när han blivit medlem i någon feminist-grupp. Då sa jag "men du ÄR ju cis :O" och han hade ingen aning om vad det betydde.
En cis-kvinna är t.ex. en person som känner sig om och definierar sig som kvinna, ses av andra personer som kvinna, är född med snippa och xx-kromosomer, är skriven som kvinna och i stort sett beter sig utefter en kvinnlig könsroll. Det är motsatsen till en transperson.
Det är INGET fel i att vara cis, man kan ju inte hjälpa vem man är, eller hur?
MEN som cis måste man förstå och acceptera att man har fördelar, fördelar som transpersoner inte har.
Många tror att det är något negativt att vara cis, att det är ett slags skällsord. En kompis till mig skrev en gång i chatten att han "blev anklagad för att vara cis" när han blivit medlem i någon feminist-grupp. Då sa jag "men du ÄR ju cis :O" och han hade ingen aning om vad det betydde.
En cis-kvinna är t.ex. en person som känner sig om och definierar sig som kvinna, ses av andra personer som kvinna, är född med snippa och xx-kromosomer, är skriven som kvinna och i stort sett beter sig utefter en kvinnlig könsroll. Det är motsatsen till en transperson.
Det är INGET fel i att vara cis, man kan ju inte hjälpa vem man är, eller hur?
MEN som cis måste man förstå och acceptera att man har fördelar, fördelar som transpersoner inte har.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)